• Anonym (.)

Försörjningsansvar för sambons barn?

Se till att han går till familjerätten och skriver avtal med mamman om vem som ska betala vad.

Lagen är som så att den förälder som anmäler barnen till dyra aktiviteter även ska betala dem. Man kan mao inte kräva av en lusfattig förälder ska betala halva ridlägret eller halva ishockeytrräningen.

Dvs, har mamman lovat dyra frisörbehandlingar får hon betala dem. Han har all rätt i världen att neka. Och mamman får väl vara hur arg som helst.
    Men framförallt: se för farao till att det finns skriftligt avtal!

• Anonym (.)
    Drottningen1970 skrev 2020-06-18 19:32:26 följande:
    Barn ska ha likvärdiga levnadsvillkor i båda hemmen, det stämmer. Men detta regleras via underhåll som är inkomstprövat och då är det PAPPAS inkomst som räknas. Bonusmamma har aldrig under några omständigheter någon minsta underhållsplikt för andras barn.
    Det stämmer inte. (Fetmarkerade)

"I vissa fall kan även en styvförälder bli underhållsskyldig mot barnet till den förälder som denne bor tillsammans med. Det gäller situationen då styvföräldern är gift med eller har eget barn tillsammans med föräldern. En styvförälders underhållsskyldighet bestäms på samma sätt som för en förälder enligt 1 § men gäller inte till den del barnet kan få underhåll från den förälder som den underhållskyldige inte bor tillsammans med (7 kap. 5 § FB).

Styvförälderns underhållsskyldighet är alltså enbart subsidiär, det vill säga är understödjande och kommer i andra hand. En styvförälder med god ekonomi kan bli underhållsskyldig till den del styvförälderns ekonomiska förmåga höjer levnadsstandarden i familjen. Syftet med bestämmelsen är att alla barn i en och samma familj ska ha rätt till samma levnadsstandard."

lawline.se/answers/ratt-till-underhallsbidrag-nar-boendeforalder-har-flyttat-ihop-med-ny-partner

Bra om men vet vad man pratar om innan man spottar ur sig en massa påståenden...

• Anonym (.)
    EnAnonumius skrev 2020-06-18 20:39:34 följande:
    "Det beror på hur man tolkar lagen."

Nu skall du få lära dig en sak. Något som de flesta vet faktiskt, men bevisligen inte du.

Det finns inget som heter "beror på jur man tolkar lagen".
    Lagen är skriven (formulerad) på sådant sätt att det bara skall gå att tolka på ett sätt. Lagar som kan bli utsatta för subjektiva (beror på hur man tolkar) bli i regel alltid omformulerade så det inte kan ge utrymme för subjektiva (beror på hur man tolkar) tolkningar.

Lagar skall alltid läsas i klartext. 
    OT.
    Men de flesta på familjeliv har den åsikten att man kan tolka lagen lite som man vill.

• Anonym (.)
    Drottningen1970 skrev 2020-06-18 21:12:27 följande:
    Synd att du inte kunde upplysa mig utan otrevligheterna. Det är roligare att lära sig nya saker då.
    Lev som du lär i första hand. Först då kan du kräva andra att leva upp till ditt ideal.
  • Anonym (.)
    Ess skrev 2020-06-18 22:12:43 följande:
    Det är precis det jag skrivit. Att det gäller när särkullen är på plats i det hemmet, att hen ska få samma mat som övriga i familjen och kläder efter väder, som de andra barnen. Men det är också allt, håller jag häst åt mina barn så har jag ingen skyldighet att köpa och hålla häst åt särkullen med.
    Jag vet det och du vet det.

Men nu är vi på familjeliv och här tror människor att åsikter betyder lika mycket som fakta. Ja om det ens kan skilja på de två olika begreppen. Så med andra ord lär många tolka dina inlägg som åsikter eftersom det saknas länk gud bevars.

Därför citerade jag och länkade till extern pålitlig källa.
  • Anonym (.)
    Anonym (G) skrev 2020-06-19 05:57:46 följande:
    Det som skrevs mellan frågetecken var utdrag jag hittade när jag googlade. Inget jag menade att du sagt.
    Det handlade helt enkelt om att föra vidare diskussionen om huruvida lagar tolkas. Jag säger inte att de gör det. Utan försöker faktiskt komma fram till om se gör det eftersom jag blir osäker själv. Jag har inte hittat på att du har sagt något? Och jo jag har läst ditt inlägg, vilket jag alltid är noga med att göra
    Man måste vara medveten om och ha i åtanke att vissa saker inte går att googla fram och tro att man som lekman har svaren.
    Det gäller tex juridik och sjukdomsdiagnoser.
    Min poäng är att man inte ska googla dessa saker och sen påstå att man har svaret, vet och kan.

Det räcker att tänka såhär: Trots allt finns det orsaker till varför jurister och läkare studerar 5 år på högskolan. Skulle det räcka med en googling skulle vi kunna skrota hela högskolesystemet.

Är man själv osäker bör detta framgå i texten så att man skriver det i jagform. Det är mao olämpligt att applicera sig själv på omvärlden och göra sin egen osäkerhet till en generell företeelse. Man ska alltså skriva "jag" istället för "man", "jag tror" istället för "det är" osv.
  • Anonym (.)
    Anonym (G) skrev 2020-06-19 07:18:55 följande:
    Det rimliga i detta fall borde väl vara att gå på den person här som försöker hävda att lagar inte skall tolkas utan skrivs i klarspråk. Nåhot som hen inte har några som helst belägg för, medan jag lagt fram flera förslag på varför jag TROR att en lagtext faktiskt måste tolkas. Vilket om jag förstår det rätt faktiskt också styrk av en jurist här, och även min studerande bror. Att man helt enkelt måste läsa förarbetena för att kunna tolka lagen, den är således inte självklar att tolka och kan då naturligtvis tolkas olika. Att den tolkas felaktigt är en annan sak. Det är inte bara privatpersoner som kan tolka fel utan det gör uppenbarligen både domstolar och myndigheter
    Men sluta tro att du kan googla fram allt.
    Du kan inte det.

Varför tror du att vi har högskolor?

Skulle du vilja bli behandlad av random på gatan som googlar din diagnos?

• Anonym (.)
    Anonym (G) skrev 2020-06-19 07:15:04 följande:
    Tycker jag varit tydlig med att det var en snabb googling. Men andra ord inte nödvändigtvis sanningen utan en indikation. Och även i mina andra kommentarer varit öppen för att jag kanske har fel och att jag undrar vad som faktiskt stämmer.
    Jag vet att Google absolut inte är sanningen. Men om man gräver ner sig och letar vidare så kan man oftast komma fram till sanningen, alternativt att det faktiskt inte går att finna ett enkelt svar
    Det var inte särksilt tydligt.

Och nej, man kan inte argumentera i otaliga inlägg såsom en expertis på "snabba googlingar".
    Är det så att allt bygger på en liten googling så bör man vara ödmjuk nog att man kan ta till sig att andra faktisk kan och vet bättre.
  • Anonym (.)
    Anonym (G) skrev 2020-06-19 07:27:07 följande:
    Jag skrev efter snabb googling under citatet. Så jo jag vill hävda att det var tydligt.
    NEJ jag vill inte bli behandlad av random på gatan. Men jag googlar hellre för att se om jag ens bör söka vård för en åkomma än att belastas sjukvården i onödan.
    Man kan inte googla fram allt. Men du kan hitta mycket forskning, lagtexter, artiklar, förarbeten, prejudicerande domar och liknande som ger bra information. Tillräckligt för att diskutera en fråga och kanske komma fram till en rimlig slutsats
    Visst kan man hitta mycket information på internet.
    Men därifrån till att förstår det man läser är steget stort, för att inte säga enormt.
    Det är definitivt inget man uppnår med snabba googlingar.
    Är det så att man googlar lite snabbt ska man baske mig kunna vara så ödmjuk att man inser att det finns gott om andra som vet och kan bättre.
    Helt i enlighet med att du inte vill bli behandlad av random google-läkare från gatan.

Du tycker att du var tydlig men du inser inte att det som spelar roll är hur läsarna uppfattar det?
    Jag upprepar: att skriva det en enda gång, insprängt i en lång text, för att sedan för långa resonemang i otaliga inlägg är och förblir inte tydligt.

• Anonym (.)
    Anonym (G) skrev 2020-06-19 07:38:17 följande:
    Men snälla? Ska jag behöva skriva tio gånger i varje kommentar att jag är osäker? Det framgår tydligt att jag är det. Som sagt. Gå på den person som hävdar motsatsen utan några som helst belägg Isf.
    Jag har varit ödmjuk pch aldrig påstått mig ha rätt.
    Jag har aldrig påstått att den snabba googlingen är en sanning
    Vad är det som gör att du har svårt att ta till dig skriven text?
    Jag har skrivit ett långt inlägg där jag resonerar om hur och varför du inte är tydlig.
    Du struntar i allt och anser att det du vet, det vet alla.

Vet du. Om du inte tar till dig enkla resonemang här, kan du definitivt inte ta till dig akademiska resonemang.
  • Anonym (.)
    Anonym (G) skrev 2020-06-19 07:43:20 följande:
    Jag skrev samtidigt som du och såg ditt resonemang efter att jag skrivit.
    Jag har sagt att jag är osäker i ALLA mina kommentarer och anser det vara tillräckligt. Jag förutsätter att man läser hela kommentaren och inte bara en del av den innan man väljer att hålla med eller inte. Gör man inte det så är det inte jag som är problemet. Att behöva skriva detta mer än en gång i varje kommentar anser jag orimligt
    Jaja. Du kämpar om rätten att få ha rätt snarare än att vara intresserad av en diskussion.
    Det är alltis lika ointressant att diskutera med sådana. Det blir precis lika givande som att slå pannan blodig mot en tegelvägg - hur man än försöker så flyttar sig inte väggen en endaste lilla millimeter.
Svar på tråden Försörjningsansvar för sambons barn?