Skolbyte - arg 14åring
Mina barn på 12 & 14 år ska byta skola.
Det här har varit en lång process för oss pga att deras pappa satt stopp. Vi bor på olika orter. Pga mobbing för det ena barnet i kombination med svårigheter i skolan och dåliga studieresultat samt hög frånvaro tog jag (och nu även med pappans nedhåll) beslut att byta skola till orten jag bor på.
Utanförskap/utfrysning osv har vart så jobbigt att barnet gått hos kurator och psykolog och nu nu misstänks ha lindrigare form av depression.
Att få en nystart i ny skola med nya kompisar, miljö och lärare bedömde jag var enda utvägen för henne. Både för sitt mående eller framförallt det såklart men också för att kunna gå ut 9an med godkända betyg.
Nu är barnet art på mig.
Jätteledsen och orolig och arg. Säger att det har varit bättre med kompisarna nu sista tiden osv. Jag vet ju att det går i perioder med kompisarna, ibland är det bättre och sen går det tillbaka igen till dåligt, det är sådant hon inte tänker på utan kämpar ju varje dag bara för att få vara en del av gemenskapen.
Det yngre barnen är okej med att byta.
Det gör så ont inuti mig att hon reagerar så här. Jag gör detta för hennes bästa men det förstår hon inte naturligtvis.
Jag känner mig osäker i mitt beslut pga detta eftersom något stöd från pappan naturligtvis uteblir.
Någon här som gjort liknande resa? Hur gick det?