Inlägg från: Anonym (Mimmi) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Mimmi)

Svärföräldrar högst upp i dödsannons?

Silverjenny skrev 2020-06-06 11:03:32 följande:
    ?Blood is thicker than water.?

The quote comes from: ?The blood of the covenant is thicker than the water of the womb.? This actually means that blood shed in battle bonds soldiers more strongly than simple genetics. Although we commonly use it to suggest the strength of family ties, it doesn't refer to family at all.

Se där Mimmi, vad fel du hade!

Tråkigt om du och din man inte älskar varandra men jag står närmast min man, han är den jag självmant valt att leva mitt liv tillsammans med.

Visst sörjde jag när mamma dog absolut men min alkoholiserade frånvarande pappa, ja han kunde jag både ha och mista.

När min rasistiska WT bror gick bort förra året fällde jag inte en enda tår och har inte känt en enda känsla av sorg än idag.

Men det är min personliga erfarenhet och inget jag kan hänvisa till som bevis för hur andra ska känna. Det är en helt ointressant och ovärdig diskussion dessutom att rangordna folks sorg, det är alltid individuellt och beror på vilken relation man har till den avlidne.

Däremot är make/maka och gemensamma barn ens närmaste familj juridiskt och vad gäller etikettsregler vid begravning etc. Sen får du gilla din mamma hur mycket du vill men detta är vad lagen säger.
    Du bär dig bara löjligt åt. Du vet lika väl som jag hur ordspråket används i Sverige idag. 
    Så nej, jag har inte fel.

Men du hade ju ändå tur att någon annan hade koll på originaluttrycket så du fick försöka trycka till mig. (Även om det ju uppenbarligen misslyckades.) Kyss

Du kan sluta att beklaga mig, jag lever i ett fint och harmonsikt förhållande. "Min man" är min sambo, jag tror inte på äktenskap. De tar mer än det ger i mina ögon. Men det är en annan fråga så det lämnar jag här.

Du, däremot, verkar obehagligt känslokall! Rent av empatiskt störd.

Och sen börjar du gnälla om personliga erfarenheter, ovärdiga diskussioner och blablabla... där du motsäger dig själv. 
    För att sedan avsluta med en massa nonsens som du hänvisar till lagen för att "bevisa". När det kommer till etikettsregler!

Du är pinsam Silverjenny. Jag råder dig att tänka innan du skriver nästa gång.
  • Anonym (Mimmi)
    Anonym (Lite salt) skrev 2020-06-06 12:47:20 följande:
    Skärpning. Detta är en tråd om hur man ska hantera konflikter efter en älskad persons död. Sluta använda den för egna vendettor.
    Helt rätt, jag ber om ursäkt till ts.

Ska inte tramsa vidare, om Jenny vill så får hon göra det. Men då får hon gräla med sig själv.

Tack, du har såklart helt rätt.
  • Anonym (Mimmi)
    Anonym (Anna) skrev 2020-06-06 12:33:24 följande:

Tack för fint stöd från så många. Det värmer. Trodde aldrig att jag skulle få så många svar. 

Absolut så förstår jag att det är väldigt jobbigt och kämpigt för mina svärföräldrar. Det är det för oss alla. Jag värderar inte smärtan hos någon, jag förstår att det är en chock och en enorm sorg för dem. Vi har alltid haft en fin relation, jag och svärföräldrarna. Det har aldrig varit något bråk och jag har alltid känt mig välkomnad med värme. Men det är kämpigt för alla. Jag kämpar med barnen som är 10 respektive 14 som ligger hemma med kraftiga ångestattacker. Vi gråter ihop, men jag måste finnas där, vara ett stöd, lägga band på mig för att orka.. Jag har knappt sovit.. Inte kunnat tänka på mig. För självfallet måste jag göra allt för mina barn... Barnen vill vara med och planera begravningen. Och för mig är det viktigt att de får vara ytterst delaktiga, det är deras pappa... Jag tror att det är viktigt i deras process och att vi får minnas, sakna..

Jag tycker oerhört mycket om mina svärföräldrar.. Men jag orkar inte just nu att de ska kritisera det som är viktigt för barnen just nu. Absolut får det välja en psalm eller liknande. Men inte allt! Jag vill ha svärföräldrarna hos oss, jag vill att de ska vara delaktiga i våra liv. Jag hade önskat att jag kunnat luta mig mot dem som jag tidigare alltid känt att jag kunnat göra.. Jag vill att de ska vara här.. Jag vill att de ska träffa våra barn och prata minnen. Det hade betytt allt för mig och barnen. Det hade betytt allt om de kom över en stund. Men tyvärr känns det jobbigt att de inte gör det. De träffar andra och lever med att träffa andra då de haft corona, och fått det bekräftat.

Det känns därför otroligt tufft när jag kämpar dag och natt... Samtidigt som jag knappt orkar något. Jag kräver och förväntar mig inte att de ska stötta mig som de tidigare gjort mot mig och min man och våra barn. Jag förstår att allt är jobbigt för mina svärföräldrar med i denna stund, men de har varandra att luta sig åt. De har inte barn som ligger med ångestattacker hela nätterna. 

För mig är det en chock för det är ju mannen jag har/hade allt tillsammans med. Hela mitt liv med. Våra underbara barn. Mannen som jag älskar och älskat varje dag så att det gör ont i mig finns inte mer. Allt vi skapat tillsammans av kärlek, underbara barn, hus, sommarstuga och fina minnen. Min trygghet är borta. Jag vill gråta, jag vill skrika, jag vill vara liten och ynklig. För det är så jag känner. Men jag måste göra allt för våra barn, som är det viktigaste just nu. Att barnen blivit ifråntagen sin pappa det är mitt fokus att finnas där. Allt rycks ifrån.. Inget i livet är viktigt längre förstår jag nu, utan det är ända som är viktigt här och nu är barnen.

Tyvärr rycks mycket trygghet från dem nu.. Pappa.. Men också hus, sommarhus som vi nog kommer behöva sälja på sikt. En stress mitt i sorgen.. Jag hade hoppats på att mina svärföräldrar som jag alltid haft en fin relation till, även våra barn.. Hade kunnat fokusera lite på dem. Det hade betytt allt för mig och för barnen. Det hade gett en smula hopp och tröst i allt som känns jobbigt. Ett samtal eller kort besök, eller en matlåda utanför dörren. Så lite... Men hade betytt allt just nu.. 

Jag beklagar din stora sorg och förstår, så gott jag kan, att du har ett smärre h-vete just nu.

Alla sörjer på sitt eget sätt och dina svärföräldrar kanske helt enkelt inte orkar se barnbarnen nu, för att det plågar dem för mycket att deras son och barnens far inte längre finns... jag vet inte. Men jag gissar att det är så det är. 

Jag har inga råd att ge, mer än att föreslå en bred annons där ni kan stå bredvid varandra. Skulle det kunna vara ett alternativ för dig?

----------------

Jag miste min äldsta sons far för många år sedan. Min son miste sin pappa, sonen var 14 år då. Så jag vet... jag miste min egen pappa när jag var tolv.

Sonens pappa och jag var skilda men han var min bästa vän i livet.
    Han hade en sambo, ett barn (min son) och sina föräldrar. Jag minns ärligt talat inte i vilken ordning namnen stod dock och har flyttat sen dess och vet inte var jag har annonsen.
    Numera har sambon en ny partner, sedan många år och hans båda föräldrar är också borta. Hans mor kom aldrig över sorgen. 
  • Anonym (Mimmi)
    Anonym (Anna) skrev 2020-06-06 14:29:09 följande:
    Jag beklagar din pappas bortgång. Att bli av med sin pappa, trygghet i den åldern är alldeles för tidigt. Alla tillfällen som ni inte fick dela ihop som man som förälder verkligen vill uppleva. 

Jag sörjer med min man som inte kommer få vara med om dom stora upplevelserna i våra barns liv..Och att våra barn inte kommer få ha pappa vid sidan på studenten, bröllop och genom allt. Jag vet att min man såg fram emot det. Han längtade efter att vi skulle få anordna konfirmationen nu i augusti till vår dotter som fått tillbaka sitt liv nu när hon är frisk från sin leukemi. Vi alla var så glada efter ett par kämpiga år ihop och den styrkan vi haft ihop.. 

Jag förstår självfallet att det är jobbigt för svärföräldrar. Men tyvärr är deras liv inte i centrum just nu. Det är barnen och att de ska känna kärlek och trygghet.. 

Jag är så oerhört tacksam över familj och speciellt min underbara svägerska som kom hit imorse och ska bo här ett par dagar. Det betyder allt att hon stöttar och barnen känner stöd i att kunna få prata med pappa och hans barndom. Jag känner sådant stöd och sån enorm tacksamhet. Hon har nu tagit tag i föräldrarna och försökt prata med dom. Dock utan framgång.

Tyvärr blir det två annonser och det blir två ceremonier. För dom var det så viktigt att bestämma färg på blommor, tårta, mat och alla psalmer, bilder och program. Jag respekterar det. Men tyvärr kan jag inte låta de ta ifrån mina barn och min möjlighet att få påverka. Jag tror inte att min man hade gillat att barnen inte fick vara någon del av det här. Vi (jag, barnen och svägerskans familj) kommer ha en liten ceremoni.  Hans föräldrar får hålla i den officiella begravningen med övriga som vill komma.

Vi orkar inte med konflikten, och det som är viktigast är barnen. Känns så tråkigt dock att det inte kan bli en samlad begravning. Tråkigt att det för barnens farmor och farfar är viktigare att allt ska vara i deras väg, och att de ska bjuda in till den "officiella begravningen". Dock orkar jag inte lägga energi på detta, och med corona känns det samtidigt inte ansvarsfullt att anordna större begravningar. Tyvärr ser det nog konstigt ut, utåt sett, men det orkar inte jag bry mig om. 

Jag hoppas att barnen kan återfå en fin kontakt med svärföräldrarna när allt landat. Men just nu finns tyvärr inte någon ork. Framförallt är min dotter oerhört ledsen och känner sig sviken av farmor och farfar. Tyvärr så var farmor och farfar här hemma och framförde sina åsikter direkt mot barnen.. Helt ärligt förstår jag inte hur man kan säga så till sina barnbarn, som behövt se sin pappa falla ihop mitt framför ögonen på dem!

Jag hoppas att vi kan finna varandra igen och att jag och barnen kan träffas i sommar.Och jag hoppas att barnen vill det.. Jag hoppas att vi kan komma varandra närmare igen och att barnen kan "glömma" allt vad de har sagt mot dem. Tyvärr är jag oerhört  rädd att barnen tappat förtroendet.. Som sagt, jag älskar mina svärföräldrar, men jag förstår inte hur det har kunnat bli såhär. Jag känner mig sviken, men självfallet vill jag inte vara långsint, utan är beredd att göra mycket för att det ska funka igen och att kontakten mellan dem och barnen kan funka på något sätt. 

Allt måste få ta sin tid. Man kommer kanske aldrig helt över det, det där med att tiden läker alla så stämmer inte. Men tiden får såren att blöda konstant. Men pillar man på dem så blöder de igen.

Hela min ungdom gick åt h-vete pga min pappas hjärtinfarkt som tog honom från oss. 
    Min son hade flera svåra år också.

Det som hände oss båda var att skolan totalt sket sig, rent ut sagt. Det har gått bra för oss båda i livet ändå, även om iallafall jag högst troligt skaffat mig en karriär istället för att bli knegare om inte den där jävla hjärtinfarkten inträffat.

Jag hoppas att ni alla hittar tillbaka igen och att ni inte för evigt ska stå på varsin sida om en omöjlig konflikt som inte går att lösa.

Kram
  • Anonym (Mimmi)
    Anonym (Anna) skrev 2020-06-06 18:48:36 följande:
    Tack.. Det där värmde verkligen..Inte... 
    Anonym (Mimmi) skrev 2020-06-06 18:30:25 följande:
    Ingen går först, alla har rätt till sitt sätt att bearbeta det som hänt. Ingen har gjort fel, alla har gjort det DE känner är RÄTT för sig.

Du är kallsinnig och empatilös.
    Vad är det i min text som får dig att reagera så?

När det kommer till känslor så är vi alla olika. De gör det som är rätt för DEM, du gör det som är rätt för DIG.

• Anonym (Mimmi)
    Anonym (Aldrig) skrev 2020-06-06 19:03:13 följande:
    Du är ju inte redigt klok du. I detta läge går ts och barnen först för det var hennes man och hennes barn!! Att svärisarna gör detta är fruktansvärt och hade det varit jag hade jag brutit helt med dom. Jag har själv drabbats av sorg många gånger, jag vet vad jag pratar om. Min bästa vän förlorade sin man för några år sen, min mans brorsson dog förra året. INGEN har ens kommit på tanken att nån annan än de närmast anhöriga bestämmer om begravningen. Man gör inte så. Att du ts svärisarnas parti är ju horribelt helt enkelt. Att kalla mig det du gör är oförlåtligt, du känner inte mig ett jota!
    Klicka på "visa endast" på mitt inlägg.

Du är minsann inte ensam om att ha erfarenheter om du inbillade dig det.
  • Anonym (Mimmi)
    Anonym (Anna) skrev 2020-06-06 19:46:43 följande:

Tack för alla som engagerat sitt och visat stöd för mig här i tråden. Tack. 

Tänkte skriva mitt sista inlägg innan jag lämnar tråden här. 

Det blir två "begravningar"  och där  barnens farmor och farfar håller den officiella begravningen, då de vill bestämma blommor, psalmer, program, mat osv själva. Dit bjuder de in övriga gäster att komma. 

Jag, barnen och min svägerska med familj har en liten ceremoni ensamma. Tråkigt hur det har blivit men det är i svåra stunder man inser vilka man har nära.. Tyvärr är nog barnens relation med farmor och farfar förstörd för all framtid efter de hårda orden de har fått höra efter sin pappa och min makes bortgång. 

Tyvärr verkar även min svägerskas relation till sin mamma och pappa (svärföräldrarna) fått sig en rejäl turn efter deras agerande. 

Jag tror detta blir svårt att reparera tyvärr då barnen är såpass gamla. Det är ett trauma att behöva se sin pappa falla ihop framför ögonen på en. Behöva förlora sin pappa. Men det är även ett trauma i sorgen att förlora farmor och farfar på samma gång, på ett sånt här sätt. 

Jag hoppas vi och barnen kan nå försoning i framtiden med farmor och farfar för barnens skull. Men just nu är det inte möjligt när de har tagit begravningen ifrån oss. Jag kommer aldrig förlåta att det är de som bjuder in vänner och kära till begravningen, medan vi som är primärfamilj inte är närvarande. Att vi inte kan komma överens. Jag tycker jag har försökt vara resonerlig med att föreslå att de kan få vissa ansvarsområden att bestämma över, men det var inte nog. 

Det gör ont att de inte vill komma och stötta barnen på våran ceremoni, men vad kan man begära i sådana här skeden? Ingenting. Det är tydligen i dessa stunder de rätta ansiktena kommer fram. 

Man vill bara gråta och sörja.. Men istället kommer ilskan fram som maka/mamma och sörjande.. Jag är ARG för att inte få sörja i fred med respekt. Jag är arg att inte bli respekterad. Ledsen att inte tillsammans med våra barn få ordna ett fint avslut.. Jag har erbjudit att de kan få bestämma vissa delar. Men det var inte nog. Jag känner mig trampad på, att det är på mina svärföräldrars begravning min mans arbetskollegor kommer att gå på, hans och mina gemensamma vänner. Vad kommer de säga när de ser att vi inte är där? Vi som alltid varit så nära svärföräldrarna? 

Gå dit, du kommer nog ångra dig annars.
    Du kan medverka på två.
  • Anonym (Mimmi)
    Anonym (Gro) skrev 2020-06-06 22:50:16 följande:
    Däremot tycker jag det är märkligt att TS önskar sig matlådor utanför dörren o.s.v just av svärföräldrarna . Även om deras agerande kring begravningen och dödsannonsen som sagt inte är försvarbart så är det troligtvis så att de genomgår sitt livs största sorg just nu och kanske önskar att någon lämnade matlådor utanför DERAS dörr.
    Detta hade jag missat... och jag håller verkligen med.
  • Anonym (Mimmi)
    molly50 skrev 2020-06-07 12:28:30 följande:
    Jag vill börja med att beklaga din sorg! 
    Jag tycker att dina svärföräldrar har betett sig på ett fruktansvärt respektlöst sätt.
    Och jag hoppas att de får förklara sig inför gästerna på begravningen som kommer att undra varför ni inte är där.
    Skönt att du ändå har din svägerska på din sida.

Nu är det kanske redan försent. Men kanske hade det funkat att låta begravningsbyrån sköta kommunikationen er emellan?
    Du är ju den som borde ha rätten att anordna allt kring begravning osv. Speciellt om ni var gifta.
    Och det borde dina svärföräldrar få veta.
    Jag förstår att det är en stor sorg även för dem.
    Men de borde ju även tänka på sina barnbarn som behöver dem nu.

Varma styrkekramar till dig och dina barn! 
    Med all respekt, men deras son betydde nog mer än alla andra inklusive barnbarnen.
    De kanske inte orkar se barnbarnen för att dt blir FÖR plågsamt som läget är nu?

Jag vet inte, men det är min gissning.

Varför är så många för att beröva svärföräldrarna DERAS sorg?
    Och hur kan man ensa närma sig tanken på att DE ska stå och laga mat fr att lämna i lådor hos ts????

Alltså, jag fattar inte
  • Anonym (Mimmi)
    molly50 skrev 2020-06-07 12:38:34 följande:
    Anonym (Mimmi) skrev 2020-06-06 18:51:27 följande:
    Vad är det i min text som får dig att reagera så?

När det kommer till känslor så är vi alla olika. De gör det som är rätt för DEM, du gör det som är rätt för DIG.

Ja,alla är olika och hanterar kriser på olika sätt.
    Men i det här fallet så handlar det ju om att TS svärföräldrar har kört över TS och hennes barn totalt.
    När de istället borde finnas där för varandra och stötta varandra.
    Det är klart att det är en stor sorg även för svärföräldrarna,men i slutänden så är det ju TS som har den juridiska rätten att anordna begravningen,dödsannonsen osv.
    I alla fall om de var gifta.
    Jag miste själv min pappa när jag var 19.
    Och hade hans familj då försökt ta över allt kring begravningen,inte bjudit in mig och min syster och vår mamma till begravningen osv så hade jag nog aldrig förlåtit dem.
    Så TS svärföräldrar borde tänka på relationen till sina barnbarn också.

Återigen...

Ingen måste någonting. Alla är inte den typen som masskramas i kriser.

Jag miste min pappa när jag var 12. Vi miste min sons pappa när sonen var 14.
    Om det har någon betydelse.
  • Anonym (Mimmi)
    Anonym (Anna) skrev 2020-06-07 16:50:32 följande:

Helt ärligt vet varken jag eller svägerskan vad som slått slint i huvudet på dom. Men är det så viktigt för dom att samla folk och ha sin "låtsasbegravning" i kyrkan med en tom kista som det i så fall blir för deras del, då det är så viktigt för dem att få välja blommor osv. får dom väl göra det. Den riktiga begravningen kommer vi att ha, och dom har själva valt att inte vara delaktiga i den. 

Menar du verkligen att kyrkan/prästen/whatever låter någon ha en "låtsasbegravning" med en tom kista i en kyrka, med en präst?

Nu ska jag gå igenom alla dina inlägg, det här börjar kännas... overkligt.
  • Anonym (Mimmi)
    Anonym (Anna) skrev 2020-06-07 16:50:32 följande:

Många som undrar med begravningen och det juridiska om det ens är möjligt för svärföräldrar att få "låna" kistan. Usch, det låter så makabert att prata i dom termerna.. Men det är inte möjligt och min svägerska ha tagit över all form av kontakt med svärföräldrarna och varit tydlig med att detta aldrig kommer att vara aktuellt eller ens möjligt. 

Helt ärligt vet varken jag eller svägerskan vad som slått slint i huvudet på dom. Men är det så viktigt för dom att samla folk och ha sin "låtsasbegravning" i kyrkan med en tom kista som det i så fall blir för deras del, då det är så viktigt för dem att få välja blommor osv. får dom väl göra det. Den riktiga begravningen kommer vi att ha, och dom har själva valt att inte vara delaktiga i den. 

Så läser man detta...
     Igår 19:46#83CiteraAnmäl

Tack för alla som engagerat sitt och visat stöd för mig här i tråden. Tack. 

Tänkte skriva mitt sista inlägg innan jag lämnar tråden här. 

Det blir två "begravningar"  och där  barnens farmor och farfar håller den officiella begravningen, då de vill bestämma blommor, psalmer, program, mat osv själva. Dit bjuder de in övriga gäster att komma. 

Jag, barnen och min svägerska med familj har en liten ceremoni ensamma. Tråkigt hur det har blivit men det är i svåra stunder man inser vilka man har nära.. Tyvärr är nog barnens relation med farmor och farfar förstörd för all framtid efter de hårda orden de har fått höra efter sin pappa och min makes bortgång. 

Tyvärr verkar även min svägerskas relation till sin mamma och pappa (svärföräldrarna) fått sig en rejäl turn efter deras agerande. 

Jag tror detta blir svårt att reparera tyvärr då barnen är såpass gamla. Det är ett trauma att behöva se sin pappa falla ihop framför ögonen på en. Behöva förlora sin pappa. Men det är även ett trauma i sorgen att förlora farmor och farfar på samma gång, på ett sånt här sätt. 

Jag hoppas vi och barnen kan nå försoning i framtiden med farmor och farfar för barnens skull. Men just nu är det inte möjligt när de har tagit begravningen ifrån oss. Jag kommer aldrig förlåta att det är de som bjuder in vänner och kära till begravningen, medan vi som är primärfamilj inte är närvarande. Att vi inte kan komma överens. Jag tycker jag har försökt vara resonerlig med att föreslå att de kan få vissa ansvarsområden att bestämma över, men det var inte nog. 

Det gör ont att de inte vill komma och stötta barnen på våran ceremoni, men vad kan man begära i sådana här skeden? Ingenting. Det är tydligen i dessa stunder de rätta ansiktena kommer fram. 

Man vill bara gråta och sörja.. Men istället kommer ilskan fram som maka/mamma och sörjande.. Jag är ARG för att inte få sörja i fred med respekt. Jag är arg att inte bli respekterad. Ledsen att inte tillsammans med våra barn få ordna ett fint avslut.. Jag har erbjudit att de kan få bestämma vissa delar. Men det var inte nog. Jag känner mig trampad på, att det är på mina svärföräldrars begravning min mans arbetskollegor kommer att gå på, hans och mina gemensamma vänner. Vad kommer de säga när de ser att vi inte är där? Vi som alltid varit så nära svärföräldrarna? 

---------------

Det stämmer ju inte!

Svar på tråden Svärföräldrar högst upp i dödsannons?