Inlägg från: Anonym (Mimmi) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Mimmi)

Svärföräldrar högst upp i dödsannons?

Drottningen1970 skrev 2020-06-05 19:42:03 följande:

Regeln är att makan ska stå överst, å andra sidan är det värre att förlora ett barn än en make eller förälder om man nu ska gradera sorgen...

Personligen känns det som att det inte är värt att strida om och förstöra relationer på grund av detta. En dödsannons är så futtigt i sammanhanget och all tragik...

Det finns ingen regel som inte går att ändra på, och du har helt rätt.
    Ts kan hitta en ny man med svärföräldrarna kan inte hitta en ny son.

Jag tycker att de flesta svar här i tråden är hjärtskärande och kallsinta mot ts mans föräldrar.

Jag drog mig för att kommentera men när jag läste din text kunde jag inte låta bli.
  • Anonym (Mimmi)
    Silverjenny skrev 2020-06-05 20:00:18 följande:
    OMG vem är det som är hjärtlös egentligen - vad skriver du till en nybliven änka? "Ts kan hitta en ny man" ursäkta men är du på riktigt??
    Ja, jag är på riktigt. Och det är inte ovanligt att sånt händer.
    För hennes skull hoppas jag faktiskt att hon gör det. Inte idag, inte i morgon men någon gång i framtiden.

Tycker du att det är så fel?
  • Anonym (Mimmi)
    Anonym (Ubbe) skrev 2020-06-05 22:46:03 följande:

Och till alla er som fortfarande lever och läser detta:

Skriv själva i till exempel Vita Arkivet hur ni vill att er begravning ska vara med annons, blommor, typ av kista. Så mycket ni bara kan komma på.

Era efterlevande kommer att tacka er.

Det har du helt rätt i.
    Jag har tänkt på det så länge men det är så motbjudande.

Nu skulle det inte bli en sån konflikt men det finns ju annat att tänka på som är viktigt.
  • Anonym (Mimmi)
    Anonym (Sonen) skrev 2020-06-05 22:54:46 följande:
    Nej, nej, nej! Förlust av en förälder är det värsta man kan vara med om (förutsatt att man fortfarande är ett barn).
    Det är ingen tävling.
    Alla känner olika.
  • Anonym (Mimmi)
    Silverjenny skrev 2020-06-05 22:45:55 följande:
    När hon träffar en stadig partner får jag vackert se mig själv dala ner till andra plats i hennes hjärta, bakom hennes make. Som förälder är du den viktigaste i ditt barns liv när de är barn, njut av den tiden för senare är du bara en av många viktiga människor i ditt barn liv. Det är helt naturligt och inget jag kommer att ta illa upp av, sådan är naturens gång.
    Nej.
    Jag har en stadig partner i mitt liv och det kan jag säga, att min mamma betyder mer för mig än han gör.

Mina vuxna barn betyder också mer för mig än min partner.

Blod är tjockare än vatten. Det går inte att komma ifrån.
  • Anonym (Mimmi)
    Anonym (Ubbe) skrev 2020-06-05 23:11:19 följande:
    Det är ju det man liksom inte vet. Man kan aldrig på förhand veta hur folk kommer att bete sig i ett stadium av sorg och starka känslor.

Vår förälder visste inget om hur min syster hatar min fru och mina barn. "Det får ni två lösa" sades det till mig på dödsbädden. Jag bara suckade inombords för jag förstod redan då ...

Och i min frus släkt gick en syster bananas när de förlorade en förälder.

Man kan aldrig veta.

Så skriv.
    Ja, du har rätt.
    Vi är rätt få som är närmast men som sagt, du har rätt. Och jag ska ta tag i det.
  • Anonym (Mimmi)
    FuckGoggleAskMe skrev 2020-06-06 00:00:39 följande:

Beklagar sorgen, förstår att allt är jobbigt nu. I dödsannonsen ska först du och barnen stå, därefter föräldrarna och andra. Det är ungefär som vid arvet, först räknas barnen vilja, sedan din, sedan förädrarnas.

Vid arvet räknas änkan/änklingen först.
    Barnens vilja får vänta.
  • Anonym (Mimmi)
    Anonym (Xxx) skrev 2020-06-06 09:55:33 följande:
    Men vadå "blod är tjockare än vatten det går inte komma ifrån"? Det går visst att komma ifrån. Allt beror ju på anknytningen man har till en människa. Du känner så för att du har bra anknytning till din mor, good on you. Synd att du och din man inte lyckats lika bra. Märkligt att du verkar tro att alla skulle känna som du. Vad med folk som aldrig ens träffat sitt "blod" pga adopterade? Eller som inte har god relation med sitt "blod", men känner sig som "ett kött" med sin partner? Du måste ju förstå att detta varierar.
    Ja du, det är inte jag som har hittat på det uttrycket. Och det finns av en anledning.

Gissa vilken.
  • Anonym (Mimmi)
    Anonym (U) skrev 2020-06-06 10:28:34 följande:
    Det finns av en anledning och betyder motsatsen egentligen.

?The blood of the covenant is thicker than the water of the womb.? är den riktiga citatet.

Det används som du gör visserligen idag av många men det bevisar knappast att din åsikt är allmän sanning.

Man är fri att hålla med originalversionen istället.
    Må så vara, men det är inte den betydelsen ordspråket har i dag. OCh det vet du lika väl som jag.
  • Anonym (Mimmi)
    FuckGoggleAskMe skrev 2020-06-06 10:32:01 följande:
    Nja lite långsökt och oklart kanske, men vad jag menade är att barnen ärver, men är föräldrarna gifta ärver makan med förfoganderätt, finns varken barn eller maka, ärver föräldrarna. I samma ordning brukar det stå i annonsen, först makan (den som ärver), sedan barnen och sedan föräldrarna. Samma för begravningsarrangement.
    Fast det var inte det du skrev då.

Och nej, även om paret inte var gifta men ändå levde ihop så brukar partnern stå först.
Svar på tråden Svärföräldrar högst upp i dödsannons?