Inlägg från: Anonym (Lili) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Lili)

Låta anhöriga träffa nyfödd nu i Covid-19 tider?

Ingenstans i världen är fullgångna friska nyfödda i någon riskgrupp. Ingenstans i världen är barn en riskgrupp(eller ens drivande i smittspridning). Så att träffa bebisen är inga problem. Är de anhöriga äldre måste dessa fundera noga på om dessa vill utsätta sig för risker. Men jag utgår ifrån att de är vid sina sinnens fulla bruk och kan ta egna beslut.

• Anonym (Lili)

Du som gravid ska dock ta det lite försiktigt de sista veckorna av graviditeten, särskilt om du exempelvis också är överviktig.

• Anonym (Lili)
    HildaK skrev 2020-05-26 08:41:57 följande:

Så du låter din nyfödda träffa folk hur som helst? :)

Jag har samma regler som alltid. God hygien när man kommer in i vårt hem och vid aktiv sjukdom stannar man hemma. Med tanke på att andra vanliga virus(där barn är drivande i smittspridningen)faktiskt är farligare för en bebis så är det inte besökande släktingar, utan äldre syskon som är den realistiska potentiella risken.
  • Anonym (Lili)
    Anonym (Kvinna 39) skrev 2020-05-26 09:47:11 följande:

Ja då får det vara så. Får man viruset nu eller om ett halvår eller om ett år så kommer det inte vara mindre farligt för det.

Vill man att folk ska slippa en potentiellt dödlig sjukdom så låter man bli att träffas. Det gäller även om man själv vill hålla sig frisk.

Det kan mycket väl vara mindre farligt (och särskilt farligt är det inte nu heller om man ser till data) att få corona senare i förloppet. Viruset försvagas med tiden. Det lär utvecklas till helt vanligt coronavirus, dvs en vanlig förkylning.

Allt är potentiellt dödligt. Allt. Ändå fortsätter du att leva. En ung person löper högre risk att träffas av blixten än att dö av covid-19. Och vi ska inte ens börja tala om vanliga prylar som influensa och bilolyckor..
  • Anonym (Lili)
    Anonym (Kvinna 39) skrev 2020-05-26 11:00:09 följande:

Du kan inte jämföra äpplen och bananer.

Jag får inte sätta saker i perspektiv, menar du...
  • Anonym (Lili)
    Anonym (Kvinna 39) skrev 2020-05-26 15:38:39 följande:

Corona har inget som helst med bilåkning att göra! Risken för ena saken säger inget om riskan för den andra.

Vi talar om risker för liv och lem. Orsaken bakom borde inte spela någon roll. Det är det som är det löjliga med den här debatten, vissa risker ser läskigare ut och därför tappas huvuden på vägen..
  • Anonym (Lili)
    Anonym (Kvinna 39) skrev 2020-05-27 09:56:37 följande:

Jag har öht ingen ångest, du behöver inte hålla på och trycka ner mig med tillmälen för att du får motstånd. Ta och jobba lite med dig själv istället för att tjafsa online.

Det handlar inte om att "trycka ner"(se dig för övrigt i spegeln på den punkten ). Inte heller har jag någonting emot annorlunda åsikter. Det välkomnar jag snarare, särskilt i tider som dessa då friheter och demokrati är starkt hotade. Det jag vänder mig emot är din oförmåga att kunna ta in och bemöta argument sakligt. Vi talar om risker, bemöt det med argument(rena avfärdanden är inte argument).

Jag debatterar mer än gärna ämnet, som är risker kopplade till ett visst ämne. Detta ämne är fock ingen ö, allt måste sättas i ett sammanhang. De flesta klarar av att göra det.

Om det inte är ångest(vilket är en naturlig reaktion på denna masspsykos), vad är det då som gör att det enbart är riskerna(som sagt är de små) kring corona som.betyder något för dig? Varför är det bara dessa du vill skydda dig emot?
  • Anonym (Lili)
    Anonym (Kvinna 39) skrev 2020-05-27 10:08:18 följande:

Så att kasta skällsord åt mig är alltså inte att trycka ner? Ta och lägg ner, har du inget bättre för dig än att sitta och vara elak??

Du tycker alltså att #Karen är ett skällsord? Intressant

Hur var det nu med argument? Inga svar på frågor? Gissade det.

Och vet du en sak? Jag hör verkligen inte det här gör att vara elak. Tvärtom . Jag befann mig själv i mitten på mars i ångesten orsakad av vanvettig media och politiker med agenda. Det var först sedan jag mötte fakta som jag insåg proportionerna på det hela och kunde komma ur ångesten och må bra igen. Då kunde jag också börja tänka kritiskt. Jag är dessa personer, som presenterade fakta, evigt tacksam.
  • Anonym (Lili)
    HildaK skrev 2020-05-27 10:11:10 följande:

Man vill skydda sig mot Corona för att det är nytt och vi vet inte mycket om det? Allt annat som tagits upp i tråden är saker vi redan vet om sedan länge. Tänk på din TON, sjukt onödigt att vara otrevlig i ett internetforum.

Fast så nytt är det inte längre. Vi har sett mönster. Prick alla domedagsprofetior har gått om intet och mycket kan läras(och mycket är likt) av anda coronavirus. Det går inte att hålla fast vid ångest, då kommer vi att förlora så mycket mer och på längre sikt. Därför kan man inte köra med vilka silkesvantar som helst. Och klarar man inte annat ön klapp på huvudet gör man bäst i att enbart debattera(speciellt när det gäller ett kontroversiellt ämne) med sin mormor.
  • Anonym (Lili)
    HildaK skrev 2020-05-27 10:26:51 följande:

Jag skulle nog säga att coronaviruset är VÄLDIGT nytt till och med. Relevant forskning kommer ta år att få. Visst kan man se mönster redan nu, men det säger inte mycket. Ångest? Vem har sagt att jag har ångest? Inte alls faktiskt, bara en liten oro för hur viruset påverkar oss, och då spädbarn som diskuteras i denna tråd.

Nu kan du lämna min tråd tycker jag. Tack!

Det har funnits i mer än en influensasäsong och olika delar i världen befinner sig i olika faser. Gott forskningsunderlag således. Dessutom bakdateras fall i alls länder, viruset är alltså äldre än vi trott. Lägg till att covid-19 är del i en virusfamilj,dvs forskningsunderlaget är än mer solitt.

Och jag har påpekat det vi vet. Att barn löper nästan noll risk. Att det mesta faktiskt är farligare. Men fakta var inge roligt..
  • Anonym (Lili)
    Anonym (Mymlan) skrev 2020-06-01 21:09:18 följande:

Så,har du ett nyfött barn hemma, eller är du i slutet av graviditeten?

Hur kommer du att förhålla dig till bekanta den första tiden?

Det är det som är frågeställningen i tråden. Om man är orolig är man försiktig, trots liten risk för smitta.

Jag har en relativt nyfödd(och flera äldre barn i blandade åldrar) Som jag redan skrivit så kör vi på som vanligt. Dvs god hygien när man kommer in i vårt hem och man stannar hemma när man är sjuk. Som jag också redan skrivit så löper nyfödda cirka noll risk gällande corona. I sluter av graviditeten bör man vara lite extra försiktig, särskilt om man exempelvis också är överviktig. Hade jag varit i slutet av graviditeten nu hade jag kört på som vid mina tidigare graviditeter, dvs kört på god hygien, hållit mig undan från sjuka, lyssnat till min kropp. Hade jag haft ytterligare någon riskfaktor(som övervikt) så hade jag undvikit att sitta i knät på en massa främlingar lite extra i detta läget eftersom att gravida med vissa riskfaktorer löper en något förhöjd risk. Realistisk riskkalkylering liksom.
Svar på tråden Låta anhöriga träffa nyfödd nu i Covid-19 tider?