Inlägg från: Drottningen1970 |Visa alla inlägg
  • Drottningen1970

Varför behandlar man inte alltid halsfluss? Om test visat positivt?

Därför att man vill minska antibiotikabruket och tycket att det är rimligare att enskilda människor och barn lider i samband med halsfluss och öroninflammation iställlet för att förbjuda onödig antibiotikaanvändning inom köttproduktionen.

• Drottningen1970
    Solblomma30 skrev 2020-05-13 14:21:04 följande:

Men kära nån vilket svar du fick ovanför. Anledningen till att man inte behandlar halsfluss med antibiotika per automatik är som du själv skrev för att det ofta bara förkortar sjukdomen med någon/några dagar. En normalfrisk människa klarar att läka ut en halsfluss själv. Det finns alltid människor som råkar ut för något otäckt pga av vanliga bakterier (eller virus för den delen), och man kan ju faktiskt exempelvis dö av vanlig magsjuka också, men gällande halsfluss har man inom vården bedömt att chanserna att tillfriskna utan antibiotika är så goda att antibiotika inte behövs i normalfallet. Och det säger man ju inte för att göra folk sjuka liksom,

Jag tycker att det är jättebra att sjukvården försöker minska med på antibiotikaanvändandet för vi måste se till att resistensen mot antibiotika inte ökar. Det är inte roligt när man drabbas av något som inte kan läka utan antibiotika och det visar sig att bakterien har blivit resistent mot behandlingen. DÅ har vi ett problem.

Hoppas du mår bättre snart!

Ja vaddå? Ett par dagars lidande är värt mycket att slippa. Det skulle inte vara ett problem att ge sjuka antibiotika om det var förbjudet med förebyggande antibiotika inom djurhållningen. Problemet med antibiotika har inte uppstått för att sjuka människor får antibiotika utanför att det används onödigt i enorma

Mängder inom köttindustrin. Och eftersom världen inte bestämt sig för att förbjuda detta så är min slutsats helt korrekt. Att man tycker det är viktigare att användningen inom industrin får fortgå än att lindra för sjuka människor och barn.
  • Drottningen1970
    Solblomma30 skrev 2020-05-13 17:15:46 följande:

Nu beslutar ju inte samma människor om antibiotikaanvändning i vården som inom köttindustrin så det är en ganska onödig jämförelse även om det vore bra med minskad användning inom andra områden än vården såklart. Sen är det ju som Mascaraklumpar skriver inte så att man aldrig får antibiotika om man har en halsfluss som kräver det. Det är de lindrigare formerna av halsfluss som ska självläka. Så något enormt lidande för dessa människor handlar det inte om. Jag har själv haft halsfluss flera gånger sista åren utan antiobiotika. Har inte varit tal om något onödigt lidande för min del.

Man som i mänskligheten...jag har varit med om att nekande till antibiotika orsakat rätt rejält lidande.
  • Drottningen1970
    Solblomma30 skrev 2020-05-13 17:41:01 följande:

Att man inte har nekat antibiotika har dock orsakat väldugt mycket lidande också, troligtvis mer. Inte kul att få MRSA i ett sår exempelvis.

Se mitt svar ovan. Det är inte antibiotika till sjuka månniskor och djur som orsakat problemet med resistenta bakterier utan att det används förebyggande inom köttindustrin.
Svar på tråden Varför behandlar man inte alltid halsfluss? Om test visat positivt?