• Anonymsju

Är min son liten för sin ålder?

Hej,

Min 2,5 åring är liten för sin ålder, men hur liten han är börjar jag förstå mer och mer ju fler barn vi träffar i parken som är 1 år yngre men lika stora om inte större. Alla vi träffat hittills som är i samma ålder är mycket större. Han är i storlek som en 1,5 åring av de vi träffat, men springer snabbare än 5 åringar. Han väger ca 13 kg och längden ligger nog runt 71-75 cm. Är han väldigt liten eller är folk bara allmänt överdrivna som blir chockade när jag säger hans ålder?

• Svar på tråden Är min son liten för sin ålder?
  • Andersson123

Min son är 2 år och 3 månader och han är ca 98 lång, och har oftast fått höra att han är lång.

Jag har många gånger stött på pojkar som varit lika långa som min son trots att dom varit runt 1 år äldre och jag tänker väl att det inte är konstigt, alla är ju olika och växer olika fort. Men det är så onödigt att alla hela tiden ska ta sig friheten att anmärka saker på ens barn det gör ju bara att föräldrar stressar upp sig helt i onödan!

• Litorina

Vad jag kan se väger han medelmycket men är ovanligt kort. Har inte er barnsköterska visat er tillväxtkurvan? Googla tillväxtkurva pojkar, så hittar du den!

• fjanten

Min son vägde ungefär som din gjorde vid 2,5 år (12,5 kg vill jag mig minnas), däremot var han runt 100 cm då (han var 73 cm på ettårskontrollen). Vad spelar det för roll om din son uppfattas som yngre? Många tror att min son är runt 6 år nu (snarare än 4 år, som han är), och då framstår ju han som väldigt efter istället (för han är ju en 4-åring...). Skiter fullständigt i vilket.

• närkommertrean

Vikten låter inget konstigt men längden tycker jag låter kort för den åldern. När min äldsta var 2 år och 7 månader vägde han 15 kg och var 96,5 cm lång. Mellansonen vägde lika mycket och var lika lång när han var 3 år. Äldsta ligger en bit över medelkurvan på längd medan mellan ligger ganska mitt på. 71-75 cm långa var de båda när de var ungefär 7-9 månader. Min yngsta son ligger under medelkurvan för längd och han är 72,5 cm nu och är 10 månader. Han väger 9,1 kg.

• Anonymsju

Haha tack för era svar!! Jag har skrivit längden fel märkte jag nu. Vikten stämmer på 13 kg, men längden är jag lite osäker på, men tänkte helt fel. Han har kläder i allt mellan stl 86-92-98.

• Litorina
    Anonymsju skrev 2020-05-06 22:06:16 följande:

Haha tack för era svar!! Jag har skrivit längden fel märkte jag nu. Vikten stämmer på 13 kg, men längden är jag lite osäker på, men tänkte helt fel. Han har kläder i allt mellan stl 86-92-98.

Han verkar ligga mitt i normalspannet.
  • närkommertrean

Haha, ja det lät lite mer riktigt. :) Din son är nog under medel i längd men inget dramatiskt. Följer min yngsta sin egen kurva kommer han nog vara i den storleken när han är 2,5 år.
  • fjanten

Då är han ju mitt i normalspannet låter det som. Fundera inte på det där
  • Litorina

Men jag undrar igen: har er barnsköterska inte visat er tillväxtkurvorna? Vi både fick kurvorna i små häften med annan info om barnen och så såg man dem när hon visade våra barns kurvor i datorn vid besöken. Är det bara där vi bor man gör så?

• Anonymsju
    Litorina skrev 2020-05-07 07:03:37 följande:

Men jag undrar igen: har er barnsköterska inte visat er tillväxtkurvorna? Vi både fick kurvorna i små häften med annan info om barnen och så såg man dem när hon visade våra barns kurvor i datorn vid besöken. Är det bara där vi bor man gör så?

Jodå vår bvc visar kurvan varje gång, han har legat bra enligt henne, han följer sin egna kurva bra har hon sagt, men legat lite under medel för pojkar tror jag. Det är bara att så många jag träffar i parken som är 1,5 år är större än min son, både längre och kraftigare. 2,5 åringarna jag träffar som ska gå i samma grupp som honom på förskolan här (vi har precis flyttat till hus) är så mycket större, så folk blir chockade när jag säger hans ålder. Bvc har aldrig varit orolig, och jag är inte orolig precis, det är såklart töntigt att bry sig om andras barn men det är sån skillnad. På sin förskola han går på nu är han i samma stl som 1,5 åringarna där med.
  • Litorina
    Anonymsju skrev 2020-05-07 07:56:56 följande:

Jodå vår bvc visar kurvan varje gång, han har legat bra enligt henne, han följer sin egna kurva bra har hon sagt, men legat lite under medel för pojkar tror jag. Det är bara att så många jag träffar i parken som är 1,5 år är större än min son, både längre och kraftigare. 2,5 åringarna jag träffar som ska gå i samma grupp som honom på förskolan här (vi har precis flyttat till hus) är så mycket större, så folk blir chockade när jag säger hans ålder. Bvc har aldrig varit orolig, och jag är inte orolig precis, det är såklart töntigt att bry sig om andras barn men det är sån skillnad. På sin förskola han går på nu är han i samma stl som 1,5 åringarna där med.

Oj, då förstår jag att du funderat! Tyvärr blir ju övervikt bland barn allt vanligare. Men längden borde ju inte påverkas av det...
  • Gameofthrones

Oroa dig inte det finns inget med det , Häng dig inte så mkt vad BVC säger så länge du vet att han äter och dricker. Så försök och slappna av, jag vet är där själv med ett utav mina barn, Skolsyster säger att mitt barn ska äta mer smör och fett, tyvärr jag serverar et jag anser att det är rätt. Min mans släkt är väldigt taniga, endel har normal kroppsbyggnad min man har normal kroppsbyggnad och har tränat sig upp till muskler.

Du kommer förmodligen få höra skolsyster i framtiden att ditt barn är litet och bör äta mer.Själv tror jag inte på BMI på barn. Barn växer kors och tvärs ibland ser kropparna inte kloka ut.. För det växer oportionerligt. 

Min en barns klasskamrat är superliten, smal och tanig, han hans föräldrar är smal och tanig den andra är normal kurvig. 
    Skolsyter sa ät mer smör ni svälter erat barn, Han arbetar som kock och andre föräldern arbetar som läkare. 
    Jag fet i denna situation är det gener. Som man inte kan rå för. 

Min andra barns klasskamrat har skolsystern sagt du är överviktig du måste äta mindre och inte äta godis rör dig mer - just detta barn är bäst på gympa, äter knappt godis eller snacks, äter 1-2 portioner mat. 

Det finns bra skolläkare och dåliga tyvärr har vi dålig skolläkare och skolsyster.

Tänk på det,
    Genetiskt, du ska inte må dåligt, så länge du vet som förälder att ditt barn äter normalt och dricker. Det kan förändras me tiden med kroppen

• Anonymsju

Har precis varit på bvc så nu vet jag exakt hans längd och vikt. 12,6 kg och 85 cm lång, han hade inte gått upp något sedan januari. Klart man blir nojjig när han inte äter jättebra, men bvc var inte orolig.

• viseversa

Fast alla vuxna är ju inte heller lika långa så vore konstigt om barn var lika. 

Svar på tråden Är min son liten för sin ålder?