• Anonym (TS)

Vilket de här namnen tycker ni är finast?

Ja, vilket av dessa tycker ni är finast?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vilket de här namnen tycker ni är finast?
  • Xenia
    Tukt skrev 2020-04-24 16:08:38 följande:
    Är väl det som är lite intressant, med tanke på de strömningar som finns i samhället i övrigt. Snart kanske vi har en och annan Adolf och Henirich i våra förskolegrupper.
    Heinrich är ett tyskt namn. Betyder det att alla tyskar ska skällas för nazister?  Är man stalinist (Josef Stalin) eller nazist (Josef Goebbels) om man döper sin son till Josef?

Gud, vad fördomsfulla folk är!
  • Tukt
    Xenia skrev 2020-04-24 16:34:35 följande:
    Heinrich är ett tyskt namn. Betyder det att alla tyskar ska skällas för nazister?  Är man stalinist (Josef Stalin) eller nazist (Josef Goebbels) om man döper sin son till Josef?

Spelar väl ingen roll vad namnen egentligen är eller kommer ifrån. Frågan är väl vad omgivningen förknippar dom med. Namnet är ju en gåva från föräldern till barnet. Hur barnets namn klingar 25-år senare är svårt att veta. Men man kan i alla fall utgå från hur namnet klingar idag.
    Om inte kan man ju lika gärna döpa barnet till Kuken Karlsson direkt.
  • Anonym (ace)
    Xenia skrev 2020-04-24 16:31:33 följande:
    Dummaste jag hört! Judith är ett judiskt namn. Grete är ett danskt namn. Ethel är ett engelskt namn.
    Det är fullkomligt irrelevant var namnen kommer ifrån när namnen LÅTER som nazi-flickor på mitten av 30-talet.
  • Anonym (ace)
    Xenia skrev 2020-04-24 16:34:35 följande:

Men snälla du. När någon frågar "vad tycker du om namnen X, Y, Z?" så måste man väl utgå från att TS vill veta vad folk tycker..? Att namn som klingar tyskt´30-tal kommer väcka en viss reaktion är ganska självklart. Det är snarare ganska historielöst att inte göra dessa associationerna...
  • Anonym (TS)
    Anonym (ace) skrev 2020-04-24 17:47:12 följande:

Men snälla du. När någon frågar "vad tycker du om namnen X, Y, Z?" så måste man väl utgå från att TS vill veta vad folk tycker..? Att namn som klingar tyskt´30-tal kommer väcka en viss reaktion är ganska självklart. Det är snarare ganska historielöst att inte göra dessa associationerna...

Jag frågade vilket ni tyckte var finast.

Herregud vad folk har fördomar och prompt tydligen ska vräka ur sig det ena och det andra. Jag har inte bett er berätta vad ni felaktigt antar om dessa namn eller tankar bakom och inte. Jag har endast frågat vilket ni tycker är finast och gjort en omröstning. Ethel såg jag på en gravsten och tyckte var fint. Judith har jag hört många gånger bla i tv-program som 2 and a half men. Grete var med i ett barnprogram på svt och jag fastnade lite för det. Det har ingenting med nazism eller nazityskland att göra och har ni ändå dessa associationer och fördomar så behåll de för er själva. Ingen har bett er vräka ur er det.
  • Anonym (Lisatyxjer)

Tycker också det är lite väl hårda namn.

• Anonym (ace)
    Anonym (TS) skrev 2020-04-24 18:10:22 följande:
    Jag frågade vilket ni tyckte var finast.

Herregud vad folk har fördomar och prompt tydligen ska vräka ur sig det ena och det andra. Jag har inte bett er berätta vad ni felaktigt antar om dessa namn eller tankar bakom och inte. Jag har endast frågat vilket ni tycker är finast och gjort en omröstning. Ethel såg jag på en gravsten och tyckte var fint. Judith har jag hört många gånger bla i tv-program som 2 and a half men. Grete var med i ett barnprogram på svt och jag fastnade lite för det. Det har ingenting med nazism eller nazityskland att göra och har ni ändå dessa associationer och fördomar så behåll de för er själva. Ingen har bett er vräka ur er det.
    Det säger betydligt mer om dig än om oss andra, att du vurmar för den typen av namn. Döp du din dotter till ett nazi-klingande namn. Det är ingen som kommer hindra dig.
  • Anonym (TS)
    Anonym (ace) skrev 2020-04-24 18:19:20 följande:

Det säger betydligt mer om dig än om oss andra, att du vurmar för den typen av namn. Döp du din dotter till ett nazi-klingande namn. Det är ingen som kommer hindra dig.

Nej, det säger ingenting om mig. Däremot allt om dig som A) associerar det till det och B) uppenbarligen känner ett otroligt behov av att inte bara tala om det trots att ingen bett dig om det, utan även aggressivt propagera för det när folk ber dig lägga ner.
  • Anonym (ace)
    Anonym (TS) skrev 2020-04-24 18:22:02 följande:
    Nej, det säger ingenting om mig. Däremot allt om dig som A) associerar det till det och B) uppenbarligen känner ett otroligt behov av att inte bara tala om det trots att ingen bett dig om det, utan även aggressivt propagera för det när folk ber dig lägga ner.
    Ingen har bett mig lägga ner.

Och att du inte har någon som helst känsla för historia är faktiskt ganska skrämmande. Men som sagt, du får gärna döpa dina barn till nati-klingande namn, till självmordsbombar-namn eller vilka andra namn som helst. Dett val. Dina barns ok att därefter tvingas bära.

Stort lycka till för dig och dina framtida barn.
  • Anonym (TS)
    Anonym (ace) skrev 2020-04-24 20:45:21 följande:

Och att du inte har någon som helst känsla för historia är faktiskt ganska skrämmande. Men som sagt, du får gärna döpa dina barn till nati-klingande namn, till självmordsbombar-namn eller vilka andra namn som helst. Dett val. Dina barns ok att därefter tvingas bära.

Jo, jag har bett dig lägga ner. Men du kanske inte förstår att läsa mellan raderna. Så jag skriver det så tydligt nu då att till och med du bör fatta. LÄGG NER. INGEN HAR BETT DIG RALJERA OM VAD DU TYCKER OM VARJE SPECIFIKT NAMN UTAN JAG HAR FRÅGAT VILKET SOM ÄR FINAST, ENDAST DET. SÅ IGEN, LÄGG NER.
  • Anonym (TS)

Och är du så jävla patetisk att du går och röstar upp alla dina inlägg, och ner folks som inte håller med dig, med dina tre konton så bör du skaffa dig ett liv.
  • fluu

Judith är vackert, klassiskt och enkelt. Grete frejdigt och fint. Ethel tycker jag inte passar i svenskan och de olika uttalen stör mig.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • fluu
    Anonym (ace) skrev 2020-04-24 15:58:35 följande:

Alla namnen stinker Hitler-Jugend. 

Jag är ganska säker på att ingen i Hitler Jugend ville heta judinna. Och när var Ethel ett vanligt tyskt namn?
  • Xenia
    Anonym (ace) skrev 2020-04-24 17:40:41 följande:
    Det är fullkomligt irrelevant var namnen kommer ifrån när namnen LÅTER som nazi-flickor på mitten av 30-talet.
    Det är vad du tycker. Jag tycker det LÅTER som om du är fördomsfull och okunnig.

Alltså jag har väldigt svårt att tro att många skulle få samma associationer som du. Definitivt inte andra barn.

Namnen kanske låter gammaldags men nazi-kopplingen är ju helt random.
  • fluu

Jag ser överhuvudtaget inte nazi-koppling. Får inga sådana associationer alls. Möjligen kan jag få det av Adolf eller namn som flera kända nazister hette(som Herman). Men å andra sidan kan det ara dags att återta namnen.

• Xenia

Trollar du?

Det är ju DU som saknar känsla för historia eftersom inget av dessa namn är "nazi-klingande". De är inte ens tyskklingande.

Något ok lär det inte bli för TS barn att bära ett av dessa namn heller. Nuförtiden behöver inte alla barn heta likadant, så inget barn kommer att reagera.

Enda problemet blir om folk uttalar Ethel fel så barnet tvingas rätta dem.
Svar på tråden Vilket de här namnen tycker ni är finast?