• Xenia

Vilket de här namnen tycker ni är finast?

Jag röstade på Judith. Ett fint och klassiskt namn (fast jag skulle stava det Judit).

Grete är också fint men jag är rädd för att folk skulle uppfatta det som Greta. Mycket rättanden.

Ethel känns väldigt engelskt för mig och jag undrar om det skulle uttalas som "Etel" eller med engelskt läspljud? Jag tror den svenska motsvarigheten är Edla.

• Xenia
    Anonym (ace) skrev 2020-04-24 15:58:35 följande:

Alla namnen stinker Hitler-Jugend. 

Dummaste jag hört! Judith är ett judiskt namn. Grete är ett danskt namn. Ethel är ett engelskt namn.
  • Xenia
    Tukt skrev 2020-04-24 16:08:38 följande:
    Är väl det som är lite intressant, med tanke på de strömningar som finns i samhället i övrigt. Snart kanske vi har en och annan Adolf och Henirich i våra förskolegrupper.
    Heinrich är ett tyskt namn. Betyder det att alla tyskar ska skällas för nazister?  Är man stalinist (Josef Stalin) eller nazist (Josef Goebbels) om man döper sin son till Josef?

Gud, vad fördomsfulla folk är!
  • Xenia
    Anonym (ace) skrev 2020-04-24 17:40:41 följande:
    Det är fullkomligt irrelevant var namnen kommer ifrån när namnen LÅTER som nazi-flickor på mitten av 30-talet.
    Det är vad du tycker. Jag tycker det LÅTER som om du är fördomsfull och okunnig.

Alltså jag har väldigt svårt att tro att många skulle få samma associationer som du. Definitivt inte andra barn.

Namnen kanske låter gammaldags men nazi-kopplingen är ju helt random.
  • Xenia
    Anonym (ace) skrev 2020-04-24 20:45:21 följande:
    Ingen har bett mig lägga ner.

Och att du inte har någon som helst känsla för historia är faktiskt ganska skrämmande. Men som sagt, du får gärna döpa dina barn till nati-klingande namn, till självmordsbombar-namn eller vilka andra namn som helst. Dett val. Dina barns ok att därefter tvingas bära.

Stort lycka till för dig och dina framtida barn.
    Trollar du?

Det är ju DU som saknar känsla för historia eftersom inget av dessa namn är "nazi-klingande". De är inte ens tyskklingande.

Något ok lär det inte bli för TS barn att bära ett av dessa namn heller. Nuförtiden behöver inte alla barn heta likadant, så inget barn kommer att reagera.

Enda problemet blir om folk uttalar Ethel fel så barnet tvingas rätta dem.
Svar på tråden Vilket de här namnen tycker ni är finast?