Inlägg från: AndraSladdis |Visa alla inlägg
  • AndraSladdis

BF Januari 2021

Utvandraren2 skrev 2020-05-30 00:28:29 följande:

Läs denna.

Jag vet, har också hittat denna text. Men tydligen är de nya riktlinjerna sedan mindre än ett år sedan att gravida ej ska behandlas om TSH mindre än 4.0, även om inte alla landsting tillämpar det nya (den gamla gränsen var 2.5). Så det finns inte en chans i världen att jag får Levaxin tyvärr. Kan bara hoppas att det inte påverkar.
  • AndraSladdis
    Novis1991 skrev 2020-06-02 21:57:36 följande:

Det är så trist att den andra föräldern blir lämnad utanför i denna process - för som du säger så är det bådas barn och inte nog med det, nu kanske jag talar för mig själv men, som gravid känns det bra med en till person med i rummet som också kan ta in info och stötta.

Jag har haft mycket besök på sjukhuset då vi gjort ivf och tyvärr fick inte min man följa med på varken ägguttag eller insättning. Han fick lämna sin sperma i ett rum och sen åka hem och vänta. Jättetråkigt då det också var en del av vår resa att få till det här barnet. Vi sökte sen filmer på youtube så han skulle få en bild av hur det gick till då jag inte riktigt kunde förklara mer än från min POV...

Hursomhelst så verkar restriktionerna variera. Jag pratade t.ex. med en barnmorska som sa att dom nya reglerna var att partner fick följa med medan när vi kom till MVC sa hon att partnern inte fick följa med på UL. Mycket oklart. Tänker därför fråga inför varje besök och se om det kan gå bra någon gång.

Jag tycker också det är jättetråkigt att sambo inte får följa med på tidiga VUL, känner att jag absolut skulle vilja ha honom där och inte minst om det råkar vara ett tråkigt besked. På min klinik fick han följa med på IVF (äggplock, återföring) men däremot inte på UL.
  • AndraSladdis
    Malunken skrev 2020-06-03 09:14:42 följande:

Är nu i v. 6+1 enligt beräkningarna. Har precis varit på första ultraljudet för att konstatera att graviditeten ser korrekt ut innan vi justerar in dosen av Fragmin. Jag hade förväntat mig att se lite hjärtslag där inne men till min besvikelse syntes "bara" hinnesäcken. Ultraljudet gjordes via magen och inte VUL trots tidig graviditet då läkaren tyckte att det räckte med ultraljud via magen för att konstatera graviditet i livmodern, även om bilden troligen inte var lika tydligt som om det gjorts VUL.

Såklart blev jag jätteglad över att se tecken på ett litet liv där inne och att graviditeten är på rätt ställe. Men jag kommer inte våga tro på att det "lever" som det ska förrän jag ser hjärtslag där inne.

Betyder detta ultraljud att jag inte är i vecka v. 6+1 utan snarare v. 5? I så fall fick jag tydliga graviditetstest redan i v.3 (är det ens möjligt?)

Eller utvecklas det inte som det ska?! Känner mig väldigt orolig nu... ???? Vad ska jag göra?

Vad baserar han omdömet v5 på? Känns inte konstigt för mig att man inte kunde se hjärtat på UL, det är ju lika stort som vallmofrö typ? Jag är också i v 6+2 och superorolig, inte minst för försvunna graviditetssymptom, men jag tror inte det finns något annat att göra för oss än att vänta och se tyvärr. Har också VUL bokat v. 7+0.
  • AndraSladdis
    Malunken skrev 2020-06-04 06:48:44 följande:

Jag instämmer också! Hade gärna sett att min sambo följer med nästa vecka ifall det visar sig att det är missfall. Kommer vara tungt att få ett sånt besked på egen hand.

Och om nu allt ser bra ut så vill jag ju att sambon ska få se beviset på livet som finns där inne. Jag känner ju ändå av graviditeten, sambons enda möjlighet än så länge är ju att se på ultraljud.

Malunken och Nykär15:

Vi har gjort upp en plan att min sambo väntar i bilen och jag kommer att fråga kliniken om han kan få se via FaceTime i min mobil. Kanske ni också kan göra något liknande?
  • AndraSladdis

Vi har varit på tidigt ultraljud i dag (eller jag var där och sambon var med via videosamtal). Det syntes ett tydligt pickande hjärta! Och fostret motsvarade ungefär v. 7+1 på någon dag.

Är så glad och lättad för att det verkar gå bra än så länge.

• AndraSladdis
    NiMi12 skrev 2020-06-08 21:40:50 följande:

Grattis :)

Hur fick Möjlighet till ett sånt tidigt VUL? Jag oroar mig för att något är fel då det kommer lite blod då och då. Skulle gärna se om det utvecklas som det ska i magen.

Tack! Vi har gjort IVF och då brukar IVF-kliniken erbjuda det tidiga ultraljudet. Annars kan man göra det privat också, 850 kr på en klinik jag kollade upp i Stockholm, finns säkert liknande på andra håll i landet.
  • AndraSladdis
    Nykär15 skrev 2020-06-10 15:43:58 följande:

Nu är vul gjort och jag fick se en otroligt söt liten böna med pickande hjärta som satt på plats som hen skulle i livmodern <3 så lättad!

Grattis! Vad skönt.

Förresten, min sambo var med via videosamtal men han hade inte lyckats se mer än att någonting rörde sig :). Så kunde nästan lika väl ha gjort det själv, som du.
  • AndraSladdis
    Malunken skrev 2020-06-10 20:50:33 följande:

Åh vad skönt att höra! Grattis till dig/er :D

Jag är sjukt nervös och orolig inför mitt UL/VUL imorgon. Har haft blödningar till och från sedan i söndags. Inga stora blödningar, det har aldrig blödit tillräckligt för att fångas av binda, men är ändå orolig att det ska vara missfall. Vi får se imorgon!

Håller tummarna!
Svar på tråden BF Januari 2021