Inlägg från: Anonym (Sean) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Sean)

Styvmamma-upproret

Miss Skywalker skrev 2020-03-13 18:14:44 följande:

Eller så var det inte dina förslag de ogillade utan din nedlåtande inledning.

I så fall förvånar det mig att det inte finns fler nedåttummar i tråden, eftersom tonen i väldigt många inlägg är sådana, och att en svarar som en blir bemött.
  • Anonym (Sean)
    Miss Skywalker skrev 2020-03-13 18:22:39 följande:

Känner du inte dig lite tjatig nu? 

Hur ska pappan förhindra exet att hjärntvätta barnen att hata pappas nya som är ett vanligt problem för styvmammor? Får man kalla henne häxex då..?

Här har vi tex ett inlägg som någon skulle kunna tumma nedåt, men så länge det är du som får hacka går det säkert bra, eller hur?
  • Anonym (Sean)
    Anonym (Karin) skrev 2020-03-13 18:24:39 följande:

Ja, det är ju ett alternativ som låter bra på pappret men sen är det inte alltid lätt att genomföra i verkligheten. Men visst, jag håller med, så borde man göra. Men säg att mamman bokat en resa till Miami, Orlando, Disneyland. Skulle du sätta ned foten då? Om dina barn verkligen har längtat efter att åka dit? 

Har inte själv varit i situationen, men har en bekant som gjorde så (inte Disneyland Miami däremot ett annat resmål som exet utmålat som paradis för barnet). Som sagt, det behövdes bara den gången för att problemet skulle upphöra. Därefter frågades det om veckobyten istället för att försöka ta över.
  • Anonym (Sean)
    Ess skrev 2020-03-13 18:59:36 följande:

Det är ett moraliskt dilemma med. Man vet att exet gör det för att jävlas, men vill man verkligen hindra barnen från att resa, speciellt om man själv inte har råd att erbjuda något likvärdigt.

Vi diskuterade faktiskt saken när det kom upp första gången. Hans första reaktion var att blåsa på exet och hindra resan. Jag ansåg att det iofs var fel gjort av henne, MEN annars skulle de bara sitta här i sina rum hela lovet. Så jag tyckte att han skulle fråga barnen vad de själva ville, och de ville ju självklart åka.

Det var en häftig resa de skulle på och hade de inte velat åka med så hade jag gärna åkt i deras ställe, tror dock inte exet och hennes man uppskattat att få bjuda mig på en resa....

Eftersom min vän levt med exet visste hon hur det skulle bli om hon inte satte ner foten. Barnet var tretton, men hon och barnet hade en god relation och när hon förklarade att eftersom lovveckan var hennes och hon/de planerat för annat (inte lika häftigt men innefattade goda vänner som de sällan träffade annars) fick hon barnet att förstå att det inte går att bestämma saker utan att kommunicera när det drabbar den andra föräldern.

Som grädde på moset hade exet räknat med att hon skulle ta dubbelveckor veckorna efter lovet då han planerat in en längre resa tillsammans med sin nya. Vi kan väl säga att miss Skyvalkers nya uttryck häxex skulle ha varit bland de mindre otrevliga epitet hon fick höra.
  • Anonym (Sean)
    Miss Skywalker skrev 2020-03-14 13:49:04 följande:

Det är inte helt ovanligt att helsyskon blir svartsjuka på yngre. Förstår inte varför pappan hamnar i lojalitetskonflikt när det gäller halvsyskon.

Fast med helsyskon är både mamma och pappa flerbarnsföräldrar och delar ansvaret för svartsjuka äldre syskon. När mannen i förhållandet är den som har barn sedan tidigare blir det också hans ansvar att hantera de äldre syskonen, för dem har inte hans partner ansvar för. Inte konstigt då att han hamnar i en lojalitetskonflikt.
  • Anonym (Sean)
    Ess skrev 2020-03-14 15:39:07 följande:

Jag tror att i grunden handlar det mest om att föräldrarna har ett uselt eller inget samarbete alls. Inte ovanligt att den ena föräldern då står och hejar på sitt barn att det ska välja bort den andra. Då hamnar den föräldern i ett läge där det är vidöppet för utpressning.

Självklart kan det ibland vara den andra föräldern som boostar de äldre barnens oro för att hen helst vill leva med sitt barn på heltid (rätt normal önskan även om en vuxen person bör förstå och stödja barnens rätt till båda sina föräldrar). Men om den förälder som får ett nytt barn tex bara har vh kan det också skapa en känsla av utanförskap och svartsjukasts barnet. En oro för att bli utbytt av en ny gullig bebis eftersom föräldern och de äldre inte har mer umgänge än några dagar i månaden.
  • Anonym (Sean)
    Miss Skywalker skrev 2020-03-15 10:20:57 följande:

Fast alla barnen är ju fortfarande lika mycket hans. Jag tycker att det är konstigt hur man kan hamna i lojalitetskonflikt och särbehandla sina egna barn.

Så vad skall han göra när barnen är hos honom och kräver uppmärksamhet? Han kan inte begära att hans partner skall ta hand om de barnen, det blir hans ansvar att lösa.

Om vi förutsätter att de bor vv betyder det att hans yngsta barn har pappa på heltid men behöver dela på hans uppmärksamhet de veckor de äldre är hos sin pappa. Kan de vuxna i särkullsfamiljen kommunicera kan de tex komma överens om att han har mer ansvar för minstingen när de äldre är hos sin mamma och att pappan får möjlighet att lägga mer tid med de äldre då de är där. Det mesta går ju att lösa om kommunikationen fungerar. Gör den inte det är det mellan de vuxna och kan inte skyllas på vare sig barn eller ex.
  • Anonym (Sean)
    Miss Skywalker skrev 2020-03-15 14:19:43 följande:

Komiskt att du försvarar pappan när du tjatar dig hes om att man inte ska skuldbelägga barnen och exet utan lägga ansvaret på pappan i varenda inlägg..

Alltså, jag tror att du vill missförstå mig medvetet, för annars fattar jag inte hur du läste inlägget. Hur menar du att jag försvarar pappan när jag säger att han har ansvaret?

Vem skall annars ta hand om de äldre barnen när de är hos sin pappa om inte han gör det? Skall de tex till en hockeyträning och behöver skjuts så kan ju inte pappan lägga över det ansvaret vare sig på sin partner eller sitt ex, så vem har ansvaret om inte det åligger pappan? Han får ju då kompensera sin partner genom att ta mer ansvar för deras lilla de veckor de äldre är hos sin mamma, så att ansvarsbördan för deras gemensamma fördelas jämt på så sätt, men han måste ju se till att det funkar kring sina äldsta barn när han har dem hos sig.
  • Anonym (Sean)
    Ess skrev 2020-03-15 15:09:57 följande:

Det kanske är så att det helt enkelt inte fungerar att köra runt de stora när arbetsbördan i hemmet ökar. Då får de avstå, samåka med andra eller ta sig dit för egen maskin.

Ja, eller så får den lilla sitta med i bilen. Så löser ju ofta sammanboende föräldrar logistiken. Om inte partnern kan/vill ta hand om barnet under tiden så får pappan kanske helt enkelt ta hand om alla sina barn. De äldre slutar ju inte vara hans ansvar för att han får fler.
  • Anonym (Sean)
    Miss Skywalker skrev 2020-03-15 15:33:42 följande:

Nu är det ju snarare du som vill missförstå för det var ju inte riktigt att skjutsa barnen till hockey vi pratade om.

Inlägget jag svarade på handlade om en pappor som blev hispiga och inte ens vågar visa glädje över sitt yngsta barn av lojalitetskonflikt.

Dina svar på mina inlägg om det var att det inte är något konstigt att han har det och ?så vad ska han göra då?? Som att det inte fanns några alternativ.

Ok, missade det ledet. Ursäkta.

Vidhåller dock fortfarande att han har ansvar både för att hantera känslor och alla sina barn.
Svar på tråden Styvmamma-upproret