Är MIN man otrogen?
Det där är intressant. Det finns nog flera lager och aspekter inom psykologin. Jag är ju bara amatörintrresserad. Jag har förstått det så här, minst tre-fyra vinklar:
1) Det ytliga skeendet: Alma söker spänning och romantik och råkar blir kär i Bertil. Därmed är hon direkt otrogen mot Calle som hon är tryggt gift med och har barn, hus, umgänge med i ett långt äktenskap. De har OK sex då och då. Calle jobbar mycket och spelar datapel eller ser på fotboll eller går på konserter. Det är hennes ansvar att skilsmässan kommer.
2) Egentligen är Calle trött på Alma men han orkar inte fundera över hur det trygga livet ska ändras. Genom att han känner Alma vet han undermedvetet att han kan med små medel göra tillvaron så enahanda hemma att Alma förr eller senare på något sätt ska bryta upp. Då kan han skylla på henne och vara den som vännerna tycker synd om...
3) Både Alma och Calle har dragits till varandra pga att deras drömpartner är sådan. De har varit nöjda men de har levt friskt och framgångsrikt länge, de har åldrats en del. De har resurser och behöver någn slags omväxling. Hur ska de bryta upp, hur gör man? Vad vill man med sina liv? Det är svårt och rean ångesten. Vi vet inte vad vi vill..
4) Samhällskonventionen om evig livslång kärlek sammankopplad med sex och ett ekonomsikt förbund är både orealistiskt och onödig med tanke på antropologi, välfärddstaten, våra långa liv, potenspiller och tankar om aktiv ålderdom, samhällets krav att vi ska vara lyckliga osv. Det är alltså helt naturligt att bryta upp och gå vidare. Vi borde inte ens vara bittra på nåt sätt.
Vi borde samtala oftare om vad vi vill. Och bejaka vår sexualitet och vår livsglädje. Och inte haka fast i gamla förhållanden så mycket..
En annan aspekt är att tala om för Calle att hon är missnöjd, och istället få reda på att han är lika missnöjd som henne. Först då kan de arbeta på förhållandet genom parterapi och/eller lämna varandra. Otroheten är således helt onödig och riskerar snarare orsaka en bitter separation/skilsmässa.