• Smecker

Är MIN man otrogen?

Anonym (Spegeln) skrev 2020-03-03 13:32:46 följande:

Varit på familjerådgivning, kändes sisådär. Den vi prata med tyckte jag tog parti för min mans sida när jag förklara varför jag inte hade tillit och vad/hur jag upplever allt just nu.. Kan ha uppfattat fel då som sagt alla tankar inte är samlade..

Tycker du får fundera lite på vad du vill få ut av familjerådgivningen. Det är inte rådgivarens jobb att ta parti för någon sida, varken din eller din mans, utan att medla mellan er och försöka hjälpa er att hitta en väg genom det här, oavsett om det blir tillsammans eller var för sig. Jag förstår att det kan kännas som om rådgivaren tar din mans parti om hen inte ovillkorligen står på din sida mot din man, men det behöver inte vara så.
    Är du bara pantad, eller är du dum i huvudet på riktigt?
  • Smecker
    Anonym (man) skrev 2020-03-25 18:27:55 följande:

Ja exakt, det är svårt eller snudd på omöjligt för ett förhållande att överleva en otrohet. "många" har säkert överlevt det, men för varje sån finns det säkert minst 10 som inte gör det utan det leder istället till ännu mer lidande för den som blev bedragen.

Nja. Ca 35-40% av relationerna överlever en skilsmässa. För par där gemensamma barn finns, båda är akademiker och relationen har varat i 5 år eller mer innan otroheten så är sannolikheten något högre att relationen överlever. Om inga gemensamma barn finns, om båda har LO-yrken och om relationen varat i mindre än 5 år innan otroheten så är sannolikheten betydligt lägre att relationen överlever.
  • Smecker
    Anonym (man) skrev 2020-03-26 13:40:44 följande:
    Intressant, har du någon källa på det?

Skulle vara intressant att se hur man kommit fram till det, menar man 35-40% som ger sin partner en andra chans eller menar man att 35-40% fortfarande är tillsammans efter en längre tidsperiod, tex 3 år?
    Det jag främst avser är undersökningar som mäter hur många par som går isär inom ett år efter otrohet. Det finns även undersökningar som mäter efter ett antal år, men efter vad jag minns är det ingen större skillnad där. Baserat på detta är det en vedertagen teori inom familje- och relationsforskning att par som håller ihop trots en otrohet skapar starkare band och sammanhållning.

Du får leta lite själv, jag har manglat sociologi i en vecka nu, orkar inte med fler vetenskapliga arbeten. Jag kan rekommendera Scopus.
  • Smecker
    Anonym (F) skrev 2020-04-10 12:39:46 följande:

Jag är fortfarande övertygad om att han inte ångrar sig ett dugg. Tre år är lång tid och väldigt många ligg. Har man något som helst vett i skallen är man inte otrogen för en sån liten sak. Jag hade gärna haft en mer brutal och dominant älskare men man kan inte få allt, hade aldrig varit otrogen bara för det. Att vara otrogen på grund av enbart avsugningar är fan sjukt.

Jag kan förstå om man trillar dit EN gång på tio år men som sagt, tre års knullade...

Han är inte ledsen att han var otrogen, han är ledsen att han blev påkommen.

Tre år med bra sex är väl varken en liten sak eller sjukt. Självklart borde han skilt sig istället för att vara otrogen, men faktum kvarstår att för just honom så var bra sex en fullgod anledning att vara otrogen. Det kan ju mycket väl vara så att det började med en gång, som blev två, och hoppsan så hade tre år med bra sex gått.
  • Smecker
    molly50 skrev 2020-04-10 14:44:58 följande:

Jag tycker i alla fall att det var elakt att slänga en sådan sak i ansiktet på TS.

Speciellt som han pressade henne till att göra abort då hon blev gravid och sen fick komplikationer som gjorde att hon inte kunde ha sex på ett tag.

Så i det här fallet så har han ju en del i att situationen uppstod.

Och nej,jag har inga genusglasögon på mig för att ja tycker så.

Jag hade haft samma åsikt om TS varit en man som blivit bedragen av en kvinna,

När jag skrev att de kanske inte ska bo under samma tak ett tag så utgick jag ifrån att TS verkar må dåligt utav det.

Var barnen ska bo under tiden,i så fall,är upp till TS och hennes man att avgöra.

Jag har ingenstans påstått att de enbart ska bo hos mamman.

Så var snäll och sluta lägg ord i min mun och läs istället vad jag skriver.

Vi vet ju knappast hur TS man upplevde sexlivet innan aborten heller, så det kan vara dumt att säga att det var den som gjorde så att situationen uppstod. Men absolut att TS man har ett ansvar för att inte från början inleda en relation med en person som han inte kan ha ett tillfredsställande sexliv med, eller att skilja sig istället för att vara missnöjd och otrogen.
  • Smecker
    molly50 skrev 2020-04-11 16:10:39 följande:

Han hade ju också kunnat försöka prata med TS om hur han upplevde problemet så hade de kanske kunnat lösa det tillsammans.

Man behöver ju inte slänga i sin partners ansikte att man ville ha bra sex som en ursäkt för att man varit otrogen i flera års tid.

Det är också ett alternativ. Tyvärr är det för många ett känsligt ämne, TS verkar ju ha en finit inställning till det hela så det är inte säkert att "ta upp problemet" hade tagits särskilt positivt emot. Förhoppningsvis känner TS och hennes man varandra på den punkten. Jag tror knappast att otrohet är var persons förstahandsval när något saknas i sexlivet, men ibland kan det synes som att det står mellan otrohet och skilsmässa när det kommer till att få ett tillfredsställande sexliv, och alla är uppenbart inte beredda att ta till skilsmässa.
Svar på tråden Är MIN man otrogen?