MRAKas skrev 2020-02-15 23:38:06 följande:
Jag orkar inte läsa igenom 13 sidor.. Så ursäkta om nån redan kläckt samma vishet..
Det finns enligt alla sunda sätt att tänka endast 2 alternativ som är rättvisa.
Det ena är att ni fortsätter som nu gör idag, ni delar alla gemensamma utgifter rakt av.
Detta blir lite som att dela lägenhet med en polare o jag skulle aldrig personligen acceptera att leva på detta sätt i en relation. Men ekonomiskt rättvist är det utan tvekan.
Det andra är att ni går all-in med fullständigt gemensam ekonomi, in med allt på samma konto o så dras allting därifrån. Detta gör att ni på alla sätt blir ekonomiska jämlikar inom förhållandet. Detta är det enda naturliga sättet att fördela ekonomi om avser att leva sitt liv tillsammans med en annan människa. Detta blir ju oerhört mer viktigt senare när det kommer barn o allt som det innebär för det ekonomiska med i bilden.
Men att fördela det ekonomiska ansvaret procentuellt efter inkomst är inget annat än fullständigt o totalt orättvist ur alla perspektiv.
Rent kommunistiskt vänstergängat vansinne rakt av, om din sambo kräver detta av dig så bör du avsluta förhållandet omedelbart.
Då du inte läste tråden så betalar dom 50/50 och TS står för en massa annat, middagarr m.m. går knappast att jämföra med att dela lägenhet med en polare.
Varför är det enda naturliga sättet att gå all in och lägga allt på samma konto, vad är onaturligt med gemensamma utgifter, olika intressen egna konton och egna pengar?
Vad som är rättvist är upp till var och en jag ser luckor i procentiell inkomst.
Du som förspråkar samma konto, säg att dom slänger in allt på ett konto, hur ska man resonera angåene vad man gör med pengarna om man separerar efter ett par år?
Uteslut barn ifrågan det är helt andra förutsättningar.