• Noname00

Sambon vill ha procentuell ekonomi

Mortiscia80 skrev 2020-02-15 12:38:11 följande:
    Om ena parten begär bodelning hos Tingsrätten tvingas man till det vare sig man vill eller inte, vilket i slutänden kan innebära att ena parten tvingas ge någon viss summa till den andra om fördelningen visar sig bli ojämn efter alla beräkningar.

Att säga att det inte finns någon som säger att man måste dela 50/50 i en bodelning blir ju fel, eftersom det finns en lag som sagt. Innan du kommer med invändningar får jag väl påpeka att man inte delar på ALLT man äger och har, lagen reglerar vilka saker som ingår i en bodelning utifrån olika förutsättningar.

Tyvärr tror jag väldigt få inser värdet av ett samboavtal om man flyttar ihop med någon.
    Nej man bryter inte mot några lagar om man fördelar annat än 50/50 mellan varandra.
    Man får dela upp det hur man vill bara man är överens.
  • Noname00
    Mortiscia80 skrev 2020-02-15 13:18:46 följande:
    Jag tycker inte man ska tvingas ge bort sitt överskott på så sätt att man för över pengar till sin partners konto. Däremot är det inte rättvist att en som tjänar 25 % av inkomsten ska betala 50 % av utgifterna. Det finns många argument att göra här men i grunden kan man säga att ts annars får anpassa sig till sin partners inkomst, dvs de får flytta till en lägenhet hon har råd att betala hälften av osv och de flesta är nog inte villiga att göra det. Då får vardera parten leva som de har råd till och i övrigt göra vad de vill med sina pengar.

Alla utbildningar är väl mer eller mindre jobbiga, de tar tid och kostar pengar på ett eller annat sätt men man kan ju inte ge upp att bygga ett liv för risken att man inte träffar någon ekonomiskt likvärdig.

Räkneexempel:
    Två personer lever ihop. Den ena får 30' i månaden efter skatt, den andra 10'. De har fasta utgifter (räkningar) på 15' och utöver det kostar mat, bensin etc 5' i månaden. De delar lika. När nästa löning kommer har den ena personen då 20' att sätta på sparkontot och den andra har typ en tjuga i börsen.

Hur gör man denna situation mer rättvis? Eller tycker du som GGN att det här fullständigt normalt, att den med mindre pengar isf får "se till" på något magiskt sätt att skaffa sig en annan utbildning med mer välbetalt jobb några år senare? Eller ska man bara skylla sig själv att man blivit ihop med en som tjänar mer än en själv och vill ha en viss livsstandard?

Ska man ha någon som helst framtid tillsammans vill man väl vara med en partner som är beredd att ta hand om en till viss del, inte att bli snyltad på men som ändå ser efter hela familjens behov och inte bara sina egna med millimeterrättvisa.
    Varför är det inte rimligt att den som betalar 25% av inkomsten står för 50% av utgifterna om det nu sk vara gemensamt?
    Det viktiga är ju vad man har kvar.
    Spelar det någon roll om någon tjänar 25% av inkomsten och står för 50% av utgifterna om denne har kvar 10 000kr efter att 50% av kostnaderna är betalda?

Ska den andre parten ha 5k av den som har 20k över trots att denne har 10k över och det räcker gott och väl att leva på och lite till?
  • Noname00
    Mortiscia80 skrev 2020-02-15 13:31:15 följande:
    Du skrev att det var ts tjejs eget fel att hon valt sin egen inkomst. Ja, om man kan välja att jobba mindre så tjänar man mindre men så är det ju inte i ts fall. Hans tjej har en annan bransch, osäkrare inkomst som det verkar osv, dvs inget hon kan påverka utan att byta inriktning helt, vilket inte är gjort i en handvändning. Du menar att hon kunde ha valt en annan utbildning från början, ska man verkligen bara tänka på pengar här i livet? Vad hände med livskvalitet, eller att ens trivas med sitt jobb? Med det följer ju naturligtvis att hon då måste ha en partner med ungefär samma inkomst, eller leva fattig som sambo, för enligt dig får hon ju skylla sig själv.
    Nej man ska inte bara tänka på pengar, vilket ts ej heller gör  han ser till att dom har livskvalite. något som ts sambo inte tagit med i beräkningen när hon vill att det ska för delas %.
    TS betalar mer än 50% idag.
    Självklart sätter vårat val av utbildning och arbete sina spår.

Om man lever fattigt som sambo, hur hade man klarat sig ensam?
  • Noname00
    S23 skrev 2020-02-15 13:40:44 följande:
    Ja och Sambolagen anser att man om man flyttat in i bostaden gemensamt så har båda parter rätt till 50/50. Oavsett om ena parten betalat hela bostaden och ÄGER hela. Enligt mig är detta en totalt orimlig lag. Det rimliga vore att man skriver papper på att man skall få 50% var om man VILL ha det så. Inte att detta skall ske automatiskt, när dessutom många är helt ovetandes om denna lag
    Ska man vara riktigt noga så säger lagen "Bostaden ska vara införskaffad för gemensamt bruk" man behöver inte ens ha bott i bostaden.

Det det som också är lustigt är att man äger inte bostaden tillsammans även om  den införskaffats för gemensamt bruk.
    Den som ej äger den har inga förpliktelser eller skyldigheter, utan bostaden blir samboegedom om någon begär det genom boldening.
    Det är också anmäkningsvärt att en person kan begära 50% av nettovärdet av vid en vinst men ej bli skyldig att täcka 50% om samma bostad säljer med förlust.
    En sambo kan inte för in en minuspost i en bodelning.

Därför ser man till att skriva papper på allt för att säkra sina pengar, eller försäkra sig att man får värde i form av något annat.
  • Noname00

Det bästa vore ju om det var omvänt, om något ska vara samboegendom  så köper man tillsammans eller skriver papper istället för tvärtom.

• Noname00
    S23 skrev 2020-02-15 17:39:06 följande:
    Ett skydd för oss stackars kvinnor som inte kan ta hand om oss själva?

Jag ger inte mycket för att det skall finnas vettigheter bakom alla lagar tyvärr
    Ja den kom till för att skydda den svagare partern.
    Kvinnan är hemma och mannen gör karriär är ett exempel.
    Men så ser det inte ut längre.
    Frågan är vem som är den svagare parten, den best bostadslån på dagens marknad eller den utan.

Det finns lite att utveckla och aveckla när det gäller sambolagen.
    Att få 50% av nettovärdet bara för att man flyttade med in och brukat någon annans egendom är lite för generöst.
    Samma syfte skulle kunna uppfyllas om det var omvänt, att det är upp till sambos att reglera sina egendomar sins emellan.
  • Noname00

TTV.

Hur mycket pengar är det din sambo anser att du ska skjuta till i lön?
    Hur mycket har hon idag när hennes del är betald och hur ser hennes  sparande ut?

• Noname00
    PeppePeppeKop skrev 2020-02-16 07:29:07 följande:
    Var har du fått för dig detta? Vilken " praxis " skulle hävda att det inte räcker att man införskaffar lägenheten för gemensamt bruk och således blir gemensam egendom som de kommer att dela på 50/50 oavsett vem som köpt den ? 
    jag vill väldigt gärna se denna "praxis " som hävdar att man ska ha bott i den tillsammans i ett år.
    Sök på begränsningsregler Sambolagen så hittar du en massa info.
  • Noname00
    gbgumman skrev 2020-02-16 09:09:34 följande:
    Hur hade du löst vårt fall för 20 år sedan. Jag hade inkomst på ca 10 000kr och han hade inkomst på exakt 0kr. Tycker du då att han skulle sovit utanför lägenheten och inte ätit och jag inne i lägenheten och ätit mat?

Exemplet kan låta överdrivet men du skriver också "aldrig skulle gått med på detta" idag 20 år senare har han en inkomst på 65000kr. Så det var knappast så att han saknade driv.
    Jag kan gärna svara hur jag löst det.
    Då hade jag betalat för min sambo.
    Då har jag en fråga till dig.
    Bara för att man kliver in och betalar när någon är arbetslös eller pluggar innebär det då tycker du att man måste göra det resten av förhållandet?

Min poän är varför måste allt vara hugget i sten, med gemensam pott % hit och det, det viktigaste är att allt blir betalt.
  • Noname00
    MRAKas skrev 2020-02-15 23:38:06 följande:
    Jag orkar inte läsa igenom 13 sidor.. Så ursäkta om nån redan kläckt samma vishet..

Det finns enligt alla sunda sätt att tänka endast 2 alternativ som är rättvisa.

Det ena är att ni fortsätter som nu gör idag, ni delar alla gemensamma utgifter rakt av.
    Detta blir lite som att dela lägenhet med en polare o jag skulle aldrig personligen acceptera att leva på detta sätt i en relation. Men ekonomiskt rättvist är det utan tvekan.

Det andra är att ni går all-in med fullständigt gemensam ekonomi, in med allt på samma konto o så dras allting därifrån. Detta gör att ni på alla sätt blir ekonomiska jämlikar inom förhållandet. Detta är det enda naturliga sättet att fördela ekonomi om avser att leva sitt liv tillsammans med en annan människa. Detta blir ju oerhört mer viktigt senare när det kommer barn o allt som det innebär för det ekonomiska med i bilden.

Men att fördela det ekonomiska ansvaret procentuellt efter inkomst är inget annat än fullständigt o totalt orättvist ur alla perspektiv.
    Rent kommunistiskt vänstergängat vansinne rakt av, om din sambo kräver detta av dig så bör du avsluta förhållandet omedelbart.   
    Då du inte läste tråden så betalar dom 50/50 och TS står för en massa annat, middagarr m.m. går knappast att jämföra med att dela lägenhet med en polare.

Varför är det enda naturliga sättet att gå all in och lägga allt på samma konto, vad är onaturligt med gemensamma utgifter, olika intressen egna konton och egna pengar?

Vad som är rättvist är upp till var och en jag ser luckor i procentiell inkomst.

Du som förspråkar samma konto, säg att dom slänger in allt på ett konto, hur ska man resonera angåene vad man gör med pengarna om man separerar efter ett par år?
    Uteslut barn ifrågan det är helt andra förutsättningar.
  • Noname00
    MRAKas skrev 2020-02-16 11:00:21 följande:
    Fullständigt befängt upplägg, helt vansinnigt.

Hur kan ni någonsin känna er som jämlikar inom förhållandet om den ena har ett betydligt större överskott än den andra?

Den ekomiskt starka parten får på detta sätt makten att helt ensam bestämma hur familjen ska leva och vad de ska lägga pengar på. Den ekonomiskt svagare lägger i praktiken enbart fram önskemål om hur familjen ska leva, som den starka väljer om den vill bevilja eller inte.

Helt vansinnigt, vem faan accepterar att leva på detta sätt?
    Jag är den som tjänar mest och betalar mest och jag känner inte igen mig i det du beskriver "den starka väljer om man ska bevilja eller inte"

Vi bor under samma tak, äter samma mat, åker i samma bil, samma resor m.m.
    det låter på dig som att den som tjänar mest skulle vara någon diktator, jag skrattade lite där när jag läste ditt inlägg.
  • Noname00
    MRAKas skrev 2020-02-16 11:03:35 följande:
    Själva poängen är att detta är gemensamma pengar, det är familjens pengar. Det finns inget mitt eller ditt, det finns bara vårat.

Ska man separera o det finns pengar på det gemensamma kontot så delas detta givetvis lika rakt av.
    Men dom är ingen familj dom är sambo.
    Dom har inga barn.
    Så om man separerar och har slängt in alla pengar på ett konto, kankse arbetat hårt och extra för att tjäna extra pengar och sedan bli av med det mesta till förmån för sin sambo?
  • Noname00
    Amfitrite2 skrev 2020-02-16 11:30:20 följande:
    Så du inrättar hela ditt liv i en massa år, efter tanken på hur det kommer att vara några veckor eller högst ett par månader efter att din sambo DÖR??? Vet han om att du går och väntar och planerar för hans död?

För övrigt stämmer inte det du skriver. JA kontot spärras, men man kan lämna in räkningarna på banken, och dom granskar räkningarna och betalar dom ifall det är rimligt. Och det är naturligtvis löpande räkningar som hyra, el och liknande, som alltid betalats från det kontot. 
    Varför ska man inte ha det i åtanke.
    Det är väl lika viktigt som samboavtal när man blir sambos?
  • Noname00
    Amfitrite2 skrev 2020-02-16 11:45:35 följande:
    Jag bryr mig egentligen inte om hur du personligen gör i ditt liv, men din propaganda för delad ekonomi här på Familjeliv är väldigt aggressiv. Du går in i i princip varje tråd som har något med ämnet att göra, och propagerar för det. Jag tror som sagt att du skadar kvinnor genom det... För det är i nästan samtliga fall kvinnor som tjänar minst i förhållandet, och därför har mest att förlora på konceptet. 

(Att kvinnor i nästan samtliga fall tjänar mindre än sina män, beror i sin tur på flera saker. a) s.k. kvinnoyrken är lägre betalda - och kanske "måste" de vara det, för att det är skattepengar som går dit, b) kvinnor har även lägre lön för lika arbete, c) kvinnor tar mer föräldraledighet och vabb och kommer därför efter i löneutvecklingen, d) kvinnor gifter sig ofta "uppåt" och män "nedåt" på den sociala skalan. En manlig läkare kan gifta sig med en kvinnlig sjuksköterska, och en manlig pilot med en flygvärdinna - men man ser ytterst sällan det motsatta.) 

De skilda lönerna gör inget i de flesta fallen, eftersom familjer av naturliga skäl består av en man och en kvinna. Och då jämnar det ut sig inom familjen. Men om delad ekonomi skulle bli norm, så hamnar ju även gifta och samboende kvinnor i ett slags fattigdom, där de hela tiden måste be mannen om pengar och hoppas att han ska vara "generös"... 
    I TS fall så är dom inte gifta eller har några barn, vi vet inte hur gamla dom är dom kan vara 20 eller 40 ekonomi kan vara olika beroende på vart man är i livet.

På dig låter det som att kvinnor alltid har 0kr på kontot bara för att man har delad ekonomi då är inte problemet hur man fördelat up pengarna utan orsaken något helt annat.
  • Noname00

TTV

Jag tycker er modell ni kör idag är ok, man ni delar lika ändå står du för mer.

Beroende på hur gamla ni är så hade jag kört separata sparanden, när det är dags att köpa bostad så är det bara att slå ihop dom pengarna avsedda för endamålet.

Vill ni ha någon form av gemensamt konto så ha ett servicekonto där ni sätter in en avsedd summa för olika utgifter men skillj alltid på sparande.

• Noname00
    gbgumman skrev 2020-02-16 10:54:17 följande:
    Jag tycker alla kan få välja själva. Jag vill leva ett liv där man lever i ett team där man inte skiljer mellan mitt och ditt i hela förhållandet.
    Är har vi egna konton och egna pengar, men det vi har i hemmet är vårat.
    Det är ju inte "din säng"  "min soffa" etc.
  • Noname00
    MRAKas skrev 2020-02-16 13:03:52 följande:
    Möjligen kan det uppfattas jämlikt o rättvist så länge det knappt skiljer i inkomst mellan parterna.

Men låt säga att du tjänat 20 netto o din partner 60, hur hade du uppfattat det då?
    Du hade då kanske varit i princip pank efter att du betalt din del av det gemensamma och dina egna utgifter, medans din partner har 30.000 över att spendera på sig själv om han så önskar.
    Hade du då på något sätt kunnat se er som ekonomiska jämlikar i förhållandet? Inte alls fått känslan att din partner styr familjen ekonomi genom sin betydligt högre inkomst?

Väljer man att leva sitt liv tillsammans med en annan människa i en familj så ska man se varrandra som jämlikar på alla plan, man ska se sig själv som en del av en familj, inte 2 individer som bor ihop.

Det du beskriver är i mina ögon likställt med 2 polare som delar lägenhet.
    2 Personer som bor ihop är inte familj, man är ett par, ett par bildar familj.
  • Noname00
    MRAKas skrev 2020-02-16 11:03:35 följande:
    Själva poängen är att detta är gemensamma pengar, det är familjens pengar. Det finns inget mitt eller ditt, det finns bara vårat.

Ska man separera o det finns pengar på det gemensamma kontot så delas detta givetvis lika rakt av.
    Hur resonerar du om man är ett par och inte en familj.
    Ska den som arbetat hårt och slängt in pengar för att spara dela kontot om den andre bara konsumerat?

Jag skulle inte rekommendera delat konto till någon som är ung och inte har stadgat sin än.
    Förhållanden kan komma och gå, hur ska man kunna bygga upp ett sparande själv för sin egna framtid.
Svar på tråden Sambon vill ha procentuell ekonomi