Sambon vill ha procentuell ekonomi
Ja och min man resonerar som så att vi själva valt våra yrken och lön. Han tjänar 38.000 jag 27.000. Långt tillbaka har jag tjänat mer än han. Han har även varit tjänstledih med 0 i inkomst m. Oavsett har vi delat 50/50.
Då ni verkar jobba på timme anser jag att det, om ni ska införa procentuppdelning, är rimligt att räkna lönen på samma antal timmar. Alltså har hon jobbat 30 och du 50 så räknas även ut vad du tjänar på 30 timmar och procenten räknas ut utefter det. Annars blir du ju utstraffade för att du lagt fler timmar på jobb när hon kanske istället ägnat sig åt en hobby den tiden.
Om ni börjar dela procentuellt så är det orimligt att du fortsätter stå för restaurangbesök och resor. Då skall dessa kostnader rimligtvis delas 50/50 mellan er. Känns ju som att hon kommer gå minus på detta om ni skall fortsätta leva likadant som nu.
Min åsikt är att man delar lika. Annars kanske man också bör diskutera om hennes bindor och schampo verkligen ska ingå i matkontot. Äter du mer än henne? Då ska rimligtvis matkostnaden delas så att du står för mer av den. Äter hon dyrare produkter, då kanske hon ska stå för högre del av matbudgeten? Med andra ord. Det blir inte rättvist ändå.
Argumentet som nämnts tidigare att hon kanske skulle valt ett billigare boende om hon levde själv köper jag inte. Faktumet att ni är två som delar på en hyra ger henne troligtvis en billigare boendekostnad än vad hon kan få om hon ska betalt en hel hyra på en lägenhet med lägre standard själv.
Jag kan förstå din sambo. Men själv anser jag som sagt att man står för sina egna kostnader och står för sitt val av yrke/karriär. Jag tycker du gör mer än nog som betalar restaurang och resor