• Elaine91

Vilken barnvagn ska man ha? Ryggstöd i liggdelen?

Hej!

Ska iväg i helgen och kolla på barnvagnar men har ingen aning om vad man ska tänka på.

Har kollat runt lite innan på hemsidor och butiker, men det är inget speciellt som tilltalar mig.

Det är första barnet så jag tar gärna emot tips.

Har hört att Emmaljunga, Britax och Bugaboo är bra, men som sagt jag har ingen aning.

Såg häromveckan en som hade sitt barn i en liggdel som hon sedan tryckte upp ett ryggstöd i när barnet skulle ha mat.

Har smått varit inne på Britax Smile 3, men där verkar inte finnas något ryggstöd i liggdelen.

Behöver man ha ryggstöd? Är inte det rätt bra? Kan man köpa separat? Eller är det bättre att ha en kudde (vilket jag tycker låter osmidigt)?

Tacksam för svar ????

• Svar på tråden Vilken barnvagn ska man ha? Ryggstöd i liggdelen?
  • Sisisisi

Jag har två barn och kände aldrig något behov av att ha ryggstöd i liggdelen. Ena barnet var väldigt nyfiken och missnöjd med att ligga ner så han fick byta till sittdelen tidigt, vid 4 mån. Andra barnet var nöjd med att ligga och böt till sittdelen vid 8-9 månader. Något behov av att mata i vagnen fanns inte. När de skulle äta fick de sitta i matstol eller i famnen.

Keep your child rear facing for as long as possible!
  • Solblomma30

Jag har också sett vagnar med ryggstöd i liggdelen, men jag kan inte se någon fördel med det. Oftast byter man ju från liggdel till sittdel när barnet har börjat sitta upp själv och äter fast mat. Och sittdelen går ju i princip alltid att vinkla så att barnet kan ligga ned och sova.

Själv gillar jag inte när barnet äter i barnvagnen ändå, så för mig känns det rätt onödigt.

• Elaine91

Det var i väntrummet hos barnmorskan jag såg den här liggdelen.

Barnet som låg i var bara nån vecka gammal och det passade mer att mata i vagnen än att ta upp barnet då det var mycket folk och trångt. Så tänkte väl att det kunde vara bra att ha i sådana lägen.

Och om man har ryggstöd i liggdelen så kan man ju använda den längre. Eller är jag helt ute och cyklar? ;P

• S23

Har aldrig haft behov av ryggstöd i barnvagnen. 

Vad är du ute efter?
    Skulle råda dig att gå med i gruppen barnvagnar på fb för tips.

Ska vagnen ha fasta hjul?
    liten för att få plats i bil?
    Kunna göras om till dubbelvagn i framtiden?
    Rymlig liggdel?
    ergonomisk sittdel eller inte?

Jag älskar Hesba. Tyska kromade vagnar med det bästa gunget av alla vagnar som säljs i Sverige. Och i kategorin "rejäl" vagn även de som är minst och smidigast. Rullar otroligt öätt och finns med både fasta och svängbara, dock rejäla hjul.

• Fröken W

Vi har en Emmaljunga Edge (inköpt 2016) och på den finns det ett ryggstöd i liggdelen. Jag tycker att det har varit bra. Med första barnet, som älskade vagnen, så kunde vi ha liggdelen länge eftersom vi kunde sätta henne upp om hon ledsnade på att ligga. Vi bytte när dottern var omkring 8 månader. Tänker att det är bättre att ?nöta? på liggdelen så länge som möjligt för sittdelen använder man ju betydligt längre.

Bebisen vi har nu, 3 månader, är inte lika förtjust i vagnen och ledsnar snabbt. Men hon kan gå med på att vara i vagnen lite längre om hon får sitta upp.

Så ja, jag tycker att det varit smidigt att ha ryggstöd i liggdelen. Men däremot skulle jag ju inte låta det avgöra om allt annat talade för en annan vagn.

Titta istället på:

*vilken typ av sittdel som hör till vagnen (vanlig eller ergonomisk)

*hur stor plats den tar både när den är uppställd och ihopfälld samt vikt

*vilken typ av handtag som passar mig och en ev. partner mest (teleskop eller knäled)

*fasta eller svängbara hjul samt luft- eller punkteringsfria

Lycka till med vagnköpet :)

• qvist

Det är ju jätteskillnader i pris mellan olika vagnar. Vad motiverar egentligen att somliga vagnar kostar några tusen och andra över tjugo tusen? Vad är skillnaden och är den nödvändig?

Svar på tråden Vilken barnvagn ska man ha? Ryggstöd i liggdelen?