Anonym (Nej) skrev 2020-04-24 15:25:20 följande:
Du skriver hela tiden om hur du trodde att er relation var och hur den var för länge sedan. Nu har du en ny kunskap om er relation att förlika dig med. Du vet att han inte har de spärrat du var stärker på att han hade. Er relation var inte speciellt lycklig för honom. I en lycklig relation blir man inte förälskad i andra. Du trodde att han gjorde dig lyckligast men han ljög också en hel del och han har skadat dig. Han har säkert gjort dig olyckligare än någon annan?
Kommer du bli lycklig med honom nu när du vet hur han egentligen är och hur relationen varit från hans sida och är idag?
Du måste förstå att han inte var den du trodde och relationen inte var som du trodde.
Nu har du lyft på locket och sett han baksidor. Du kan aldrig mer låtsas att du lever med en man som alltid är ärlig, aldrig är otrogen och aldrig skulle skada dig. Kan du verkligen bli lycklig men honom då?
Ja du har rätt, vi har en ny verklighet att förhålla oss till. Vi går som sagt vad i parterapi och terapi var för sig. Han går och får hjälp för hur han agerat och för att inte göra så igen, dvs få hjälp med de spärrar du nämner.
Jo han hävdar fortfarande att han var lycklig med mig och hade känslor för oss båda. Jag antar att det var nyfikenheten som fick honom att tippa över. Det hade nästan varit lättare om han inte vore lycklig men så var inte fallet. Möjligen hade vårt förhållande fallit in i slentrian men det var ju inte så att det inte hände saker - vi var som bekant nygifta och försökte få barn. Så jo - i en lycklig relation kan man bli kär i andra.
Det har du rätt i, han har skadat mig mer än någon annan. Det är svårt för mig att förlika mig med och accepterar men jag jobbar med det. Och trots hans agerande har jag fått hjälp och därmed också överväger att förlåta honom då jag tycker han är värd en andra chans. Vissa här verkar anse att hans agerande går att jämföra med misshandel eller ännu värre saker, det tycker jag är elakt och absurt.
Jag vet inte om jag kommer bli lycklig, men jag kommer antagligen inte bli olyckligare än vad jag är nu? Som du skriver vet jag att han agerat oärligt och äckligt, men det betyder återigen inte att det kommer upprepas. JAg vet att han kunde göra så, men jag tror inte det kommer ske igen. Trodde jag att det fanns minsta lilla chans till upprepning med henne eller någon annan hade jag aldrig förlåtit honom.