Inlägg från: Oerhörd |Visa alla inlägg
  • Oerhörd

Nygift och otrogen

molly50 skrev 2020-01-20 11:50:43 följande:

De flesta tror dig nog ha kolla på sina män.

Men de som vill vara otrogna är det nog ändå. Oavsett hur mycket koll man tror sig ha.

Att det är fel att ligga med upptagna män är det nog många som tycker. Så även jag.

Men i TS fall så var det ju så mycket grövre.

Hon visste om TS och att de skulle gifta sig och försökte få barn.

Ändå så valde hon att ha sex med honom. Dessutom oskyddat och blev själv med barn.

Sen var hon som besatt av TS man och stalkade honom.

Han är såklart den som bär det största ansvaret. Men hon är inte heller helt oskyldig i och med att hon visste om TS och alla deras framtidsplaner och ändå valde att hoppa i säng med honom.

Hemskt elakt av henne att bli kär i en annans man. Typiskt att somliga kvinnor ska vara såna självplågare och falla för nån snubbes uppvaktning och lögner. Eller..? Nja, jag tycker nog att han får bära sin skuld själv.
  • Oerhörd
    molly50 skrev 2020-01-20 14:42:57 följande:

Inte att bli kär i någon annans man. Det har jag aldrig påstått.

Sina känslor kan man inte rå för.

Men man kan välja om man ska agera på dem eller ej.

Och man kan vara ärlig om det om man som partner råkar bli kär i någon annan.

Att ljuga och gå bakom ryggen,det är det som är fel.

Och där bär såklart TS man det största ansvaret eftersom det är han som är gift med TS:

Men vet man om att personen man tänker ligga med är upptagen och ändå väljer att göra det så tycker jag inte att man är helt oskyldig.

Men den som lever i förhållandet har det största ansvaret.

Jag för min del kommer aldrig någonsin ta på mig minsta lilla smula ansvar eller skuld för en annan persons eventuella löften. En person som är otrogen är det knappast på grund av personen hen är otrogen med. Är det inte en så är det en annan. Löjligt att lasta en tredje part för att relationen inte är så bra som man ville tro.
  • Oerhörd
    molly50 skrev 2020-01-20 23:03:00 följande:

Jag lastar inte en tredje part. Jag skrev ju att den som bär det största ansvaret är den som lever i ett förhållande.

Men jag tycker det visar på brist på empati och respekt för andra människor när man kan göra så.

Det trista med sånt här är jag att jag kan bläddra tillbaka och se att du skrev att den andra kvinnan inte heller är oskyldig. Vi kanske tolkar den frasen helt olika, men den har betydelsen att du tycker att hon är skyldig till något. Naturligtvis är det brist på empati för en komplett främling som gör att något sådant kan ske. Jag förväntar mig inte empati och respekt från främlingar, det är lite väl mycket begärt tycker jag, att någon som inte känner mig alls ska låta mina behov gå före hens egna.
  • Oerhörd
    Anonym (jaha) skrev 2020-01-21 12:00:29 följande:

Tja, om du förväntar dig att alla ska vara egoistiska  och empatibefriade så är väl ditt problem, med bara för att du tycker det så ska du inte förvänta dig att andra kommer acceptera egoism och empatistört beteende

Jag förväntar mig absolut ingenting från någon, annat än där uttalade förväntningar finns. Det är helt ok att anonyma främlingar inte accepterar egoism och empatistört beteende. Vad har deras acceptans med mig att göra om inte vi har med varandra att göra?
  • Oerhörd
    Anonym (jaha) skrev 2020-01-21 11:57:54 följande:

Fast nu är det ingen som sagt att du ska ta ansvar för andras löften utan att du ska ta ansvar för vad du medvetet väljer att DELTA i.

Det är inte det minsta löjligt att lasta en tredje part för vad hon medvetet väljer att DELTA i. Det är snarare ganska självklart att alla får stå till svar för sina val i livet inklusive vad de väljer att DELTA i. Är det något som är oerhört löjligt så är det att komma och påstå att man kan bete sig hur fan man vill mot andra och tro att alla måste acceptera det.

Jodå, det var det hon sa.

Vad gäller deltagande vet jag med säkerhet att just mitt deltagande aldrig varit den avgörande faktorn för huruvida någon är otrogen eller inte. Jag beter mig hur fan jag vill tack så mycket. Sköt du ditt så sköter jag mitt, helt utan att jag ber dig acceptera något jag gör eller inte gör alls :)

Det är fåfängt att tro att ens partner skulle vara perfekt om inte bara just precis den där specifika, högst ondskefulla fresterskan/frestaren fanns till...
  • Oerhörd
    Anonym (jaha) skrev 2020-01-21 16:49:38 följande:

Tja, då är det väl bara o säga som det är....jag gör som jag vill och skiter fullkomligen i vem det dabbar eller vad andra tycker om det.... istället för att sitta och argumentera för att det man gör är ok?

Egoism och empatilöshet är aldrig ok.

Oj, vilket stort hopp, egoistisk och empatilös är jag sannerligen inte bara för att jag inte känner mig skyldig en älskares partner något. Men det går ju helt i linje med att mannen är så oskyldig och absolut hade förblivit trogen om det bara inte var för att den ondskefulla älskarinnan lyckats slå klorna i honom :)
  • Oerhörd
    Anonym (Kvinna31) skrev 2020-01-21 18:01:35 följande:

Oftast måste det ju vara något som mannen saknar. I mitt fall har jag aldrig fått svar eller listat ut vad.

Det han saknade var väl modet att lita på dig.
  • Oerhörd
    Anonym (Kvinna86) skrev 2020-01-21 20:12:18 följande:

Det håller jag med dig om faktiskt. Den här tråden har fått mig att förstå att det faktiskt är synd om henne (även om jag aldrig kommer TYCKA synd om henne, nån måtta får det vara). Som du skriver har ju min man erkänt att det vuxit fram känslor och dom har tom sagt att dom är håller på att bli kära i varandra. Såklart måste hon hoppats. Jag hade bara hoppats att någon av dem hade avbrutit det innan det gick så långt som det gjorde..

Någon av dem? Om du är riktigt uppriktig, vem av dem hade gjort rätt mot dig genom att avbryta? Vad hade blivit bättre i hans känslor och åtagande gentemot dig av att han velat fortsätta och hon av någon sorts empati med dig valt att avbryta?
  • Oerhörd
    Anonym (jaha) skrev 2020-01-21 17:43:19 följande:

Om det är en avhörande faktor är totalt irrelevant, vi snackar inte om vad han väljer utan vad du själv väljer när du deltar och ditt ansvar för dina egna val.

Du kan såklart välja att göra som du vill, men andra är såklart fria att tycka vad de vill om det du gör. Du verkar vilja äta kakan och ha den kvar, göra lite som du behagar mot vem du vill och alla ska tycka det du gör är ok.

Att lägga skulden för sin partners otrohet på älskarinnan är såklart fel, men att som älskarinna lägga skulden för sin egen medverkan på den otrogne mannen är oxå fel och jävlgt fegt. Ingen tvingar dig att ligga med en upptagen man, varken han eller hans fru, det är helt och hållet ditt val och därmed bara ditt ansvar

Ja, och jag är ju fri att ligga med vem jag vill så länge samtycke finns, precis där ligger mitt ansvar. Du behöver absolut inte tycka att något jag gör är ok. Det rör mig inte i ryggen vad du tycker, och det är liksom det som är min poäng. Jag är inte ansvarig inför dig. Alls. Jag vill inte ha någon som helst relation till dig. Så jag blir inte ledsen i ögat om du tycker att jag är dum.
  • Oerhörd
    Anonym (Håller inte med) skrev 2020-01-21 22:59:30 följande:

Jag förstår inte heller vad du vill tillföra diskussionen riktigt? Du vädrar dina åsikter ang. hur du som älskarinna skiter i killens partner. Vilket i det här fallet är ts. Vad är syftet? Det verkar bara så meningslöst och onödigt i den här tråden.

En mening jag kan se är att ts borde fokusera på den hon avser att ha en relation med, inte på en person hon ändå inte vill ha med att göra. Den personen bryr sig inte ett spår om ts, ts känslor eller ts framtid.

Att lasta över skuld på en person som inte ska finnas i relationen ger personerna som är kvar ett skönt frikort. Det var den tredje personens fel. Litegrann iallafall. Den borde ju ha tänkt på... när de enda som faktiskt kan påverka relationen är de som ingår i den. Om någon vill vara monogamt trogen så kommer den personen att vara det alldeles oavsett hur fantastisk eller påstridig random flirtig person på gymmet/jobbet är.
  • Oerhörd
    Anonym (Kvinna86) skrev 2020-01-23 10:12:52 följande:

Nej han är såklart delaktig och bär större skuld än henne men varför aktivt försöka ligga med en gift man?

Vad spelar den frågan för roll om din man är överens med dig om att ni två inte vill ligga med andra? Problemet är ju att ni inte är överens. Det är vad du vill och vad han går med på för att få vara kvar i relationen. Han har visat dig vad han vill. Vad han säger är allt han kan komma på för att få ha dig och relationen kvar EFTER att du kom på honom. Han erkänner inget av ånger. Han ångrar att han var klantig som blev påkommen. Nästa gång sköter han det snyggare.
  • Oerhörd
    molly50 skrev 2020-01-29 13:59:02 följande:

Jag ska tillägga om han vill polisanmäla. Han kanske gillar uppmärksamheten han får av henne?

Viktigt om där. Jag förstår inte hur svårt det ska vara att blockera en person från kontakt. Funktionen finns både i alla appar jag använder och i telefonen i sig. Är hon inte blockerad överallt på hans bevåg skulle jag anta att han vill ha kvar kontakten. Om ts begär att han blockerar byter han antagligen bara namn på kontakten och så kommer de att fortsätta höras ändå.
  • Oerhörd
    Anonym (Kvinna86) skrev 2020-02-14 21:58:51 följande:

Men det är det jag inte kan hålla med om. Jag känner honom. Och ja jag litade blint på att han menade att han skulle hålla sig trogen. Patetiskt nog trodde han det nog också men körde ändå in kuken i henne bara veckor efteråt. Men jag ser hatet han känner för henne i hans ögon. Allt jobbflirt efteråt men också för att hon på nåt sätt representerar allt han gjorde fel.

Du har rätt att han enkelt kunde lura mig. Men jag ser inte anledningen till att han nu skulle ångra sig så mycket för att sedan lura hans fru, mamman till hans barn igen. Det stämmer inte överens med vem han är..

Om du släpper det som hänt så kan ni säkert gå vidare, men det verkar väldigt naivt att släppa det och tro att det aldrig kommer att hända igen. Det är mäktigt att träffa en ny person, den som har det begäret vill inte släppa det. Vi kan vilja vilja släppa det, men som du märkt är det inte alla som tycker att det är värt att hålla igen, iallafall inte din man. Han ångrar sig eftersom just den här vändan (som du kom på) blev alldeles för kostsam. Han kan absolut vara ärlig i sin kärlek till dig, men besluta dig för om du vill leva med en person som också vill förälska sig i och ha relationer med andra, det vet du redan att han vill.

Gå vidare ni, men låtsas inte att ni kan gå tillbaka till det ni hade, för det är borta. Det går att göra något nytt, om du verkligen vill det, men det går inte att sopa under mattan om du inte bestämmer dig för att snedsteg bakom ryggen på dig är ok även i fortsättningen. Det kan du ju också välja att göra som så många andra, men det låter inte som du är så sugen på det.
  • Oerhörd
    Anonym (Kvinna86) skrev 2020-02-15 17:22:37 följande:

Jo.. men jag kanske kan få vara naiv då? Om det får oss att bli riktigt lyckliga igen? Och ja, han kunde bli förälskad i en annan, något jag själv aldrig skulle kunna bli och kan inte riktigt förstå. Går det så långt att man säger att man är kär borde man lämna det första man haft.

Det tycker jag absolut att du borde få vara, bara du kan avgöra vilka delar i er relation som är mest värdefulla för dig. Men fundera seriöst på om du vill gå igenom det här efterspelet fler gånger. Vill du blunda och släppa det måste du sluta snoka, det han gör bakom din rygg måste du låta vara, så här kan du inte må vart femte år. Känns det som en sorts relation som du vill ha så kör hårt. Det är ju knappast något jag tycker låter som en kul relation, men det är du som måste kunna leva med dig själv och ditt val. Vad jag tycker ska du skita i när du gör det valet.

Måste påstå att jag inte håller med dig. Jag är upp över öronen kär i min extra, tänker inte alls lämna min man, honom älskar jag och vill leva med. Men min man är helt med på flersamhet, även om han själv hellre har mer tillfälliga partners vid sidan av som han inte vill ha känslor för så glädjs han med mig åt att jag funnit mer kärlek.
    Anonym (Kvinna86) skrev 2020-02-15 17:22:37 följande:

Det har du rätt i. Vi försökte ju bygga upp nåt nytt, som på sätt och vis är ärligare. Vi vet mer vad vi har nu på nåt konstigt sätt.. jag tycker absolut inte att otrohet är okej, jag tycker det är fruktansvärt och ännu mer nu. Men om jag tror på att det inte sker igen måste jag ju testa?

Som så många andra? Menar du lämna? Efter att ha läst runt tror jag faktiskt merparten stannar och gör som stinsson hör över dvs snabbt får ett nytt barn, byter boende. Raderar det gamla och börjar om för bakgrunden är för smärtsam.

Nej, jag menar att stoppa huvudet i sanden och tro att det inte kommer att hända igen. Jag tror att det är en kass taktik, om du inte på allvar tänker att du inte vill veta nästa gång. Vad folk än tänker om dig så är det många som gör så, väljer att blunda och låtsas att allt är som de vill att det ska vara. Vill du verkligen på riktigt ha en ärligare relation med just den här mannen behöver du nog tillåta honom att vara ärlig. Han var rutten som ljög för dig när han blev kär i en till. Kan det vara ok om han delar sina känslor med dig nästa gång? Är du ok med att han har såna känslor? Vill du att han stänger av dem? Hur tänker du att han ska göra det isåfall utan att stänga av en del av sig själv?
  • Oerhörd
    Anonym (Kvinna86) skrev 2020-02-15 20:05:38 följande:

Intressant resonemang.. vi har ju en monogam relation det är just därför detta sårat mig så mycket, att han bröt det. Fortsätter jag med honom ska även det vara ett löfte om monogami, att ha ett öppet förhållande är inget jag vill.

Det är mycket om tillit i den här tråden och jag förstår så klart det centrala i det men det är egentligen inte mitt problem. Jag tror inte att han kommer vara otrogen igen, nu mindre än någonsin faktiskt. Det verkar otroligt i folks öron men så är det. Jag tror inte jag kommer behöva gå igenom detta igen. Jag har egentligen inget behov att hålla koll på honom utan tror absolut att jag kommer kunna lita på honom igen även om han så skulle jobba över eller liknande. Jag tror heller inte att han kommer låta det gå till kärlekskänslor en gång till utan skulle han fatta extra tycke för någon så tror jag han kommer ta avstånd.

Mitt problem är hon. Att hon finns och att hon kunde rubba oss så mycket, få honom att äventyra allt. Jag tror inte det kommer komma en ny hon men hon kommer alltid finnas kvar. Han kommer alltid ha haft sex med henne och hennes namn kommer alltid finnas i vårt förhållande. Jag hoppas det tynar bort, att hon successivt försvinner men jag vet inte. Ibland försvinner had i tankarna- hans händer på henne, hennes mun på honom, han i henne. Fina sms, pirr i magen osv, det delade han med henne när han hade mig hemma. Hans försöker laga det vi har här hemma men jag vill bara kunna se svart på vitt när det är färdiglagat eller krossat för alltid.

Förväntar du dig ett monogamt förhållande av en man som redan gjort klart att han inte är monogam så bäddar du för mer besvikelse. Självklart är det helt upp till dig att göra om det.

Ditt problem är inte hon, ditt problem är att du låter henne vara problemet, för att du inte vill lösa problemet med att din man förälskade sig i och ville knulla henne.
  • Oerhörd
    Anonym (Kvinna86) skrev 2020-02-16 10:06:50 följande:

Han själv är också monogam och är helt med på att otrohet är fel då att han gjort klart att han inte är monogam stämmer väl inte? Han var otrogen under några veckor, något han verkligen ångrar idag. Det är inte så att han föreslagit att vi ska leva i ett öppet förhållande. Människor måste väl kunna ångra sina fel utan att bli stämplade med etiketter?

Jo hon är ett problem men nu är hon polisanmäld för trakasserier. Problemet med att han förälskade sig i och knullade med henne känns dock olösligt. Eller snarare så vet jag inte hur man löser det?

Han föreslog det inte, han genomförde det bakom ryggen på dig. Nu säger han vad du än vill att han ska säga.
  • Oerhörd
    Fjäril kär skrev 2020-03-09 17:25:54 följande:

Alltså.. TS och nån till härinne fastnar i att det finns folk som stannar kvar trots otrohet.

Men det är högst någon promille som faktiskt stannat kvar.

Det i sig säger ingenting om hur lyckliga man är i det långa loppet och när många år gått. Trots allt är det ju just de facto åren som går som visar om det var klokt att stanna kvar. Att bara välja att stanna kvar gör inte automatiskt allt bättre och lyckligare.

Många är de som faktiskt skiljer sig ÄNDÅ när åren kommer ikapp och man inser att det inte blir bättre än så här.

Slå er för bröstet hur mycket ni vill men att stanna kvar och kämpa betyder inte ett skit. Faktiskt. Eftersom han de facto valde att vara otrogen FAST han var såååå kär..

Den upptagna mannen jag fick barn med, hans fru lämnade honom ändå efter tio år.... Alla trodde att de var så himla lyckliga och hade löst sina problem... Men fuck it.. Så mycket var den lyckan värd..

Men ska vi vara såna så går väl de flesta relationer i kras, otrohet eller ej, känns inte direkt som ett mått på nånting...
  • Oerhörd
    Anonym (Lollo) skrev 2020-03-09 22:13:06 följande:

Eh, jo, ett avslutat förhållande är väl ett jättebra mått på en bristfällig relation! (Precis som otrohet är ett starkt mått på att den otrogna är en milt sagt bristfällig partner). Otrohet och skilsmässa är inte två av varandra oberoende faktorer, det föreligger ett klart och tydligt orsakssamband.

Hur tänker du nu? Tror du läste mitt inlägg fel. Den allra mesta otroheten upptäcks aldrig, så de allra flesta relationer som det förekommer otrohet i avslutas inte pga otroheten. Upptäckt otrohet däremot innebär ofta ett slut för relationen, men det finns väldigt många andra orsaker till att relationer tar slut.
  • Oerhörd
    Anonym (Linda) skrev 2020-03-09 22:33:32 följande:

Och att stanna kvar är därmed inte heller ett mått på nånting...

Det får väl vara upp till var och en tänker jag, att stanna eller gå. Känns löjligt när somliga här försöker övertyga någon om att denne ljuger för sig själv som påstår att det fungerat att stanna. Det vet väl var och en bäst själv, vi fungerar inte alla exakt likadant.
  • Oerhörd
    Fjäril kär skrev 2020-03-09 22:36:57 följande:

Och ska vi vara såna finns det tusentals människor som lever i kassa äktenskap och olyckliga relationer och noll kärlek och sex och ändå är gifta i 25-30 år...

Javisst, gärna helt och hållet sexfria sådana.
Svar på tråden Nygift och otrogen