• liloma

BF augusti 2020 - stannar på FL

MsSuzyLee skrev 2020-04-19 20:18:45 följande:
    Åh vad roligt! Hoppas det kändes bra ändå :D man ser ju inte ut som hon på filmen direkt, hahahahaha. Bad min sambo ta lite bilder så jag kunde se om jag gjorde rätt. Herregud. Det va inte snyggt! Men huvudsaken är ju att det känns bra i alla fall ;D
    Haha, nä så såg inte jag heller ut direkt! 
    Idag var jag hos en fysioteraput och fick lite bra råd och övningar. Har inte så ont än men börjar känna och tänkte att det är bra att gå lite förebyggande. 

Hon tipsade bla om att inte sitta med benen i kors (så lätt att det blir automatiskt), gå korta steg och använda stödstrumpor. Det där med stödstrumpor har jag ju hört men tänkte mer att det är om man har ont/problem men hon rekommenderade det verkligen oavsett, för problemen kan komma långt efter förlossningen. Så jag gick till apoteket och köpte ett par :D 
  • liloma

Går in i v 24 idag, mår helt okej men lite ont i höfter/rygg till och från. Har köpt en uppblåsbar sittkudde -kan rekommenderas om det är fler som får ont av att sitta länge!

Magen växer :) tycker det är ganska mysigt att det nu syns tydligt!

Känner ganska mycket rörelser, speciellt på kvällen när jag lagt mig men även till och från under dagen. Ibland tror jag det är hicka :)

Har börjat läsa en del böcker för att förbereda inför förlossningen, har även anmält oss till "föda utan rädsla-kurs", fick tips av en kollega som var väldigt nöjd med den!

Känns bra att ha nånting nu när allt annat är inställt...

Har nästa barnmorskebesök på fredag efter de två första sen inskrivningen, känns skönt att få komma tillbaka igen!

• liloma

Hur känner och tänker ni nu när alla föreläsningar etc är inställda, och att partner inte får vara med på besök? Hur förbereder ni er tillsammans ni för förlossningen?

• liloma
    Jooosen skrev 2020-05-08 08:41:40 följande:
    Åh ja tycker det är svårt! Jag har inte förberett mig något än. Fick lite lästips av bm på nätet. Ska läsa den där boken oxå som alla rekommenderar men mer än så har ja inte riktigt tänkt ännu. Ska prata med min sambo lite om hur ja vill att han ska vara när jag har jävligt

Ont o så haha o sen gå igenom lite andningsövningar.... hur långt har ni kommit? Känner mest som ja svamlar nu för att ja inte riktigt vet alls haha..
    Menar du föda utan rädsla? Jag fick låna den boken av en kompis och har börjat läsa lite. Har också anmält oss till en "föda utan rädsla"-kurs i juni, en kollega hade gått den och var jättenöjd. Känns bra att gå nån kurs eftersom det andra är inställt! Har även lyssnat en del på förlossningspodden vilket är ett tips att få höra olika förlossningsberättelser och hur (olika) det kan vara! 

Är livrädd att min sambo inte ska kunna vara med! Det är typ min största oro. Också lite orolig att bli hemskickad direkt. 
  • liloma
    Jooosen skrev 2020-05-10 11:19:38 följande:

Alltså har en helt annan fråga. Ska ringa FK men ni kanske har någon idé. Vi är uppsagda pga coronasituationen. Min sista dag blir 1/8. Bf är 13/8. Nu har ja fått en semesterlapp att fylla i. Drömmen vore att få vara ledig från midsommar. Vilket isf blir 7 veckor fram till min uppsägning. Jag har totalt 5 veckor att ta ut. Borde ja ta ut semester och sen sjuka mig i två veckor. Eller borde ja ha is i magen och inte fylla i semester alls och sedan försöka bli sjukskriven? Har ett ganska krävande jobb med mycket spring.

Känns dumt att ta ut 5v semester o sen behöva ansöka om föräldraledigt innan barnet kommer. Är så sjukt förvirrad i detta :(

Hmm knepigt, har inget bra svar men tänker att om du tar semester och sen blir sjuk(sjukskriven) under tiden så behöver du ju isåfall inte ta ut semester utan kan sjukanmäla dig istället?

Men vad som är smartast vet jag inte riktigt, bra att kolla med FK! Jag kommer sluta jobba 3 veckor innan bf, en vecka tar jag semester i två veckor kommer jag ta obetald föräldraledighet är planen.
  • liloma
    reptilina skrev 2020-05-10 12:07:28 följande:

Men i de flesta fall får väl en frisk partner/annan anhörig vara med på förlossningen? Det är väl efteråt på BB som partnern inte får vara med? Vilket jag förstått i Stockholm beror på att man har platsbrist på BB och måste ha två patienter på varje rum, istället för patient+anhörig. Det är ju såklart trist, men förståeligt givet situationen. Att (frisk) partner inte får vara med på förlossningen låter ovanligt och svårt att förstå meningen med.

Ja som jag förstått det får frisk partner vara med på förlossningen och jag tror de flesta BB i Stockholm (utom ett?) tillåter frisk partner på BB så länge hen stannar där hela tiden.

Men det finns ju en oro att min partner skulle bli sjuk och därmed inte kan följa med, det är min stora skräck!

Sen kan ju allt ändras till augusti...
  • liloma
    furelise skrev 2020-05-10 23:03:05 följande:

Har ni börjat köpa in saker? Nu är jag i v27 och planen var att vi köper allt i juni-juli. Jag hör dock att många redan köpt allt och fick rådet också att ha de flesta sakerna redo i början av den tredje trimestern. Delvis för att vara redo om barnet föds för tidigt, delvis för att vem vet hur mycket kommer jag att orka sista månaderna.

Det har dock hänt i min familj att barnet dog i v35, ett annat barn under förlossningen. (Inte med mig, faster o kusin.) Jag är så rädd att det värsta händer och man måste komma hem och sörja när barnets rum är färdigmöblerat, allt finns här... förutom bebisen. Så än så länge har vi inte köpt något, nada. Vi skrev en lista, alltså bestämt vilken säng, sitter osv. Jag vågar dock inte... varken köpa saker eller välja namn. Hur känner ni?

Har börjat köpa en del saker. Lite kläder samt barnvagn och babyskydd. Försöker köpa mycket begagnat. Ska snart flytta och kommer då fixa typ skötbord och lite annat. Får hålla mig att köpa mer kläder, tänker att det mycket väl kan bli en del presenter också så vill inte köpa för mycket :P 

Förstår att det finns en oro om du haft det i släkten, det är klart jag också känner en viss oro för att nåt ska hända, men försöker tänka att i de allra flesta fall går det bra och att inte låta oron ta över, utan faktiskt njuta av tiden som gravid med bebisfix och allt vad det innebär. 
  • liloma
    Jooosen skrev 2020-05-12 19:59:30 följande:

Hur kommer ni göra med semester i sommar? Har ni funderat mycket på föräldrapenning samt allt man ska hålla kolla på med dagar, sgi osv?

Jag kommer att vara ledig 3 veckor i juni/juli sen jobba i juli och fram till första veckan i augusti (BF 28e). Sen tar jag ut resterande semester, ca en vecka, innan jag börjar ta ut (obetald) föräldraledighet. Det är planen :)

Både jag och min sambo kommer vara hemma lång tid, men bara en av oss kommer ta ut FP och sen kompletterar vi med lite sparpengar och försöker leva billigare.
  • liloma
    Missmissis2 skrev 2020-05-12 20:31:59 följande:

Har inte läst hela tråden men undrar hur mycket fosterrörelser ni känner?

Jag går in i v 26 imorn (25+0) och jag känner bebben på morgonen, ibland under dagen men under dagen så känns det mer som ?fladder? man kände tidigare i graviditeten. Ibland är det full rulle en stund på kvällen men mer som att det känns mycket på en kort stund, sen känner jag inte så mycket mer. Läste nånstans om att man kunde känna sparkar i flera minuter, gör ni det?

Ibland buffar jag på magen och då brukar bebben sätta igång men i söndags tog det lång tid innan jag fick svar, blev nästan orolig då.

Jag känner till och från under dagen, men mest på kvällarna. Får ibland "svar" när jag buffar eller när min sambo pratar med magen :)
  • liloma
    Jooosen skrev 2020-05-22 09:15:14 följande:

Hej bästa ni! Jag tänkte fråga hur länge ni hade vågat vara ute i skärgården innan bf? Cirka 45 min med båt samt 45 min med bil till närmsta sjukhus. Alltså en ö utan bil utan man måste ta båt först! Bf 13/8. Känns så sjukt tråkigt att vara i stan hela semestern :/. Är förstföderska.

Jag vet inte, men utifrån de historier jag hört (kompisar, förlossningspodden etc) så känns det ändå som att det sällan går så himla snabbt? Har du frågat barnmorskan? 

Jag planerar att åka iväg över midsommar, kommer vara långt ifrån sjukhus och annat, men det är två månader innan BF så det borde vara lugnt tänker jag! Känner också att det är så tråkigt att inte kunna göra nååånting denna sommar. Sen när det närmar sig BF kommer jag nog hålla mig mest hemma/i stockholm. 
Svar på tråden BF augusti 2020 - stannar på FL