• liloma

BF augusti 2020 - stannar på FL

MsSuzyLee skrev 2020-10-29 17:57:54 följande:

Jag kollade det efter att jag läste att du haft det, Jooosen, men det va inte det :) tror det är slitage bara. Hon vill ju äta heeela tiden. Lyckades sluta helt med ersättning för tio dagar sen så det är kanske fortfarande att det behöver komma mer mjölk?

Hon har varit hysterisk när jag gått ut med henne i vagnen men idag lyckades hon faktiskt somna. Det va ett riktigt halleluja moment! Har verkligen saknat att kunna gå ut. Man blir ju galen om man sitter inne hela dagarna.

Tycker det är så himla skönt att hon börjar bli större :) när hon va nyfödd ville jag att hon skulle stanna så föralltid. Men nu ser jag fram emot smakportioner och lek :D Och lite mer frihet... :)

Här var vagnen inte så poppis först men nu somnar han ofta i den även om det kan gallskrikas när jag lägger ner honom. I början tog jag upp honom då men började lära mig gå ut även om han skrek och såg att han blev lugnare då. Och förut skrek han direkt om han vaknade i den men nu kan han ligga och titta mycket och till och med somna om!

Är säkert lite vana också, i början var skötbordet tortyr varje gång men vi var ju tvungna att byta blöja och fortsatte och nu är det typ bästa platsen där han är mest nöjd :)

Nu försöker vi oss på att kunna lägga ner honom och sova på dagarna, funkar ibland men ibland vaknar han direkt.
  • liloma
    Jooosen skrev 2020-11-03 10:03:09 följande:
    Åh ja vet precis! Så håller vår oxå på en del, mest på kvällar. Liksom leker med bröstet känns det som. O ibland blir hon förbannad på tutten o gallskriker... vad väger er nu? Vi va hos BVC i torsdags förra veckan (8v då) och hon va 60,5 cm o vägde nästan 5,7. Galet. Inte undra på att man tkr det är jobbigt o bära runt. Skönt med landet!! Man behöver lite miljöombyte känner man. Jag försöker åxå hälsa på mamma som bor i skärgården en del, så skönt att komma ut dit!
    Hur går det för er? <3 
  • liloma
    Jooosen skrev 2020-12-19 15:35:05 följande:
    Hej! Just med amningen går det bra men det är helt omöjligt o amma när hon börjar blir lite trött... då är det skrikfest som gäller. Generellt är amningen inget lugnande o rogivande för varken mej eller bebis... så kommer nog inte amma så länge. Hur går det för dig?? Kan han sova i egen säng? Det kan gör inte vår än. Hon somnar på mig sen kan ja lägga henne bredvid i vår stora säng efter ett tag haha... vår flicka är snart 4 månader. Galet. Vissa perioder är det mkt skrik o gråt. Rätt krävande tjej vi fått tror jag! Men såklart helt underbar. Hur går det för er med gråt o så? Är han för mestadels nöjd?
    Vi har också sovit i olika sovrum de senaste månaderna :P 

Men sedan någon vecka tillbaka har jag lyckats lägga lillen i sin säng! Tidigare har jag lagt mig med honom. Har insett att det blir mycket lugnare om vi lägger honom tidigare, ca 19-19.30. Sedan sover han till runt 8, men vaknar med 2-3h mellanrum och vill amma. Ibland vaknar han lite oftare på kvällen och blir orolig, men så fort jag tar upp honom så brukar han somna om och går att lägga ner i sin säng igen. Dock orkar jag inte hålla på hela natten så han brukar få ligga i sängen bredvid mig i slutet av natten/på morgonen. 

Det blev jättestor skillnad efter 3 månader, innan dess skrek han mycket och ofta och hade mycket ont i magen och det var påfrestande. Nu gnäller han mer när han är missnöjd och det är inte alltid så lätt att veta vad han vill. 

Några kvällar har vi gett ersättning också men annars ammar jag och det funkar bättre nu känns det som. Han har ett favoritbröst och ratar ofta det andra, haha. Men ibland blir han frustrerad och då blir det jobbigt. Tycker det känns ofta som jag inte har så mycket mjölk, men han går ju upp massa i vikt så det är bara känslan. Nu väger han drygt 8,5kg! 

Häromdagen började vi ge lite smakportioner, han tycker det är spännande och tittar gärna på när vi äter! Så kul att det händer så mycket i utvecklingen nu! 
    Har tänkt anmäla oss till babysim med start i januari, ska bli kul! :) 
  • liloma
    Jooosen skrev 2020-12-22 16:02:52 följande:
    Ja men samma här! Nu är det mer gnäll. Tkr man börjar bli bättre på att förstå oxå vad dom behöver! När det är gnälligt är det oftast dags för sovstund. Skönt att du ändå KAN lägga honom i egen! Vi har börjat kunna göra det på dagtid ibland i nestet. Får sagta men säkert framåt haha... oj stor kille! Vår tjej är oxå stor nu. Cirka 7 kilo o går på storlek 68 snart. Galet. Blir han tröttare av ersättning upplever du? Vi helammar o har försökt med min mjölk från flaska ibland. Men hon har svårt o fatta hur hon ska suga från flaskan. Tränar du något? Jag har börjat träna lite o det är så skönt. Lite egentid oxå äntligen haha ...
    Ja, sovstund eller hungrig eller oklart - missnöjd med att ligga/sitta/för lite stimulans eller för mycket stimulans! 

Vi har bara testat några få gånger, men då kändes det som att han ändå vaknade och ville amma en kort stund senare och natten var lika, så då har vi inte provat igen för det tappade lite syftet. då kan jag lika gärna amma :) 

Jag hade tänkt börja träna men sen kom nya restriktionerna så nu blir det inte mycket. promenader och sen har jag laddat ner "mammamage"-app som är lite bra småövningar som jag försöker göra. Hur går det för dig? 

Börjar bli så trött på corona och att föräldraledigheten inte blivit riktigt som jag tänkt, har inte träffat kompisar många ggr senaste månaderna.... :/ Och kan inte träffa mina föräldrar så som jag skulle vilja. 
  • liloma
    MsSuzyLee skrev 2020-12-23 09:11:59 följande:

Hej på er! :D

Vi har börjat försöka oss på ett sovschema och det känns mkt lättare att planera dagen nu. Fast vi har bara hållt på i nån vecka så det är inte så stabilt än. Försöker att hon ska sova 20-8 på natten. Sen sovstund kl 9:30, 12:30, 15 och 17:30. Då sover hon oftast 30 min, men ibland 1-2 timmar. Tycker hon somnar lättare på kvällen om hon inte sover för långa pass på dagen.

Det jobbiga är att jag måste ligga bredvid henne när hon sover. Hon vaknar direkt när jag försöker rulla iväg. Ibland lyckas jag ta mig tre meter från sängen innan hon vaknar... så jag ligger i sängen ungefär 15 timmar per dygn.

Hon äter varje/varannan timme dygnet runt. Förutom första sovpasset på natten. Då sover hon tre timmar! Woop! :D

Hon blir fyra månader 1a januari. Då ska vi börja ge smakprover. Ska bli så himla kul! Hon är superintresserad av mat. Så fort hon ser att man äter eller dricker något blir hon som förtrollad i blicken. Är så svårt att vänta, men på bvc sa dom att vi inte fick ge innan 4 månader. Suck! :)

Jag har börjat jogga lite och kör lite yoga. Men det är svårt att hinna med mellan amningarna när man vill äta och duscha och sånt också. Men jag äääälskar dom träningstillfällena! Känner mig som mig själv igen då.

Jag är glad att jag har kunnat amma. Kämpade i två månader för att få igång mjölken ordentligt och kunna sluta med ersättning. Men jag tycker det ska bli så himla skönt när man kommer kunna byta ut några amningstillfällen mot mat! Det är mitt ljus i tunneln just nu, haha.

Så kul att höra hur det går för er. Hoppas ni får en fin jul!

Kramar till er <3

Det låter lite segt att du måste ligga bredvid hela tiden! Hoppas det lättar. Här sover han också längre första sovpasset, typ 3h. Så det är skönt! Sen kan det gå 2-3h mellan, ibland vaknar han tätare än så. Måste också alltid gå upp och byta blöja på natten, annars kissar han igenom om han inte redan hunnit göra det innan jag bytt :/ 

Då är det snart dags, det är så roligt att kunna ge lite att smaka på! Hittills inga konstiga reaktioner utan mest nyfiken och intresserad! 

Tycker också om att amma och att ha kunnat göra det, men ser också fram emot framförallt lite mer sömn på nätterna :) Men kommer också kännas sorgligt den dagen amningen är över på nåt sätt!

Kram på dig! 
  • liloma
    furelise skrev 2021-01-06 01:31:24 följande:

Jag har dock en fråga: gillar era bebisar skärm?

Våran är helt besatt. Jag får inte surfa under amningen då hon inte ammar då utan tittar på skärmen. Om tvn är på tittar hon på den - utan att klaga för en timme. Jag fattar att det är bra - massor av färg, ljud osv, samtidigt det skrämmer mig. T.ex jag läser med henne eller leker något, hon är intresserad, mannen slår på tv då nyheterna börjar och pang, boken eller leksaken har noll chans. Filmerna kan vi slippa men vi båda är väldigt samhällsintresserade, vi vill titta på nyheterna och aktuellt varje kväll. Men vill inte ge bebisen flera timmars skärmtid redan vid 4 mån!

Jo, om han får syn på dator eller tv kan blicken lätt fastna. Mobilen ibland men inte lika, försöker dock tänka på att inte använda den för mycket för att han inte ska lära sig, men svårt. Har kunnat använda mobilen ibland när jag ammar, då ser han den inet om jag håller den bakom honom. bland funkar det om han sitter med ryggen mot tv:n, men generellt kollar vi inte så mycket och försöker undvika att han tittar överhuvudtaget på tv. Lite läskigt hur snabbt de fastnar, men det är klart det är ljust och rör sig! Lampor kan förstås vara nästan lika spännande.... :) 
  • liloma
    MsSuzyLee skrev 2021-01-09 14:53:50 följande:
    Oj vad jobbigt att byta blöja varje natt. Vilken storkissare!

Jaa jag försöker tänka på att jag säkert kommer sakna amningen när den är över för alltid. Det är ju en sån himla speciell grej. Det känns som att man ammar en så lång tid men egentligen är det inte lång tid alls. Jag måste komma ihåg det dom dagarna det känns jobbigt :)

Kram!
    Jaa, har alltid gått upp till skötbordet, och anledningen till att jag inte bytt i sovrummet var för att han skrek så mycket i början och ville inte störa grannarna. Men nu kom jag på att han ju aldrig skriker när jag byter, oftast halvsover han, och inatt bytte jag i sängen och då vaknade han inte ens, bara rörde på sig. Så skönt! :) 
  • liloma
    MsSuzyLee skrev 2021-01-10 12:50:05 följande:

Nu börjar F få sina första tänder..! Trodde det skulle dröja några månader till. Hon är 4 månader och 9 dagar. Amningen som äntligen blivit smärtfri. Hjälp.

Tror det kan vara tänder på gång här med, för det verkar klia mycket i munnen! Gör det ont när du ammar nu? 
  • liloma

En fråga: vilka sorters blöjor använder ni och tycker ni de funkar bra? Här bajsas det igenom blöjor och kläder (upp på ryggen) i princip minst en gång om dagen. Mycket tvättande blir det. Så trött på att de inte håller tätt! Fler med samma problem? 

• liloma
    MsSuzyLee skrev 2021-01-17 09:57:28 följande:

Är det någon annan som har problem med att det läcker ut mjölk ur bebis näsa när man ligger ner och ammar?

Hmm nej, det har jag inte varit med om! Däremot sätter bebis i halsen ganska ofta, och börjar hosta. 
    Vi har också börjat ge lite smakportioner nu, lite olika fruktpureer, jordnötssmör, gröt... Han tycker verkligen det är kul att sitta med vid bordet nu :) 
  • liloma
    Blandbubbel skrev 2021-01-11 01:49:32 följande:

Nu är bebis exakt 5 mån!

Sover själv, behöver inte alltid nattas med tutte, funkar bra att ligga bredvid med snuttefilt redo.

Han sover nu i vår dubbelsäng, och vi knör ihop oss nere i soffan haha. Ammas ca 2 ggr/natt, ibland sover han hela natten utan att vakna. Vi går oftast upp runt 8-tiden, ibland tidigare beroende på när han vaknar.

Börjat med små smakupplevelser som sås, sky, fruktmos osv som han verkar gilla, plus att han får ca 1-1,5msk mild havregröt på kvällen innan läggdags.

Jag har oftast inte TVn på alls om dagarna, vi ligger och "snackar" i gymet eller lyssnar på podd/ljudbok/musik om dagarna. Han är intresserad av både tv och telefon men telefonen försöker jag att inte använda så mycket när vi umgås. Nu ska ju ändå allt smakas på och en telefon är väl inget man vill att bebis ska ligga och suga på haha!

Hur mycket sover era på dagarna? :)

Vår brukar också vakna 8, går och lägger sig vid 20 och sover oftast 3 ibland 4 ggr varje dag. Börjar äntligen få in lite tydliga tider och rutiner, så det är skönt! Sover oftast runt 50min varje gång, ibland längre speciellt i vagnen. 
  • liloma
    MsSuzyLee skrev 2021-01-18 18:21:19 följande:
    Ååh det är så kul med smakportionerna! Idag va första gången hon förstod vad som va på gång. Tog tag i skeden i min hand och gapade och visade tydligt att hon ville ha :) vi har börjat ge henne ungefär en halv tesked gröt varje morgon och sen nåt litet smakprov av något under dagen. På kvällen får hon en halv tesked hemmagjord grönsakspuré :)
    Ja visst är det! Idag fick han sitta och kladda med lite broccolipuré och en gurkbit. Inte mycket hamnade i munnen men han var alldeles exalterad över detta, haha. 

Angående blöjorna, ja jag tycker jag spänner åt så mycket jag kan (utan att det är för hårt förstås) men likväl kommer det upp på ryggen.... 

Imorgon ska vi till BVC för 5-månaderskoll och vaccin. Alltid lite spännande att se vikt och längd! Vad har ni för storlek nu på kläder? 
  • liloma
    MsSuzyLee skrev 2021-01-19 10:04:53 följande:

Ja det är så kul att se hur mkt hon växt! Skulle vilja kolla varje vecka :) hon har precis bytt till stl 62-68. Vilken stl har ni?

Vi ska på 5 månaderskoll 1/2. Då får pappan följa med! Wohoo! Är lite nervös för vaccinet. Har det gått bra för er? Hon blev så himla ledsen och sov hela kvällen efter senast :?(

Vi börjar gå över till 74 nu, men har 68 också. Vissa börjar bli rätt tajta, det är så olika olika märken. Han är rätt tjock den här lilla killen :P idag vägde han ca 9,5kg och 69 lång. Vi hoppade i princip över storlek 62.

Det gick bra att ta det, han skrek till lite men bättre än sist då han blev mer ledsen. Får se ikväll, just nu ligger han här och sover :)
  • liloma
    Jooosen skrev 2021-01-19 17:13:50 följande:

Men samma här! Vi har libero. Storlek 3 alltså mellan 5-9 kilo. Funderar på att byta till 4 som är 7-11 kilo. Tror bör bebis väger 8 nu. Vilket har ni? M bajsar ofta så det blir utanför o ja tvättar ihjäl mig!!

Vi har 4 och har kört det ett tag, kör också libero. Så trött på nedbajsade kläder! Senast idag en rejält nedbajsad body :P han väger 9,5kg nu, en liten tjockis haha.
  • liloma
    furelise skrev 2021-01-23 23:32:38 följande:

Hej, vad bra att läsa att blöjorna inte är mitt fel! Jag tyckte säkert libero är bästa så jag var envis med den, tills maken stog på sig själv ock köpte in 4 olika av olika märken. För oss coops egen märke fungerar hur bra som helst! Innan bajs på ryggen minst 1gång varje dag, vi har inte haft en enda olycka sen 7 dagar nu, när vi började använda coops. Absorverar mindre kiss än libero eller pampers, men så värt det :)

Vi har storlek 68 nu men använder 74 kläder också. Att byta kläder är pappans mardröm (helt otroligt att det är svårt för honom vart ben eller armarna ska gå, vad gör man med olika knappar), han tycker det är mycket enklare med större kläder. Det får vara så om det innebär mindre stress för honom :) Bebisen bryr sig inte :)

Tack för tips! Har testat pampers en gång men ingen skillnad. Annars använt libero touch, comfort och nu touch byxblöjor. Mailade libero och beklagade mig och de ska skicka större storlek av alla sorter som vi kan testa - tips om man inte vill köpa ett helt paket! Men kanske ska testa Coops då och se om de gör någon skillnad!
  • liloma

Någon mer som gått/ska gå på babysim? Vi ska börja imorgon, lite nervös för hur det ska gå med allt :P

• liloma

Nu har vi varit på första babysimmet. Det gick bra! Den här killen plaskade hela lektionen, full energi och aktivitet! Det är 5 st i varje grupp och idag var vi bara 4 så det var gott om plats. Vi går på vattenhuset. Trodde han skulle däcka efteråt, han sov en stund i vagnen men vaknade när vi kom hem och jag har aldrig sett honom så glad och med så mycket energi så länge :D

Jag blev dock helt slut, också för att jag gick pulsa med vagnen i ca 1dm snö fram och tillbaka, och att hålla styr på killen i vattnet. Värsta träningspasset!

• liloma
    furelise skrev 2021-01-23 23:32:38 följande:

Hej, vad bra att läsa att blöjorna inte är mitt fel! Jag tyckte säkert libero är bästa så jag var envis med den, tills maken stog på sig själv ock köpte in 4 olika av olika märken. För oss coops egen märke fungerar hur bra som helst! Innan bajs på ryggen minst 1gång varje dag, vi har inte haft en enda olycka sen 7 dagar nu, när vi började använda coops. Absorverar mindre kiss än libero eller pampers, men så värt det :)

Vi har storlek 68 nu men använder 74 kläder också. Att byta kläder är pappans mardröm (helt otroligt att det är svårt för honom vart ben eller armarna ska gå, vad gör man med olika knappar), han tycker det är mycket enklare med större kläder. Det får vara så om det innebär mindre stress för honom :) Bebisen bryr sig inte :)

Första dagen med coops blöjor. 3 bajsblöjor och ingen har läckt! Tack för tipset :D
Svar på tråden BF augusti 2020 - stannar på FL