• liloma

BF augusti 2020 - stannar på FL

Blandbubbel skrev 2020-09-27 08:38:23 följande:
    Hej!

Japp, här är det känslor som svallar över för minsta lilla! Mest kärlek och lycka, men har blivit ett par kvällar som jag suttit och gråtit av frustration och trötthet när han har velat ha bröstet och närhet precis hela dagen och dagen innan.. och bara kan sova på mig.. sen är det som att trycka på en knapp dagen efter och han sover fint och nöjer sig med amningen och går att lägga ner när han sover. Otroligt mycket som händer och har hänt med bebis under denna tiden, nu är han snart 2 månader gammal och är en riktigt glad liten kille!

Har varit i princip själv med honom fram till nu, pappan har haft mycket med företaget.

Det har funkat okej, förutom tröttheten då, och att man inte kan få avlastning när bebis bara vill vara i famnen.

Sen fick han rotavirus-vaccin i måndags, han blev lite gnällig dagen efter och bajsade grönt en gång, sen inga fler biverkningar.

Har era hunnit få vaccinet än och hur blev det för er bebis? :D
    Ja, ibland är det verkligen bara mamma som gäller. Mysigt vissa stunder att känna sig så behövd, men ibland är det behövligt med en liten paus. Senaste dagarna har det varit lite lugnare, men lite skrikigt på kvällen. 

Han fick vaccinet igår, så vi får se om det märks nåt, inte märkt av nåt än direkt, mer än lite ont i magen vilket han brukar ha. Det är mycket luft i den där lilla magen! 

Han har börjat le litegrann, men väntar fortfarande på att det där ordentliga leendet (som han kan göra i sömnen!) ska spricka upp och att det liksom släpper :)  Han blev 6 veckor i tisdags, hade gått upp nästan 1kg på 2 veckor (!) och har börjar redan växa ur storlek 56, fort går det! 
  • liloma
    Jooosen skrev 2020-09-28 10:41:29 följande:

Roligt att höra från er! En fråga: hur mycket skriker era bebisar? Vår känns generellt ganska missnöjd. På kvällarna är det ofta väldigt mycket skrik. Vi går o vaggar henne ibland flera timmar... det enda som kan hjälpa. Kanske magont. Och somna kan hon endast göra på mig eller i bärsjal. Inte fråga om att lägga ifrån sig henne, då vaknar hon typ direkt! Amningen gör fortf ont. Ja undrar om hon gapar för lite när hon tar tutten! Hur går er amning? Hur länge tror ni att ni kommer att amma?

Vår skriker också mer på kvällarna, brukar ha sin peak mellan 23-01, när det vissa kvällar varit riktigt skrikigt och inget hjälper. Men tycker det har blivit lite lugnare nu, det går liksom lättare att dämpa skriken. Kanske också att man börjar förstå lite mer vad han vill, men absolut inte alla gånger! 

Vår har också en del magont, han pruttar väldigt mycket :P men det är ju bra att luften kommer ut iallafall, haha. Men det märks att det gör ont och han spänner sig och blir helt röd. 

Tycker amningen är lite jobbig, mest att hitta bekväma positioner, speciellt under natten. Har fått så ont i axlarna, nacken och ryggen :/ Upplever också att han ibland tar för litet grepp, försöker då få honom att ta om och ta större grepp. har du haft kontakt med amningsmottagningen? Jag tänkte ringa dit och fråga om lite tips, BVC tyckte också det. Man ska ju ändå amma ett tag och även om han får i sig så känns det bra att det blir bekvämt för oss båda.... 
  • liloma
    Jooosen skrev 2020-10-03 08:07:35 följande:
    Jobbigt! Men som du säger så har det nog börjat bli liiite bättre här med! Lite mer glada stunder nu. Exakt samma här. Mkt pruttar o hon kan oxå spänna sig o bli illröd haha... men bra att dom kan prutta! Använder du några magdroppar? Mitt visade sig vara svamp på bröstvårtorna. Därför det gjort så vansinnigt ont o haft som skållade röda bomber haha. Har fått medicin nu o känner redan skillnad! Men va fsktidkt ändå till en amningsmottagning i veckan! Det var jättebra! Fick lära mig lite tips o så. Tycker verkligen du ska be om hjälp där. Som du säger ska man ju göra detta ett tag fram över!

Jag har precis som du. Man koncentrerar sig så mkt på att lillen ska få bra grepp oSv så man glömmer hur man själv sitter. Man spänner sig nog massa o har kass position... har du lärt dig liggamma något?
    Nej, har inte testat några magdroppar! Men tycker det har varit lite bättre nu senaste dagarna, mindre pruttar :P 
    Vad skönt att det blev bättre med medicin! Jag har ringt amningsmottagningen men de ringer inte upp, ringde igen nu... 
    Ibland blir han så frustrerad när han ammar och har ammat klart, eller man vet liksom inte om han är riktigt klar, han släpper bröstet men så blir han frustrerad och vill snutta lite mer (fast äter inte) och så kan det hålla på flera varv. Hur går det för dig nu med amningen? Upplever du att det blivit tider när hon ammar eller blir det lite när som helst? Tycker det är svårt att hitta rutiner, ibland ger jag honom bröstet när han är lite skrikig men vet inte om det egentligen är bröstet han vill ha. Inte lätt att tyda de små liven! 

Har testat liggamma men får inte riktigt till det så att det blir bekvämt. Har ganska små bröst, det känns som att det gör det lite svårare. Har du testat?
  • liloma
    Blandbubbel skrev 2020-10-03 10:10:14 följande:

Hur mycket hjälps ni åt med barnet, du och din partner?

Min sambo är hemma mycket, är borta och pluggar två dagar i veckan men annars hemma, så vi hjälps åt med det mesta som går, även om jag tar större ansvar eftersom jag ammar och inte är lika fri som honom. 
  • liloma
    Jooosen skrev 2020-10-08 09:34:42 följande:

Skönt! Samma här... på kvällarna främst när

Ja ammar så suger hon ett tag för att sedan bli jättearg. Fattar aldrig varför. Hört nåt från mottagningen mer? Nu känns brösten mkt bättre så amningen går framåt ändå haha... hon ammar lite när som helst just nu. Ibland tröstar jag oxå med bröstet fast ja inte har nån aning om ifall hon är hungrig. Jag tycker det är svårt att tyda deras signaler! Ammar du mkt på natten?

Jag ringde igen igår och då ringde de upp! Fick en tid på tisdag.

Börjar ana ett mönster på nätterna, inatt ammade han vid midnatt, 3, 6, 8. Så det är ok. Nu har han sovit bredvid mig i sängen och det blir så mycket lättare - mer sömn för oss båda när vi slipper alla försök att lägga ner honom i babynestet! Hur sover ni? Ska också göra ett försök nu att lägga mig tidigare med honom, annars har han somnat på oss i soffan men då måste man ju gå upp förr eller senare och då brukar han vakna och ibland skrika 2h. Lite tråkigt att lägga sig 9 men vad gör man inte :p får ha datorn i sängen och kolla på nåt där :)
  • liloma
    Jooosen skrev 2020-10-09 10:18:55 följande:

Å vad bra! Vad är ditt främsta problem med amningen? Ja vi kör så oxå! Jag ligger med henne bredvid mig i sängen! Vi har inte fått till enskild sovning ännu, knappt på dagen vill hon ligga på egen hand haha. Min sambo sover i ett annat rum på soffan. Haha kaos. Men det får bli så nu. Han går upp så tidigt till jobb o ja ammar o har mig på natten så känns skönare att vi sover aerostat ett tag. Vi försöker gå runt med henne vid 22:30 tills hon somnar. Kan ta upp till en timme ibland o få henne komma till ro. Sen lägger ja mig med henne på mitt bröst fortf (hon är så lättväckt). Sover första timmen så o därefter lägger ja försiktigt ner henne bredvid mig. Vår flicka har alltså ett stort behov av närhet fortf :p... sover ni alla tre i sovrummet? Störs din sambo av amning o sånt på natten isf?

Amningen funkar, men jag upplever att han inte alltid har så bra grepp och skulle också vilja få lite tips så att det blir mer bekvämt för mig. Sen är det väldigt ofta som han "sätter i halsen" och hostar och liksom kippar efter luft, kanske går att undvika?

Sambon har ibland sovit med oss ibland men jag får trängas i mitten och han vaknar ju också så nu har han mer sovit i annat rum. Tråkigt men bättre för oss alla :p

Ibland kan det också ta en-två timmar att natta. Han kan somna och precis då vaknar han upp, börjar skrika, så får man börja om igen..... På dagen är han mer lättflyttad men på kvällen vaknar han till av minsta lilla...
  • liloma
    Blandbubbel skrev 2020-10-11 20:16:44 följande:

Nu har våran lilleman börjat få in någon form av sömnrutin, iaf senaste tre dagarna :D på kvällen har han ammat vid 19:30, sedan 02:30 och sedan igen på morgonen vid 07:30! De tiderna har han hållt som en klocka de senaste tre dygnen! Känns sååå skönt att få sova åtminstone 4 timmar i sträck, äntligen. Han sover i egen säng och det är inga problem alls. På dagen ligger han och sover en stund i babynestet, är han trött så lägger vi bara ner honom och bäddar om, sedan ligger han där och tittar sig omkring en stund innan han somnar. Vet inte om det är normalt eller inte dock? När han väl är vaken så är han oftast med mig i köket, och jag pratar med och sjunger åt honom och han skrattar och pratar tillbaka :D älskar mornarna nu! När man vaknar utvilad och kikar ner i hans säng där han ligger och jollrar upp mot sängmobilen, och han får syn på mamma och skiner upp i världens leende! <3

Åh vad skönt det låter! Här ammas det ca varannan ibland var tredje timme dag som natt. Leenden har börjat komma men inte riktigt släppt, kanske några om dagen beroende på humör. Men har varit fler senaste dagarna och längtar efter att det släpper ordentligt! Så mysigt! <3
  • liloma
    Jooosen skrev 2020-10-21 16:13:37 följande:

Hej gummor! Hur går allt? Här är vår snart 2

Månader! Galet. Hon har börjat le väldigt mycket och gör massa ljud! Hur mycket spyr era? Vår spyr typ 25

Ggr per dag. Hon har typ aldrig kläder på sig, inte vi heller haha! Börjar bli riktigt less på alla spyor överallt. Man tvättar 24/7... men huvudsaken är ju att hon är frisk såklart! Kram på er alla!

Här har vi passerat 2 månader nu,, det går så snabbt! Vår spyr vissa dagar men vissa dagar inget alls. Undrar om han varit lite sjuk då när det varit som värst. Däremot så har han ont i magen vilket eskalerat de senaste nätterna så det har inte blivit så mycket sömn... Har nu köpt hem droppar och pysventil, haha.

Hoppas det blir bättre och att han då blir lite lugnare.... det gör ont i mammahjärtat att se när han har ont :(

Det märks att han är mycket mer social nu, ler och skrattar och pratar :)
  • liloma
    Jooosen skrev 2020-10-27 11:45:51 följande:

Ja det är så kul att se utvecklingen! Jobbigt med magen liloma! Hoppas det blir bättre. Hur går amningen nu för dig? Vi ammar ungefär varannan timme på dagen och natten kanske 2-3 ggr mellan 22-07. Ofta sover hon bra på nätterna tack o lov! Vår största utmaning är fortf kvällar då hon är mest ledsen o verkar gasig som tusan. På torsdag ska vi ta Rota! Hur blev era små efter? Om dom tagit detta. Vad gör ni om dagarna, har ni några mammor som bor nära er? Kram!

Jo magen har blivit lite bättre! Men han har fortfarande ont, mer på nätterna. Amningen går okej, men jag upplever att han blir mer frustrerad vid bröstet nu. Tar tag, släpper, tar tag släpper och håller på mer så. Vet inte varför... Men han går ju upp i vikt utan problem :P 

Har träffat en mamma i närheten via en app för föräldralediga, och tagit några promenader. Annars har jag umgåtts en del med mina föräldrar. Förra veckan var vi iväg med mina föräldrar och bror i småland. så mysigt att komma ut på landet och ha många famnar som kunde bära :) Känns som dagarna går rätt snabbt utan att man gör så mycket. 
    Vad bra att du fick kontakt med andra via BVC! Här är allt sånt inställt... :/ 
  • liloma
    Jooosen skrev 2020-11-03 10:03:09 följande:

Åh ja vet precis! Så håller vår oxå på en del, mest på kvällar. Liksom leker med bröstet känns det som. O ibland blir hon förbannad på tutten o gallskriker... vad väger er nu? Vi va hos BVC i torsdags förra veckan (8v då) och hon va 60,5 cm o vägde nästan 5,7. Galet. Inte undra på att man tkr det är jobbigt o bära runt. Skönt med landet!! Man behöver lite miljöombyte känner man. Jag försöker åxå hälsa på mamma som bor i skärgården en del, så skönt att komma ut dit!

Sist vägde han 6,5kg! 9v då. Det var för två veckor sen. En riktig liten go knubbis nu :) har knappt använt storlek 62 utan nästan hoppat direkt till 68.

Känns som han blir mer distraherad när han ammar nu när han är mer nyfiken. Vi ska börja prova pumpa lite så min sambo kan mata ibland, får se hur det går.

Skönt komma ut till skärgården :)
Svar på tråden BF augusti 2020 - stannar på FL