Inlägg från: MsSuzyLee |Visa alla inlägg
  • MsSuzyLee

BF augusti 2020 - stannar på FL

Hej alla :D

Hur har ni det? Själv börjar jag känna att jag äntligen har fått lite koll på saker och ting. Efter snart 4 veckor... :D

Imorgon börjar partnern jobba, så det känns lite läskigt. Men det kommer nog gå bra, hoppas jag :)

Amningen känns äntligen inte som en katastrof! Hon blir mätt och nöjd för det mesta, vilket är en otrolig lättnad.

Har haft lite problem med magen efter hon ätit. Tror det är tarmarna som inte riktigt kommit igång. Testade sempers magdroppar en dag men då blev det kaos. Hon skrek i flera timmar :( det är så hemskt när man inte kan göra något för att hjälpa.

Men just nu ligger hon här bredvid mig och sover, nöjd :) bästa känslan :D

• MsSuzyLee
    Blandbubbel skrev 2020-09-27 08:24:42 följande:

Nä inte än, nu är det sådär brunt som det är i slutet av mensen när det inte är helt färskt längre :/ får ta och ringa förlossningen imorgon om man kan göra det? Eller är det bm som gäller? Dom är så svåra att få tag på, man kommer aldrig fram direkt dit, kommer säkert få telefontid på tisdag, suck.

Jag helammar och har gjort sedan förlossningen.

Blandbubbel skrev 2020-09-27 08:38:23 följande:

Hej!

Japp, här är det känslor som svallar över för minsta lilla! Mest kärlek och lycka, men har blivit ett par kvällar som jag suttit och gråtit av frustration och trötthet när han har velat ha bröstet och närhet precis hela dagen och dagen innan.. och bara kan sova på mig.. sen är det som att trycka på en knapp dagen efter och han sover fint och nöjer sig med amningen och går att lägga ner när han sover. Otroligt mycket som händer och har hänt med bebis under denna tiden, nu är han snart 2 månader gammal och är en riktigt glad liten kille!

Har varit i princip själv med honom fram till nu, pappan har haft mycket med företaget.

Det har funkat okej, förutom tröttheten då, och att man inte kan få avlastning när bebis bara vill vara i famnen.

Sen fick han rotavirus-vaccin i måndags, han blev lite gnällig dagen efter och bajsade grönt en gång, sen inga fler biverkningar.

Har era hunnit få vaccinet än och hur blev det för er bebis? :D

Till mig sa dom att jag kunde ringa förlossningen om jag hade frågor, men det är kanske olika? Men vad skönt att det slutade ganska fort ändå.

Jag har känt likadant, när man aldrig fått en paus eller fått vila. Då har jag gett upp och så har vi gett henne ersättning bara för att hon ska somna och för att jag ska få sova. Och så vissa dagar går allt hur bra som helst :D

Har inte vaccinerat ännu.
  • MsSuzyLee
    Sarabanan skrev 2020-09-27 16:07:13 följande:

Hej tjejor! Har ni provat att amma när bebis ligger i babynestet i sängen? Det underlättar för att jag ska få ihop tillräckligt med sömn. Det kan vara lite klurigt ibland men det är så värt det när det väl funkar. Jag märker inte ens att jag ammar på natten nu.

Jag försökte en gång att amma med henne i babynestet men gav upp nästan direkt. Kanske borde ge det ett nytt försök? :)
  • MsSuzyLee
    Jooosen skrev 2020-09-28 10:41:29 följande:

Roligt att höra från er! En fråga: hur mycket skriker era bebisar? Vår känns generellt ganska missnöjd. På kvällarna är det ofta väldigt mycket skrik. Vi går o vaggar henne ibland flera timmar... det enda som kan hjälpa. Kanske magont. Och somna kan hon endast göra på mig eller i bärsjal. Inte fråga om att lägga ifrån sig henne, då vaknar hon typ direkt! Amningen gör fortf ont. Ja undrar om hon gapar för lite när hon tar tutten! Hur går er amning? Hur länge tror ni att ni kommer att amma?

Våran skriker vissa kvällar och vissa morgonar när hon ätit. Det brukar vara för att hon har stopp i tarmarna, och efter nån halvtimme-timme kommer det ut en massa luft eller bajs. Det brukar hjälpa att amma, tycker jag. Det är som att magen kommer igång av det. Har försökt med napp men hon är helt ointresserad av den. Massage är också bra! Cirklar medsols på magen :) det brukar få fart på tarmarna och hon blir lite lugn av det.

Hon somnar absolut lättast bredvid eller på mig efter att hon ammat. Om vi väntar i 20 minuter efter att hon somnat sover hon så djupt att vi kan lägga ner henne i sin säng utan att hon vaknar.

Amningen gör ont på mig om hon antingen tagit för litet grepp, eller om hon ammat för länge, typ en timme, på ett bröst. Aj!

Har tänkt amma i 6 månader och sen börja med smakportioner. Du då?
  • MsSuzyLee
    Blandbubbel skrev 2020-10-03 10:10:14 följande:

Hur mycket hjälps ni åt med barnet, du och din partner?

Jag är hemma och partner jobbar. Han tar henne när han kommer hem från jobbet (förutom när jag ammar) och på helgerna delar vi, förutom på amningen ;D
  • MsSuzyLee
    Jooosen skrev 2020-10-21 16:13:37 följande:

Hej gummor! Hur går allt? Här är vår snart 2

Månader! Galet. Hon har börjat le väldigt mycket och gör massa ljud! Hur mycket spyr era? Vår spyr typ 25

Ggr per dag. Hon har typ aldrig kläder på sig, inte vi heller haha! Börjar bli riktigt less på alla spyor överallt. Man tvättar 24/7... men huvudsaken är ju att hon är frisk såklart! Kram på er alla!

Heeej! :D

Samma här, börjar närma sig 2 månader. Sjukt! Tycker det är så kul att se hur hon utvecklas. Nu förstår jag folks intresse för bajs och små saker som att hon lyfte armen på ett annorlunda sätt eller härmas när man räcker ut tungan. Hon har också börjat le jättemycket, så himla kul!

Spyr inte jätteofta, men några ggr om dagen. Ammar ofta! Minst en gång i timmen. Förutom på nätterna. Då sover hon 3-4 timmarspass. Så det är skönt :) hur ofta äter era små?

Kram!
  • MsSuzyLee

Vi tog rota för en vecka sen. Hon fick ganska ont i magen i några dagar efter. Men sen återgick det till det vanliga lite ont i magen.

Håller med om kvällarna. Ammar typ konstant mellan 17-20. Hur mår era bröstvårtor? Mina verkar inte vilja bli bra. Så fort en blåsa läkt kommer en ny. Bvc säger att hon suger rätt så måste bero på att hon äter så ofta och länge. Så trött på att ha ont.

Vad gör ni om dagarna? Kommer ni ut nånting? Jag har som tur är min mamma som lägligt nog blev arbetslös för en månad sen. Så hon kommer över nästan varje dag, eller så åker vi till henne. Skönt med lite miljöombyte :)

• MsSuzyLee

Jag kollade det efter att jag läste att du haft det, Jooosen, men det va inte det :) tror det är slitage bara. Hon vill ju äta heeela tiden. Lyckades sluta helt med ersättning för tio dagar sen så det är kanske fortfarande att det behöver komma mer mjölk?

Hon har varit hysterisk när jag gått ut med henne i vagnen men idag lyckades hon faktiskt somna. Det va ett riktigt halleluja moment! Har verkligen saknat att kunna gå ut. Man blir ju galen om man sitter inne hela dagarna.

Tycker det är så himla skönt att hon börjar bli större :) när hon va nyfödd ville jag att hon skulle stanna så föralltid. Men nu ser jag fram emot smakportioner och lek :D Och lite mer frihet... :)

• MsSuzyLee

Hej på er! :D

Vi har börjat försöka oss på ett sovschema och det känns mkt lättare att planera dagen nu. Fast vi har bara hållt på i nån vecka så det är inte så stabilt än. Försöker att hon ska sova 20-8 på natten. Sen sovstund kl 9:30, 12:30, 15 och 17:30. Då sover hon oftast 30 min, men ibland 1-2 timmar. Tycker hon somnar lättare på kvällen om hon inte sover för långa pass på dagen.

Det jobbiga är att jag måste ligga bredvid henne när hon sover. Hon vaknar direkt när jag försöker rulla iväg. Ibland lyckas jag ta mig tre meter från sängen innan hon vaknar... så jag ligger i sängen ungefär 15 timmar per dygn.

Hon äter varje/varannan timme dygnet runt. Förutom första sovpasset på natten. Då sover hon tre timmar! Woop! :D

Hon blir fyra månader 1a januari. Då ska vi börja ge smakprover. Ska bli så himla kul! Hon är superintresserad av mat. Så fort hon ser att man äter eller dricker något blir hon som förtrollad i blicken. Är så svårt att vänta, men på bvc sa dom att vi inte fick ge innan 4 månader. Suck! :)

Jag har börjat jogga lite och kör lite yoga. Men det är svårt att hinna med mellan amningarna när man vill äta och duscha och sånt också. Men jag äääälskar dom träningstillfällena! Känner mig som mig själv igen då.

Jag är glad att jag har kunnat amma. Kämpade i två månader för att få igång mjölken ordentligt och kunna sluta med ersättning. Men jag tycker det ska bli så himla skönt när man kommer kunna byta ut några amningstillfällen mot mat! Det är mitt ljus i tunneln just nu, haha.

Så kul att höra hur det går för er. Hoppas ni får en fin jul!

Kramar till er <3

• MsSuzyLee
    Jooosen skrev 2021-01-05 21:48:50 följande:

Hej hur ni alla? Ni som ammar, hur mkt ammar ni på

Nätterna nu? Och hur somnar bebisen? Måste ni hjälpa till eller klarat dom att somna på egen hand? Här har vi äntligen då o då lyckats amma o sen satt i nappen samt klia i huvudet lite så kan hon somna utan att bära

Runt. Jackpot då känns det som haha! Men första 1-2 tummarna sover hon oroligt o är påväg o vakna om man typ inte ligger bredvid o är beredd med tutten eller nappen... så ingen direkt kvällstid har man men men!vilken tid somnar era för natten? Kram!

Det där låter nästan exakt så som vi har det. Jag går och lägger mig kl 19 (försöker i alla fall, ibland vill hon sova tidigare och ibland senare) och ammar henne till sömns. Sen är jag fast. Hon vaknar direkt jag går upp ur sängen. Ofta vill hon ligga och snutta också. Hon vägrar ta napp. Efter ungefär tre timmar sover hon såpass djupt att jag har kunnat gå upp och ha kväll med sambon. Men oftast har jag somnad vid det laget. EN GÅNG har vi lyckats få henne att sova i 30 minuter i sin spjälsäng. Det va magiskt :D

Kram på dig och kämpa på!
Svar på tråden BF augusti 2020 - stannar på FL