• liloma

BF augusti 2020 - stannar på FL

Jag var så inställd på att gå över tiden (BF 28/8) så i måndags kväll, när jag just lagt mig, och insåg att vattnet gick kom det ju som en överraskning!
    Ringde förlossningen och fick tid för kontroll kl 8 på morgonen. Fick lite värkar under natten men hanterbart och inte så regelbundna. Hade TENS-apparat som hjälpte också. Sov dock ingenting under natten, var alldeles för uppspelt!

På kontrollen konstaterades att jag var öppen 5cm och inte skulle åka hem utan bebis, så sjuk känsla! Då fick sambon komma också som inte fick vara med på kontrollen.

Först tyckte jag det inte var så farligt, men tji fick jag. Hade TENS och lustgas men bad så småningom om en epidural och det gjorde att jag fick lite energi tillbaka ett tag. Hade ju inte sovit på hela natten så var rätt trött. Kl 16 var jag helt öppen men sen stannade det liksom av och jag fick aldrig några krystvärkar, efter några timmar fick jag börja krysta ändå med guidning och jag började bli helt slut. Efter över en timmes krystande nämndes sugklocka och jag kände att vad som helst bara det tar slut snart, för där och då orkade jag inte mycket mer.

Detta skedde mitt i skiftbytet och det kom in massor av personer på rummet, och jag ligger där med benen i vädret men just då brydde jag mig inte alls, var så inne i mitt. I efterhand kan jag också skratta åt hur kanske 7 pers hejade på mig under varje värk, som att ha en fotbollspublik när man trycker på för kung och fosterland, haha. 

Efter 3 dragningar med sugklockan kom han ut kl. 21.24 och det var SÅÅÅ skönt att det var över, att han äntligen var ute och att få upp honom på bröstet! 

Förlossningen varken startade eller slutade som jag trodde, men jag är så nöjd med hur det blev, och vården! Både på förlossningen och på BB, där vi var kvar två nätter. Fantastiskt hur väl omhändertagna både jag och bebis blivit!

Heja er som har detta framför er! Hur det än blir.
    Vilken urkraft det finns hos oss kvinnor ändå, det är skitjobbigt men man bara klarar det! 

• liloma
    Jooosen skrev 2020-08-21 15:12:27 följande:
    Men åh vad fantastiskt! Stort grattis :D. Skönt o höra att allt ändå gick bra. Gick vattnet bara pang bom utan att du alls kände d på dig? Vad vägde lillen? Bra jobbat av dig. Massa kramar
    MsSuzyLee skrev 2020-08-21 15:46:42 följande:
    Men åh vad härligt!! Grattis till er!!
    Tack!! <3 
    Det mer sipprade vatten, men det slutade liksom inte utan bara rann, konstig känsla haha. Kände liksom att det här är inte att jag är kissnödig. Men det stannade av lite mer så småningom, blötte inte ner taxin iaf :P 

Han vägde 3560 och 49cm lång :) Och är så fiiin! 
    Nu funderar vi på namn här, vet inte om det blev ännu svårare nu?!

Kram till er båda! Ser fram emot att höra hur det går för er sen! 

• liloma
    Elle N skrev 2020-08-22 10:59:35 följande:

Grattis, Liloma!

Här tror jag att saker är på gång... slemproppen gick i natt (BF+4) och har haft värkar sedan strax före 05. Fortfarande oregelbundna, och med varierande styrka, allt ifrån var tredje minut till var tjugonde.

Hoppas på en bebis imorgon iaf

Spännande!!
    Tycker TENS-apparaten var väldig skön att ha hemma under värkarna! 
  • liloma
    Blandbubbel skrev 2020-08-23 10:38:54 följande:

Hej igen! Här har en liten kille anlänt, 3 dagar före BF :D måndagen den 10/8 på kvällen så kom han! Vattnet gick natten mellan sön/mån kl 02, hade bara hunnit sova ca 1,5h efter en lång och tung graviddag utan någon direkt ro. Jag ringde förlossningen och vi fick åka in direkt på kontroll då det var en vattenavgång med mekonium, därav fick vi även stanna kvar när vi väl kommit dit.

Förlossningen tog lite tid, 20h från vattenavgång, och jag var helt utmattad mot slutet. Somnade mellan värkarna!

Blev sydd med två stygn utan några andra komplikationer. Vi blev körda till BB där vi fick vara kvar 2,5 dygn. Amningen kom igång bra till slut vid dag 6, efter ett dygn med tokömma vårtor och bröst.. nu funkar allt som det ska :D

Verkar som att många av er gått över BF, hoppas ni får era bebisar snart! Jag mår så sjukt bra efter förlossningen, är pigg och har varit det sen förlossningen i princip. Mat är gott igen och jag orkar fungera normalt igen :D

Grattis!! 
    Haha jag somnade också mellan värkarna! 
    Skönt att amningen kommit igång! Det har den för mig också, men lite ömma bröstvårtor har jag. Kan det plötsligt bara börja rinna för dig?

Instämmer med att mat är gott igen, det första jag åt när jag kom hem var en salami- och briemacka! Mmmmm :)
  • liloma
    Blandbubbel skrev 2020-08-24 12:37:17 följande:

Haha visst kändes det konstigt!? Ena sekunden däckad och sedan väckas av att värken drar igång! Jag spydde ett par gånger också.. usch.

Ömma bröstvårtor här också :/ främst under de första sugtagen, sedan går det över. Haha ohja, här rinner det jätteofta :P satt och käkade frukost med mannen häromdagen och jag märkte inget förrän han påpekade att det droppade mjölk om mitt linne! Tyget hade mättats runt bröstet så det droppade friskt ner på mina byxor haha. Tycker det är skönt att gå utan bh så försöker göra det ibland. Har du provat mjölkuppsamlare?

Åh så gott! Svärmor skickade med karln både gravad lax och blåmögelost åt mig veckan efter förlossningen! Jäklarns så gott!

Haha ja,.det var lite som när man precis håller på och somnar, "drömde" massa saker och att jag liksom försvann lite. Min sambo tyckte nog det var lite obehagligt ett tag.

Jag spydde också två ggr, första gången helt plötsligt bara rakt ut, andra gången hann jag precis få en sån påse. Men jag brydde jag mig inte så mycket där och då, var mer orolig för det innan.

Haha skönt att inte vara ensam med att gå runt som en läckande mjölkmaskin! Gick också utan bh i början men kändes som att det kom mjölk överallt så nu har jag haft amningstopp på mig, känns också lite skönt när brösten ömmar. Men är väl bra att lufta lite. Har inte provat mjölkuppsamlare, har bara såna inlägg. Har du?
  • liloma
    Elle N skrev 2020-08-25 00:48:04 följande:

Måndag förmiddag kom hon äntligen! (40+6)

Blev kvar på förlossningen då bebis hade förhöjd hjärtfrelvens i över 2 h, och sen hade mina värkar kommit igång igen. Skulle skickats hem med morfin och sovdos, men blev kvar pga täta värkar och långt till sjukhuset. Tur var det för varken morfin eller sovtablett funkade. Fick mer och mer ont och fick till slut en epidural fastän jag hade 1 cm tapp kvar. Då öppnade jag mig dock rätt snabbt till 3 cm. Sen dog värkarna ut medan jag sov lite, så värkstimulerande dropp sattes in... öppen till 10 cm på strax över en timme!

Sen hade jag en bra timme med lustgas, och sedan hade jag tre timmar ifrån helvetet då allt gjorde ont och jag mådde sämre och sämre och ville dö.

Fick till slut hjälp att sätta mig i någon magisk position och hjälpte till att vrida hennes huvud lite, eller vinkla mig på något sätt, och sedan guida hur jag skulle krysta, och så var hon magiskt ute på typ 3 värkar!

Så nu är jag i ätit-Brie-macka-klubben

Åh stort grattis!!
  • liloma
    Lili158 skrev 2020-08-26 00:15:11 följande:

Igår tisdag kom så äntligen vår son. Han kom på bf +6. Tanken var ju att bli igångsatt igår på förmiddagen men han hade andra planer. I måndags 23 började mina värkar av sig självt. Vaggade runt i huset till 01.21 då jag väckte mannen och ringde förlossningen. Då var värkarna hanterbara men var 3 minut. De sa åt mig att äta och ta ett varmt bad. Tog en timmes bad och sen låg jag i sängen en stund med vetekudde.

05.20 orkade jag inte riktigt och mannen sa ring förlossningen igen. Ringde med starkare värkar de sa åt mig att hålla ut lite till och äta frukost. Orkade en halvtimme till. Åkte vid 06. 20Till förlossningen kom in vid 07.00, mannen fick vänta ute i en timme, jag undersöktes och var öppen 4cm, fick stanna och mannen fick komma upp. Efter en snabb öppningsfas sjuk trötthet, eda och krystvärkar blev det tillslut sugklocka då bebis inte mådde så bra. Ut kom han vid 13.00 så 5 timmar på förlossningen.

Sen hamnade jag på operation med en andra gradens bristning i slidan som behövde sys. Sen efter 1,5 timme fick jag äntligen komma tillbaka till bb. 2805 gram och 46 cm var han vår lille plutt, trots en vecka över tiden. Så vi får vara kvar ett tag och även jag är rätt mör. Han matas med ersättning var tredje timme då han är så liten. Har även ont efter sugklockan. Men söt som socker och vi är så glada. Nu ska jag läka ihop och längtar efter att gå utan smärta.

Grattis!!! Skönt att det gick bra tillslut, om än lite dramatiskt avslut. Jag fick också avsluta med sugklocka och fick sys, och såhär 8 dagar senare känner jag visst av det litegrann men inte alls så mycket ändå. Det är verkligen häftigt hur kroppen läker och magen bara drar ihop sig! 
  • liloma
    Jooosen skrev 2020-08-26 10:50:05 följande:

Ringde förlossningen nu. Händer inget innan lördag så blir det då. Plus 16 dagar då. Dom vill helst att det ska starta på egen hand. Vet inte vad ja vill. Inte så att man varit i denna sits innan heller.. håll tummarna att det startar snart !

Åh, tänker på dig och håller tummarna att det drar igång snart!
  • liloma
    MsSuzyLee skrev 2020-08-28 08:02:04 följande:

Ååh! Ja man känner sig verkligen lurad, haha!

4e dagen idag. Känns som en livstid, haha. Måste kännas så otroligt länge för dig..! Men nu är det bara en dag kvar va? Om inget händer innan :)

Min slempropp släppte imorse! :D äntliiigen. Och samma molande i magen och ilande i ryggen under sammandragningarna igår kväll och lite då och då nu på morgonen. Tänk att smärta kan göra en så förväntansfull!

Spännande! För mig släppte slemproppen typ dagen innan vattnet gick så vem vet! Jag tänkte dock att det skulle dröja länge, att det kan lossna flera veckor innan. Håller tummarna för dig!
  • liloma
    Jooosen skrev 2020-08-28 18:45:24 följande:

Sådär nu har vi laddat upp med ost o chark samt lite bubbel till hemkomsten haha! Ikväll blir det nån ritkigt fettbomb till middag. Imornbitti får vi samtal när vi ska komma in. Surrealistiskt..!

Åh, tänk att det är så nära nu! Heja dig!! 
Svar på tråden BF augusti 2020 - stannar på FL