Inlägg från: furelise |Visa alla inlägg
  • furelise

BF augusti 2020 - stannar på FL

Vi hade tur med RUL. Hade sista tiden den dagen och jag fick vänta halv timme. Vilket betydde att ingen fanns kvar i korridoren, bara jag och en barnmorske som gjorde mitt RUL. Även receptionisten gick hem. Då frågade jag och min man fick komma in. Så vi hade tur, men jag förstår helt att de begränsar. I Sverige tillhör inte gravida till riskgruppen, i andra länder jo, vi hör dit. Det är klokt att icke nödvändiga människor inte får sitta i väntsalen med gravida. Även om för oss de är nödvändiga... och jag var sur för en vecka innan.

• furelise

Samma här med nästäppa... har nog inte andats genom näsan sedan v7 :). Mina läppar blöder trots mängder av läppsil på morgonen när jag vaknar.

Annars mår bra! V26, gick upp 10kg, varav 9 under första trimistern. Fick total panik av att v12 +9kg... men nästan ingenting sedan dess, så nu börjar jag lugna ner mig. Idag köpte vi de första kläderna. Har ingenting annat för bebisen än tre pyjamas än, men vi har gott om tid. Har ni köpt redan allt?

Att sova är tuff för mig. Varje position är obekväm. Jag vaknar mellan 3-4 varje natt och kan inte somna om innan kl 6-7. Då är det dags för jobbet...

• furelise

Har ni börjat köpa in saker? Nu är jag i v27 och planen var att vi köper allt i juni-juli. Jag hör dock att många redan köpt allt och fick rådet också att ha de flesta sakerna redo i början av den tredje trimestern. Delvis för att vara redo om barnet föds för tidigt, delvis för att vem vet hur mycket kommer jag att orka sista månaderna.

Det har dock hänt i min familj att barnet dog i v35, ett annat barn under förlossningen. (Inte med mig, faster o kusin.) Jag är så rädd att det värsta händer och man måste komma hem och sörja när barnets rum är färdigmöblerat, allt finns här... förutom bebisen. Så än så länge har vi inte köpt något, nada. Vi skrev en lista, alltså bestämt vilken säng, sitter osv. Jag vågar dock inte... varken köpa saker eller välja namn. Hur känner ni?

• furelise

Har ni börjat köpa in saker? Nu är jag i v27 och planen var att vi köper allt i juni-juli. Jag hör dock att många redan köpt allt och fick rådet också att ha de flesta sakerna redo i början av den tredje trimestern. Delvis för att vara redo om barnet föds för tidigt, delvis för att vem vet hur mycket kommer jag att orka sista månaderna.

Det har dock hänt i min familj att barnet dog i v35, ett annat barn under förlossningen. (Inte med mig, faster o kusin.) Jag är så rädd att det värsta händer och man måste komma hem och sörja när barnets rum är färdigmöblerat, allt finns här... förutom bebisen. Så än så länge har vi inte köpt något, nada. Vi skrev en lista, alltså bestämt vilken säng, sitter osv. Jag vågar dock inte... varken köpa saker eller välja namn. Hur känner ni?

• furelise

• furelise

Finns det någon här som redan fick sin bebis?

Vi är beräknade 11/8 i BB Stockholm, skulle vara skönt om ni delade med erfarenheter, hur gick det, läget i olika sjukhusen osv. Jag kommer att rapportera när det är väl dags :)

Än så länge ingenting, ingen slempropp, barnet har huvudet nere men det inte är fixerad än. Gud vad jag längtar delvis för att äntligen träffa min lilla tjej, delvis för att få tillbaka min kropp. Jag vill vara själv när jag bajsar! Brukar ni undra också vad hon tycker därinne när mamman är sjukt förstoppad och kämpar för timmar på toan? :)

• furelise
    MsSuzyLee skrev 2020-07-25 09:08:32 följande:

Än så länge är bebis i magen, men nu kan hon ju faktiskt komma närsomhelst :)

Längtar också både efter att få träffa henna OCH att bli mig själv igen. Tänk att kunna ligga på mage! Ahhhh... och kunna springa... och lyfta tungt... och gå fort... :D

Låter som en dröm, att sova på mage.... äta sig full utan att man mår dåligt för timmar för det finns plats i magen... Dyka med huvudet före i stranden... Det var en sommar utan kayak vilken för mig är helt bisarr. :) Jag är väldigt orolig nu då vi har knappt 2 veckor kvar, men hon har inte fixerat sig än, inga slempropp och i princip inga sammandragningar under hela graviditeten. Jag hoppas hon inser att hon måste flytta ut och vi inte behöver vräka henne. :)
  • furelise
    MsSuzyLee skrev 2020-07-26 12:53:54 följande:

Haha, ja det hoppas man ju :D

Har du barn sen innan, eller är det första nu?

Första. Jag vet inte om det räknas, jag själv kom i tid men min man ville inte alls komma ut. Det låter helt omöjligt men v41+5 (!!!) han vände sig och satt därinne med rumpan neråt. De var tvungna att skära ut honom. Jag hoppas vår dotter är snällare mot mig än han var mot sin mamma. :)
  • furelise
    Blandbubbel skrev 2020-08-07 22:42:41 följande:

Hejhej!

Hur går det för er? Här är det 5 dagar kvar till BF, men eftersom det är första barnet för mig så kommer jag väl antagligen gå över tiden. Har ont i ljumskar/bäcken under kvällar och mornar, speciellt på morgonen när jag inte rört mig så mycket. Knakar i höfterna varje gång jag vänder på mig :P har ni börjat få sammandragningar än? Min mage blir stenhård så fort jag rör mig. Sen slappnar den av efter en liten stund och är ok tills att jag vilar lite. Någon mer som har fått värk neråt i magen/ rumpan när ni ställer er upp från sittande? Som att det trycker neråt, som att man är riktigt riktigt bajsnödig? :P

Hej, jag har exakt samma symptomen, inget mer. Ungen är beräknad tisdag, dvs om två dagar. BB Stockholm om det finns plats. Jag var inne 3 veckor sedan för att jag inte kände någon fosterrörelse för 1,5 dagar, men princessan var bara lat, allt var fint. Då sa dem att partner får stanna (700 kr/natt), OM man inte har symptom förstås.

Såååå sjukt trött på det hela... jag var jätterädd inför förlossningen (första), nu bryr jag mig inte längre, bara att hon hommer ut så snabbt det bara går.
  • furelise
    Jooosen skrev 2020-08-09 23:41:21 följande:

Känner detsamma! Oxå varit sååå rädd innan men nu vill ja bara köra igång! Få det gjort haha. Beräknad två dagar efter dig oxå på BB Stockholm! Vi kanske ses där :p

Kanske :)))) Lycka till oss! Jag har jättestarka sammandragningar när jag rör på mig men de försvinner när jag vilar. Ska ut och simma nu - förmodligen sista dopp i år...
  • furelise
    GästenT skrev 2020-08-11 09:49:11 följande:

Lycka till allihop! Kommer gå strålande för er!

Våran son kom 7/8. Lite mörbultad efter ännu en snabb förlossning men överlag gick det bra!

Grattis! :) Nu gäller det att bara njuta. :)

Happy BF-day for me! Det blir nog ingen bebis idag...
  • furelise

BF+5, noll tecken att något är pågång. Inte ens slemproppen har lossnat (eller jag märkte inte). Hinnsvepning gjorde inget heller. Jag helt ärligt börjar tveka om jag verkligen är gravid eller jag bara gick upp mycket i vikt? Man kan inte vara gravid om ingen bebis kommer ut va?

Min andra teori är att det finns en bebis därinne men hon hatar mig. Jag har inte ens hunnit förstöra hennes liv med dåligt föräldraskap och hon redan nu hatar mig.

Skämtar självklart, men börjar gå galen. :)

Någon som har info om läget i BB Stockholm?

• furelise
    Jooosen skrev 2020-08-18 13:22:52 följande:

Inget som hänt än? Här står det helt still. Fem dagar över nu. Tröttsamt. Tid hos bm imorn. Ska kolla lite när man kan bli igångsatt...

Nej, BF+7 idag men ingenting. Jag ska till hinnsvepning no2 om en timme. Jag bad om tidigare igångsättning med hänvisning till en studie att igångsättning v41+0 är mycket bättre för barnet än 42+0 (ni läste säkert studien, nu de flesta län har redan ändrat deras rutiner och sätter igång v41, men inte Stockholm än). Imorgon ska jag till ultraljud och specialmödravården om att diskutera när sätter de igång oss. Fråga din barnmorske när du redan är där, jag fick absolut stöd och hon försökte inte övertala mig till att vänta tills v42+0. BM måste skicka en remiss till specmv, och där får man prata med en läkare om igångsättning - det är rutinen för mig iaf.

Lycka till och håll ut! Snart får vi våra bebisar, de kan inte stanna in hur länge som helst!! :) Hoppas jag.... det var väl Konfucius vems mamma var gravid med honom för 99 år? Stackars kvinna :)))
  • furelise
    Jooosen skrev 2020-08-18 15:48:10 följande:

Segt! Ja jag är oxå lite inne på det! Vecka 41+0 är på torsdag redan. Ska höra med henne imorn. Kanske kan få en hinnsvepning då oxå. Gjorde det ont fresten? Har hört om vissa som tyckte det va värre än förlossningen haha...

Lili158 skrev 2020-08-18 14:51:22 följande:

Jag har bf idag.. inget som hänt här än. Har tid hos bm på fredag... har också bett om igångsättning efter Max en vecka, så är inte rutinerna här utan först 42+0. Jag hoppas bli igångsatt efter helgen om inget hänt. Segt när olika landsting har olika regler. Hoppa det sätter igång för dig :)

Hinnsvepning var väldigt obehagligt men gjorde inte direkt ont. Första gången blödde jag för en dag, nu ingen blod.

Vi får se om den hjälper! Lycka till er hos bm imorgon och fredag! Berätta sen hur gick det!
  • furelise

Jag var på UL v41+1 idag. Då upptäckte dem att vissa värden stämmer inte. Barnet rör sig som ska men är alldeles för litet. Väger för lite och enligt all mått är hon helt enkelt för litet, -26% under normalnivån. V32 vid sista UL var hon normal. Jag skickades direkt till förlossningen för flera undersökningar. De sa att barnet inte är i direkt fara men de sätter igång oss imorgon.

• furelise

Hej, vad roligt, nu ser jag att ni fortfarande är här :)

Vi har det bra och kämpar samtidigt med sömnen, 4mån2veckor idag. Vi gör så att vi lägger henne bara runt midnatt och då sover hon fram till 9-10 (2-3 amning). Det gör att vi föräldrar är utvilade och glada. Sen runt 12 går jag med henne till en gigapromenad för 2-4 timmar. Jag får inte träna än pga skador så det enda möjlighet är raska promenader.... Hon kan sova 4 timmar lätt, så länge vagnen rullar. Men God förbjud att jag skulle använda den här tiden för att handla. Om jag inte jar en bra tempo vaknar hon direkt :) Sedan skulle hon behöva en sovstund till på kvällen. När jag gick ut med henne några gånger igen då var allt perfekt. Men det vill jag inte! Hon fortfarande kan inte sova hemma under dagen. Det blir 1) max 5 min här och där, kaos på natten 2) hon sover på en av oss, pappas bröst är bäst. Kort sammanfattat vi fortfarande har aldrig haft en timme när hon sover hemma. Jag får tid för mig själv eller för att göra saker i hemmet när pappan tar över. 15 -20 min hit o dit finns när hon roar sig i babygymmet. Jag har ingen aning vad kan vi göra så hon sover själv. Tackar för all tips!

Spjälsängen var bortkastade pengar, aldrig, inte en enda gång lyckades vi med den. :) Jag protesterar dock inte, så bekväm att bara bjuda på tuttorna när hon vaknar under natten och fortsätta sova. Även under natten är det så att allt är bra så länge jag är där. Om jag försöker smyga ut till toa vaknar hon direkt.

• furelise

Jag har dock en fråga: gillar era bebisar skärm?

Våran är helt besatt. Jag får inte surfa under amningen då hon inte ammar då utan tittar på skärmen. Om tvn är på tittar hon på den - utan att klaga för en timme. Jag fattar att det är bra - massor av färg, ljud osv, samtidigt det skrämmer mig. T.ex jag läser med henne eller leker något, hon är intresserad, mannen slår på tv då nyheterna börjar och pang, boken eller leksaken har noll chans. Filmerna kan vi slippa men vi båda är väldigt samhällsintresserade, vi vill titta på nyheterna och aktuellt varje kväll. Men vill inte ge bebisen flera timmars skärmtid redan vid 4 mån!

• furelise

Tack för svaren! Kämpa på :)

Här inga tänder än men hon suger o biter på bitleksaker som en galning och ibland även gråter medans hon gör det. Så säkert känner hon något men jag hoppas det dröjer innan tänderna dyker upp.

Nu går jag, mannen tog henne till en promenad med farmor, jag får städa lägenheten i lugn o ro. Vilken lyx :))) Kram

• furelise

Hej, vad bra att läsa att blöjorna inte är mitt fel! Jag tyckte säkert libero är bästa så jag var envis med den, tills maken stog på sig själv ock köpte in 4 olika av olika märken. För oss coops egen märke fungerar hur bra som helst! Innan bajs på ryggen minst 1gång varje dag, vi har inte haft en enda olycka sen 7 dagar nu, när vi började använda coops. Absorverar mindre kiss än libero eller pampers, men så värt det :)

Vi har storlek 68 nu men använder 74 kläder också. Att byta kläder är pappans mardröm (helt otroligt att det är svårt för honom vart ben eller armarna ska gå, vad gör man med olika knappar), han tycker det är mycket enklare med större kläder. Det får vara så om det innebär mindre stress för honom :) Bebisen bryr sig inte :)

• furelise

Finns babysim? Jag tog det för givet att allt är inställd. Jag tror vi väntar tills sommaren. :) 'Döpa' barnet i Mälaren, coronasafe :)

Berätta gärna hur det går, om du tycker det var värt pengarna och tiden!

Svar på tråden BF augusti 2020 - stannar på FL