Inlägg från: Blandbubbel |Visa alla inlägg
  • Blandbubbel

BF augusti 2020 - stannar på FL

Hejhej, hoppar in här :) är i v 32 med första barnet, har halsbränna, mår illa och är stel i höfterna, får kramp i vaderna varje natt/morgon ???? är så himla trött och låg dessutom.. vill vara glad för bebis och blir det när jag känner hur han rör sig, men ser bara tiden framför mig som något jobbigt.. har svårt att hantera en kropp som gör ont, blir på så dåligt humör och känner mig värdelös över att inte orka någonting. Har större magmått än normalt, var på extra UL häromdagen och allt var bra ändå som tur var. Men det kommer ju inte underlätta framöver ????

Någon mer som har problem med extrem trötthet/matthet?

• Blandbubbel
    Jooosen skrev 2020-06-14 08:17:17 följande:

Åh vad roligt! Då ligger vi exakt lika! När är ditt bf? Har mått väldigt bra i graviditeten men börjar ledsna mer o mer. Känner igen mig med mycket. Kramp i vaden som sitter kvar i flera dagar efter. Känner mig allmänt tung och extremt osexig. Har tränat mycket förut o liksom haft en bra kropp. Nu känner ja mig som en flodhäst. Humöret är oxå rätt dåligt o min sambo får stå ut med massa gnäll haha... körde 11 timmatspass i fredags o när ja kom hem kunde ja inte gå typ. Behövde nästan rullstol typ.. hur stort magmått har du om man får fråga?

Så kul! :) 13 augusti är det beräknat till, för dig då? :D

Haha här har du som sagt en till som känner likadant.. jag har inte varit mycket för att träna, men har ett fysiskt och aktivt yrke. Därav känner jag mig oduglig är jag inte klarar av att arbeta med vanliga arbetssysslor. Det blir liksom inget annat kvar att göra då.. :)

Var hos barnmorskan i v 30+6, då låg magmåttet på 33. Det är vad jag förstått några cm över normalt, men allt var bra med bebis, han är normalstor. BM tror att det är för att jag inte är så lång och inte har så lång överkropp, att magen växer mer utåt än normalt. Vilket låter logiskt. :)

Hur har du det med humöret? Jag själv är jättesvajig just nu, går upp och ner med både glädje, trötthet, tårar och.. ja, allt :P
  • Blandbubbel
    Jooosen skrev 2020-06-14 10:03:51 följande:

Haha jag har oxå 13 augusti :D. Bor ni i Stockholm? Samma här. Har oxå ganska fysiskt jobb med mycket spring. Är dock permitterad till 16h/vecka sen april vilket är väldigt skönt ändå... när ska du ta semester i sommar?

Jo jag känner mig oxå upp o ner. Ena sekunden är jag glad ovandra sekunden är jag sur o känner att ja gör allt på egen hand och att min sambo är oduglig haha!

Nämen se där! :D är det erat första?

Vi bor i Eskilstuna, men jag är född och uppvuxen i Stockholm :)

Vad skönt att du kunnat trappa ner så tidigt! Jag jobbar kanske 10-15h/v just nu, inte jättemycket, men det är ju väldigt kännbart när man har ett fysiskt arbete. Är jämt trött. Får se när det blir semester, inget bestämt ännu. Vi har jobbet på hemmaplan så jag går hem när jag inte orkar mer. :P när ska du ta semester? :)

Haha exakt samma här, han tycks inte verka förstå när man behöver hjälp..
  • Blandbubbel
    Jooosen skrev 2020-06-14 18:49:45 följande:

Aha okej! Yes det är första här oxå :). Jag tar semester 12 juli! Har ni köpt det mesta till bebben eller har ni mkt kvar? Har du lyckats förstå dig på föräldrapenning o allt på FK? Är ju en hel djungel haha ...

Skönt! :) Nja vi har en del kvar, har fått en hel del kläder av närstående som även de fått barn nyligen, sen har vi köpt vagn och babyskydd. Men har tyvärr inte orkat med att ordna med sköt-/förlossningsväska och andra saker. Skötbord och säng har vi också. Har ni förberett er? :)

Nja det är ju verkligen en djungel, suck! Men tror att jag fått ett litet hum om hur det fungerar.

Nu har jag verkligen börjat känna hur magen växer.. känner mig tung och trött, ständig halsbränna och illamående så fort jag rör mig, har svårt att sova. Har en del allergibesvär också som inte gör saken bättre. :/ Händer och fötter har börjat svullna också. :P
  • Blandbubbel
    Elle N skrev 2020-06-16 16:07:28 följande:

Den teorin låter rimlig för mig med! Jag är lång, 182 cm. Mätte precis upp 29 cm på 31+0, hade 25 cm vid 25 veckor, 27 cm vid 28 veckor. Tänkte att det kanske var lite lite, men då växer det ju inåt mer på mig

Då borde det växa mer inåt på dig:D jag är 20cm kortare än dig haha, så då är det ju inte så konstigt att magen väljer att växa utåt :)
  • Blandbubbel

Läst lite ovan om att ni börjar bli mer lättirriterade och sura, kan bara säga att det är exakt samma här :/ blir väldigt fort arg och ledsen och det håller i sig länge. Idag sov jag till 10:30, var uppe till 14 och sov sen vidare till kl 19. Helt utmattad över att vara så låg.. sambon är och umgås med vänner, och här ligger jag och flåsar som en val.. Har haft nästäppa i en vecka snart och sköljer med koksalt-spray jätteofta för att få det att släppa. Är helt tjockt i hela näsan, har börjat snarka och har ännu tyngre att andas, tryck och värk i bihålorna.. Plus att det kliar något så enormt på mina fötter och händer. Fått som nässelutslag, det är varmt och bränner/svider på huden. Svullnat upp i nagelbanden också. Kliar på kroppen också men inte lika illa som på händer/fötter. :/

Var hos BM igår och tog blodprov för graviditetshepatos, ska bli uppringd på måndag om provsvaret.

Har haft stora problem med humöret som sagt, och jag har extremt kort stubin. Karln fattar inte och vill gärna provocera mig för att jag glömt något eller inte hunnit med en syssla, att jag förklarar att jag inte orkar eller får ont i magen/sammandragningar av för mycket rörelse verkar han inte alls fatta.. :(

• Blandbubbel
    liloma skrev 2020-07-05 10:08:24 följande:

Usch det låter tufft med alla symtom och krämpor också :( man kunde ju hoppas på lite mer förståelse! Hur långt har du kvar till BF?

Det är jobbigt ja, men jag vet inte hur mycket som bara beror på gravsymptom eller om allt känns tungt för att jag inte får något stöd i alltihopa.. jag har BF 13/8, så 39 dagar kvar.
  • Blandbubbel

Hejhej!

Hur går det för er? Här är det 5 dagar kvar till BF, men eftersom det är första barnet för mig så kommer jag väl antagligen gå över tiden. Har ont i ljumskar/bäcken under kvällar och mornar, speciellt på morgonen när jag inte rört mig så mycket. Knakar i höfterna varje gång jag vänder på mig :P har ni börjat få sammandragningar än? Min mage blir stenhård så fort jag rör mig. Sen slappnar den av efter en liten stund och är ok tills att jag vilar lite. Någon mer som har fått värk neråt i magen/ rumpan när ni ställer er upp från sittande? Som att det trycker neråt, som att man är riktigt riktigt bajsnödig? :P

• Blandbubbel

Hej igen! Här har en liten kille anlänt, 3 dagar före BF :D måndagen den 10/8 på kvällen så kom han! Vattnet gick natten mellan sön/mån kl 02, hade bara hunnit sova ca 1,5h efter en lång och tung graviddag utan någon direkt ro. Jag ringde förlossningen och vi fick åka in direkt på kontroll då det var en vattenavgång med mekonium, därav fick vi även stanna kvar när vi väl kommit dit.

Förlossningen tog lite tid, 20h från vattenavgång, och jag var helt utmattad mot slutet. Somnade mellan värkarna!

Blev sydd med två stygn utan några andra komplikationer. Vi blev körda till BB där vi fick vara kvar 2,5 dygn. Amningen kom igång bra till slut vid dag 6, efter ett dygn med tokömma vårtor och bröst.. nu funkar allt som det ska :D

Verkar som att många av er gått över BF, hoppas ni får era bebisar snart! Jag mår så sjukt bra efter förlossningen, är pigg och har varit det sen förlossningen i princip. Mat är gott igen och jag orkar fungera normalt igen :D

• Blandbubbel
    Jooosen skrev 2020-08-23 11:21:52 följande:

Stort grattis!! Gud låter som att allt gått väldigt bra för er. Otroligt skönt att må bra efteråt! Det är lite min farhåga haha... har ni något namn ännu? Skönt att amningen oxå kommit igång :D. Är på bf +10 och håller på att skjuta mig själv snart... ska imorn få kolla iallfall så att lillan har det bra där inne. Just nu får ja bara gå på om det rör sig som vanligt. Man är lite halvt orolig 24/7 :(.

Ja, det kände som att allt gick väldigt smidigt, är jättenöjd med både förlossningen och tiden efter på BB :D

Japp, han ska få heta Adam <3 har ni något namn ännu? :) Oj det lät lite jobbigt.. hur gick det, mår hon bra därinne? :) Min lille rörde sig inte alls särskilt mycket mot slutet, men ändå var det regelbundet och magkänslan sa mig inget annat än att det var lugnt. :)
  • Blandbubbel
    MsSuzyLee skrev 2020-08-23 16:08:38 följande:

Vad skönt att allt gått bra och att ni mår bra! Jag hoppas att jag också kommer kunna sova mellan värkarna. Det låter så härligt att vara pigg och fungera igen. Stort grattis till er! :D

Tack så mycket! :D

Haha det var inte jättekul att tuppa av mellan värkarna, för de kom såpass tätt ändå. Hade värkstimulerande dropp och värkarna väckte mig 10 sek efter att jag tuppat av haha.
  • Blandbubbel
    liloma skrev 2020-08-23 19:54:54 följande:

Grattis!! Haha jag somnade också mellan värkarna! Skönt att amningen kommit igång! Det har den för mig också, men lite ömma bröstvårtor har jag. Kan det plötsligt bara börja rinna för dig?Instämmer med att mat är gott igen, det första jag åt när jag kom hem var en salami- och briemacka! Mmmmm :)

Haha visst kändes det konstigt!? Ena sekunden däckad och sedan väckas av att värken drar igång! Jag spydde ett par gånger också.. usch.

Ömma bröstvårtor här också :/ främst under de första sugtagen, sedan går det över. Haha ohja, här rinner det jätteofta :P satt och käkade frukost med mannen häromdagen och jag märkte inget förrän han påpekade att det droppade mjölk om mitt linne! Tyget hade mättats runt bröstet så det droppade friskt ner på mina byxor haha. Tycker det är skönt att gå utan bh så försöker göra det ibland. Har du provat mjölkuppsamlare?

Åh så gott! Svärmor skickade med karln både gravad lax och blåmögelost åt mig veckan efter förlossningen! Jäklarns så gott!
  • Blandbubbel

Hej! Nu är det snart 7v sedan min förlossning och jag har inte blött på ca 4v. Bara haft lite gulare flytningar som luktar liiite. Idag började det kännas strävt i slidan, precis som det gör på mig precis innan mens, så jag gick och kollade och jo där var blod.. hm. Det var färskt, eller ja, precis så som det brukar se ut i början av mensen.

Kan det vara mensen som är tillbaka redan!? Eller är det blödning från förlossningen som kommit tillbaka?

• Blandbubbel
    MsSuzyLee skrev 2020-09-27 07:05:30 följande:

Har du hört med förlossningen eller din barnmorska? Ammar du? Om inte kan väl mensen komma tillbaka ganska fort?

Nä inte än, nu är det sådär brunt som det är i slutet av mensen när det inte är helt färskt längre :/ får ta och ringa förlossningen imorgon om man kan göra det? Eller är det bm som gäller? Dom är så svåra att få tag på, man kommer aldrig fram direkt dit, kommer säkert få telefontid på tisdag, suck.

Jag helammar och har gjort sedan förlossningen.
  • Blandbubbel
    liloma skrev 2020-09-13 15:58:43 följande:

Hej, hur mår ni alla i bebisbubblan? :) 

Fler som känner sig väldigt känsliga? Typ kan börja gråta helt plötsligt, bli irriterad, eller bara bli väldigt känslosam.

Konstant sömnbrist, alla känslor som kommer med det nya lilla livet och mammarollen, att aldrig riktigt kunna bestämma över sin tid, att amma amma amma.....Visst njuter jag för det allra allra mesta och gör vad som helst för den lille, men vissa stunder känns det tufft....!

Hej!

Japp, här är det känslor som svallar över för minsta lilla! Mest kärlek och lycka, men har blivit ett par kvällar som jag suttit och gråtit av frustration och trötthet när han har velat ha bröstet och närhet precis hela dagen och dagen innan.. och bara kan sova på mig.. sen är det som att trycka på en knapp dagen efter och han sover fint och nöjer sig med amningen och går att lägga ner när han sover. Otroligt mycket som händer och har hänt med bebis under denna tiden, nu är han snart 2 månader gammal och är en riktigt glad liten kille!

Har varit i princip själv med honom fram till nu, pappan har haft mycket med företaget.

Det har funkat okej, förutom tröttheten då, och att man inte kan få avlastning när bebis bara vill vara i famnen.

Sen fick han rotavirus-vaccin i måndags, han blev lite gnällig dagen efter och bajsade grönt en gång, sen inga fler biverkningar.

Har era hunnit få vaccinet än och hur blev det för er bebis? :D
  • Blandbubbel
    Sarabanan skrev 2020-09-27 16:07:13 följande:

Hej tjejor! Har ni provat att amma när bebis ligger i babynestet i sängen? Det underlättar för att jag ska få ihop tillräckligt med sömn. Det kan vara lite klurigt ibland men det är så värt det när det väl funkar. Jag märker inte ens att jag ammar på natten nu.

Har provat en gång, men då låg han bara bredvid mig i sängen. Fick inte till det riktigt och det gjorde ont efteråt.. brr. Vill prova igen, hur gör du? :)
  • Blandbubbel

Nu har våran lilleman börjat få in någon form av sömnrutin, iaf senaste tre dagarna :D på kvällen har han ammat vid 19:30, sedan 02:30 och sedan igen på morgonen vid 07:30! De tiderna har han hållt som en klocka de senaste tre dygnen! Känns sååå skönt att få sova åtminstone 4 timmar i sträck, äntligen. Han sover i egen säng och det är inga problem alls. På dagen ligger han och sover en stund i babynestet, är han trött så lägger vi bara ner honom och bäddar om, sedan ligger han där och tittar sig omkring en stund innan han somnar. Vet inte om det är normalt eller inte dock? När han väl är vaken så är han oftast med mig i köket, och jag pratar med och sjunger åt honom och han skrattar och pratar tillbaka :D älskar mornarna nu! När man vaknar utvilad och kikar ner i hans säng där han ligger och jollrar upp mot sängmobilen, och han får syn på mamma och skiner upp i världens leende! <3

• Blandbubbel
    Jooosen skrev 2020-12-19 15:35:05 följande:

Hej! Just med amningen går det bra men det är helt omöjligt o amma när hon börjar blir lite trött... då är det skrikfest som gäller. Generellt är amningen inget lugnande o rogivande för varken mej eller bebis... så kommer nog inte amma så länge. Hur går det för dig?? Kan han sova i egen säng? Det kan gör inte vår än. Hon somnar på mig sen kan ja lägga henne bredvid i vår stora säng efter ett tag haha... vår flicka är snart 4 månader. Galet. Vissa perioder är det mkt skrik o gråt. Rätt krävande tjej vi fått tror jag! Men såklart helt underbar. Hur går det för er med gråt o så? Är han för mestadels nöjd?

Hej!

Nu ser jag ju att du svarade någon annan egentligen, men jag vill bara säga att jag sitter i ungefär samma sits som du just nu. Bebis drygt 4mån, amningen är jobbig, bebis har tidigare gått att lägga i egen säng men inte längre, får hasa ner honom försiktigt försiktigt vid sidan av mig, och sedan vänta tills han somnat ordentligt innan jag kan röra mig. Både jag och karln är förvisade till soffan numera, plutten har fått dubbelsängen.

Skrikfest har vi också haft, men mest problem med läggning för kvällen. Har lagt honom vid 19 förut utan problem men sedan funkade det plötsligt inte längre. Kunde ta 3-4 h innan han somnade för natten, och då efter mååånga amningstillfällen.. oj vad mina bröst gjorde ont då. :( Men! Jag bytte taktik. La honom tidigare, vid 17 istället. Då gick det plötsligt! Alltså, lägga bebis för kvällen en amning/tupplur tidigare. :) Då sover han iaf 3-4 h i stöten och jag kan amma honom direkt när han börjar vakna till så att han sedan bara kan somna om och ta ytterligare 3-4h sömn.

Nu äter han dessutom var 3-4e timme även på nätterna, för någon månad sedan kunde han sova hela natten utan mat. Helammar, så det tär lite på krafterna att bara få sova 2-3h åt gången.. Annars är han nöjd på dagarna osv.

Har ni börjat med smakportioner ännu?
  • Blandbubbel
    Jooosen skrev 2020-12-20 08:40:56 följande:

Haha samma här med soffan! Min sambo sover där sen flera veckor tillbaka! Eller

Månader snarare... när vaknar han på morgonen typ? Ja jag helammar oxå. Vår flicka är väldigt orolig på natten, benen upp i luften o gnyr. Tror hon har mycket gaser. Ja måste amma varje gång för att hon ska bli lugn. Så jag ammar typ varannan timme hela natten. Ganska frustrerande.... hon somnar typ 22-23 och vaknar typ 08-10. Så ganska sent men tidigare är svårt! Hur mycket sover han på dagen? Är han ofta inte nöjd av amning eller varför känns det jobbigt ? Har inte börjat ännu, men snart ska vi!! Har ni?

Haha så det är inte bara vi! Karln har sovit där någon månad, jag joinade för ett par v sedan, så nu får han stå ut med mina fötter i ansiktet halva nätterna. :P

Bebis vaknar mellan 7-8 på morgonen, ibland kan vi ligga kvar och dra oss/ta en till tupplur till kl 10, men jag upplever att det är dom kvällarna han krånglar.. så nu har vi börjat gå upp när han vaknar för morgonen; jag ammar honom sedan går vi ner till köket för kaffe och frukost.

Oj vad jobbigt det låter, både för henne och dig :( så kan min bebis också göra ibland, oftast när han haft dåligt grepp om bröstvårtan i slutet av amningen eller om bröstet är stenhårt, eller om jag har ont och sitter och spänner mig. Tycker att han suger så hårt, och det känns som han suger i ett vacuum till slut! Men han är nöjd och mätt, växer som han ska, dock är han mycket för att bara ligga och snutta länge efter amning. Är han tillräckligt dåsig så kan jag peta in nappen i munnen på honom istället och skona bröstet en stund!

Han sover nog en del på dagen, oftast ett par-tre timmar efter kl 10 ca, sedan tar vi promenad i vagnen inför nästa sovstund, ca kl 14. Då vaknar han vid 15 ca när vi är hemma, och sedan är han vaken fram till läggdags. Tycker han ändå sover ganska mycket.. hur mycket sover din flicka?

Vi har börjat lite med smakprov på några olika gröter, fruktmos och banan, han är intresserad och vill gärna ha mer även om han tycker det är konstigt konsistens. :P
Svar på tråden BF augusti 2020 - stannar på FL