• Elle N

BF augusti 2020 - stannar på FL

Hej... inte varit i tråden innan, men väntar vad barnmorskan på RUL tror är en flicka, 18/8. Är förstföderska.

Som svar på din fråga, Lundi, så blir jag med jämna mellanrum obefogat ledsen och/eller orolig.

Jag ville gärna ha en flicka, men då min man bara har bröder var jag lite inställd på att det skulle bli en pojke, så när jag fick veta att det såg ut att vara en flicka så sörjde jag lite min son. Jag är så klart egentligen glad för vilket som, och omöjligt att få båda om man inte har fler där inne. Men så kändes det ändå. Hade det varit en pojke hade jag nog varit lite ledsen/rädd att aldrig få en dotter, vilket jag gärna vill. (Helst en av varje, även om vilket som är välkommet och efterlängtat.)

Med min graviditet har jag fått vänja mig vid att känslor och hormoner lever lite som de vill. Det är inte så mycket något att lägga kraft på, som att leva med och acceptera som del av grejen, för mig iaf. Jag kommer känna en massa, och min man är finast och är där att ge mig en kram när jag behöver det, eller att diskutera orimliga saker om jag behöver det, typ som hlgst otroliga scenarion vi skulle kinna att komma ställas inför.

• Elle N
    Jooosen skrev 2020-05-12 19:59:30 följande:

Hur kommer ni göra med semester i sommar? Har ni funderat mycket på föräldrapenning samt allt man ska hålla kolla på med dagar, sgi osv?

Jag har funderat mycket på det där! Då min man är studerande hänger mycket av vår inkomst på mig just nu. För att han ska bli klar med sina studier kommer jag behöva vara ledig lite mer än han. För att ändå försöka ta ut samma antal dagar och skydda både sgi och vår totala inkomst så kommer vi att lägga upp det såhär:

Jag är föräldraledig och tar ut föräldrapenning mån-tors. Fredagar tar jag ut semester eller annan kompensationsledigt, och då räknas lör-sön som en vanlig jobbveckas helg (dvs jag får betalt). Jag tar ut semester på heltid 1-31 juli, därefter rullar detta upplägg på t o m januari. Jag får ihop det tack vare bra chef, och extra samt sparade semesterdagar. (Extra genom av facket förhandlade fler dagar efter vissa åldrar.)

Därefter tar min man ut föräldraledigt med föräldrapenning 7 dagar i veckan, när vi nått 180 dagar tar han ut de billiga dagarna på helgerna. Han tar ut precis 6 månader. Där på sommaren tänkte vi unna oss lite dubbeldagar. Sen är planen inskolning på dagis och att jag tar ut föeäldraledigt med föräldrapenning 2-3 dagar i veckan under hösten.

Det lämnar inte jättemånga dagar, men våra jobb innebär att vi ofta tjänar in extra ledighet, och/eller jobbar helg och är ledig vardagar ibland, och vi planerar en bebis #2 inom 3 år, så vi räknar med att vi kommer klara oss på det
  • Elle N
    Anx123456 skrev 2020-05-13 10:05:31 följande:

Jag går in i vecka 29 imorgon och var på glukosbelastning idag. Det har varit problem från start med alla besök då min barnmorska har varit sjuk vid varje tillfälle förutom ett så jag har behövt träffa olika barnmorskor varje gång vilket känns väldigt otryggt. Vid förra besöket så mätte vi magen och låg över medelkurvan, den barnmorskan sa att allt var normalt så länge jag följer min egen kurva. Idag mätte vi magen igen och ligger fortfarande över kurvan men jag följer min kurva. Då säger den här barnmorskan att jag borde äta mindre och hälsosammare då jag har risk att få en stor bebis och citat ?man behöver sitt underliv efter förlossningen också?. Jag blev jättechockad över att hon sa så? Ligger ni över, medel eller under kurvan eller vatit med om liknande?

Vad konstigt sagt!

Jag är iofs ganska lång (182 cm), men jag oroade mig ändå över att ha gått upp 12-13 kg för att en app tyckte att jag låg på gränsen till för högt kopplat till bmi. Min mage möttes till precis 25 cm i vecka 25+1, så jag låg ju dock "rätt" där. Min barnmorska lugnade mig dock och påpekade att eftersom jag är väldigt vältränad och ganska muskulös i grunden, så blir alla BMI-hänvisningar lite missvisande för mig.

Självklart förstår man att har man övervikt från början behöver man inte gå upp så mycket, om något alls. Men är man normalviktig så kan det tydligen bli väldigt olika! Bara fortsätta försöka få i sig bra saker och röra på sig... bantning är ju inte riktigt ett alternativ för tillfället!
  • Elle N
    MsSuzyLee skrev 2020-05-14 18:58:55 följande:

Hon sa att det skulle störa hennes koncentration om min sambo var med på telefon. Jag var inte alls beredd på att få det svaret och vi blev ju båda jätteledsna och chockade. Är nog en stor anledning till varför jag varit upprörd och känt mig lite övergiven och otrygg.

Men! Var hos barnmorskan igår och då var det inga problem alls. Hon var jättebra och pratade med min sambo som fick vara med på telefon och det kändes lika bra som om han skulle ha varit med där. Så efter den fina upplevelsen är jag inte lika upprörd som innan. Inte upprörd alls faktiskt :)

Skönt att det känns bättre nu!

Jag blev jätteledsen när min man inte fick vara med på vårt RUL, för jag hade känt väldigt mycket oro fram tills dess, och om det hade varit dåliga besked hade jag inte klarat att ge dem vidare själv. Men allt gick bra, som tur var, och mannen hade väntat precis utanför.

Sedan dess har det blivit mycket bättre för oss också, för vår barnmorslemottagning ligger i ett hus som är separat från akut- och intensivvården, så han får vara med på våra "vanliga" besök nu. Det tycker jag är otroligt viktigt. Det är ju vi som ska ha barn, inte bara min kropp liksom. Han har ju också tankar och funderingar, och rätt till samma info som jag!
  • Elle N
    Jooosen skrev 2020-05-17 09:50:30 följande:

Oj ni verkar verkligen ha en plan haha! Skönt! Du verkar ha koll oxå. Skönt. Själv tkr jag det är svårt med sgi som ska vara skyddad o allt annat! Jag jobbar men är permitterad och uppsagd (fr 1/8). Detta påverkar dock inte min penning. Tänkte jobba fram till typ mitten av juli sen semester 3 veckor fram till 1/8 då min anställning är slut. Bf 13/8. Tar nog föräldraledigt sen från 1/8 men tar nog inte ut fp förrän 1/9. Ska försöka ta ca 4 dagar i veckan. Min kille läser till lärare och är klar i januari. Han är ju ledig hela somrarna och får betalt så då behöver vi inte slösa några dagar. Han måste väl ha jobbat minst 6

Månader för att ha få sgi? Jag vill vara ledig så länge som jag bara kan.... har du nägot tips på hur man bör tänka här? Haha .. är tacksam för all hjälp då jag är helt lost...

Hehe.. Det är jag som gärna planerar mycket

Som jag förstår det så behöver du inte ta ut några dagar med föräldrapennning alls bebisens första år, din sig kommer vara skyddad ändå. Från ett års ålder behöver du ta ut fem dagar i veckan om du ska vara ledig på heltid. Skönt att kunna spara in på dagar också... Jag önskar att vårt bolån, billån osv hade klarat av det.

Min man har sgi från jobbet han hade före studierna.

Det enda tips jag kan tänka på är att du tar ut så få dagar med föräldrapenning som ni har råd med första året, eftersom du/ni kommer behöva ta ut fem dagar i veckan sen, som sagt. Men det finns guider på det där... folk som planerat utifrån så lång ledighet som möjligt Jag hade googlat typ "så lång föräldraledighet som möjligt" eller "få föräldradagarna att räcka längst".
  • Elle N
    Anx123456 skrev 2020-05-18 13:10:56 följande:

Jag tyckte kommentaren kom så onödigt då denna barnmorskan aldrig träffat mig förr och har noll koll om hur mina mat/träningsvanor är. Jag är kort men väldigt muskulös och väger därför mer än ''normalt'' (styrketränat länge) men har som sagt bara gått upp 5 kilo och är snart i vecka 30. Tränar på gymmet gör jag inte längre pga corona och tycker det är tråkigt att träna hemma, dock har jag ett fysiskt jobb och står upp I 8 timmar. 

Att kommentera så som barnmorska tycker jag är så himla fel och speciellt när hon inte vet något om mig.

Som sagt... de där kurvorna är ju inte anpassade efter mer muskler. Känner en som inte tränade så mycket under sin graviditet, gick upp ganska mycket "extra". Hon var tillbaka i sina vanliga kläder efter en månad.... Det går liksom inte att veta hur alla enskilda kroppar fungerar. Skulle kalla den kommentaren oprofessionell.

Nä, mer pepp och mindre skuldbeläggande, om något!
  • Elle N
    MsSuzyLee skrev 2020-05-18 19:04:18 följande:

Åh vad bra för er! Jag håller helt med, det är vi som ska ha barn, inte bara min kropp. Så bra formulerat :D

Tack!

Jag hoppas det fortsätter gå bra för er också!
  • Elle N
    Lili158 skrev 2020-05-18 21:42:00 följande:

Känner precis som du hahah.. ut kommer den på något sätt. Jag känner mig rätt chill som att det känns onödigt att stressa upp mig över något som jag ändå inte kommer styra.

Jag känner som ni! Så länge jag känner så vill jag inte tänka mer på det, med risk för att jag börjar stressa upp mig i onödan i så fall. Dock en liten farhåga att dagen plötsligt kommer och jag känner mig helt oförberedd.

Hmm... om en månad kanske det är värt att kolla upp lite mer. Förlossningsbrev har jag iaf börjat formulera lite!
  • Elle N
    Blandbubbel skrev 2020-06-14 09:51:09 följande:

Var hos barnmorskan i v 30+6, då låg magmåttet på 33. Det är vad jag förstått några cm över normalt, men allt var bra med bebis, han är normalstor. BM tror att det är för att jag inte är så lång och inte har så lång överkropp, att magen växer mer utåt än normalt. Vilket låter logiskt. :)

Den teorin låter rimlig för mig med! Jag är lång, 182 cm. Mätte precis upp 29 cm på 31+0, hade 25 cm vid 25 veckor, 27 cm vid 28 veckor. Tänkte att det kanske var lite lite, men då växer det ju inåt mer på mig
  • Elle N
    furelise skrev 2020-07-26 11:37:19 följande:

Låter som en dröm, att sova på mage.... äta sig full utan att man mår dåligt för timmar för det finns plats i magen... Dyka med huvudet före i stranden... Det var en sommar utan kayak vilken för mig är helt bisarr. :) Jag är väldigt orolig nu då vi har knappt 2 veckor kvar, men hon har inte fixerat sig än, inga slempropp och i princip inga sammandragningar under hela graviditeten. Jag hoppas hon inser att hon måste flytta ut och vi inte behöver vräka henne. :)

Skrattade av denna!!

Jag har visserligen 3 veckor kvar, men jag går lite i samma tankar. Ingen fixering, ingenting som tyder på att hon kommer vilja komma ut förutom en del sammandragningar. Första barnet dessutom... ganska rädd att jag kommer gå över tiden, och att det ska innebära större risker om igångsättning inte tajmat, och då både jag och maken var ganska stora bebisar, att denna absolut inte behöver växa sig extra stor :-P
  • Elle N

BF+1 här... Börjar bli både otålig och orolig och less och allt på samma gång. Har en kontroll på fredag som tur är, så vi kan hålla koll på bebis som rörde sig lite dåligt igår, men hade fint hjärtljud i morse.

I Uppsala har man igångsättning på 41+0, vilket väl är "bra", även om jag vääääldigt gärna hade velat ha det denna vecka. Men förstföderska + Corona så verkar det som att de ogärna sätter igång tidigare än det.

Som jag förstår det kan de skjuta upp det en eller två gånger (dagar) om livmodertappen inte är mogen, men vad BM kontrollera status idag, och den hade redan blivit hyfsat mjuk, så jag håller tummarna för tisdag.

Någon här som fortfarande vågar tro på att det ska komma igång av sig självt?

• Elle N
    Lili158 skrev 2020-08-19 19:07:19 följande:

Har också bf +1. Hoppas få igångsättning 41+0 även om 42+0 är rutinen här. Men tagit upp det tidigt i graviditeten. Vi håller tummarna att det startar för oss båda innan :)

Tack! Ja, det får vi hoppas... Kan inte låta bli att sitta och googla statistik för när bebisar kommer. "Jaha... 4,5 % föds BF+X, men 4,7 % BF+Y..." som att det skulle ha någon som helst effekt på ens eget :'-D
  • Elle N
    Lili158 skrev 2020-08-19 19:23:51 följande:

Hahah googlade på det igår! Är så trött på att vara gravid, så otymplig.

Jag veeet! Fram till 8 månader var det liksom lugnt. Kunde inte träna som vanligt, men ändå leva hyfsat som vanligt. Nu räknar jag ner timmarna varje dag.

Småont lite här och var... I brösten, i bäckenet, på sidorna av magen, lite smått "mensvärk", och bara så otroligt obekväm hela tiden. Vi är mirakel som står ut!
  • Elle N
    Jooosen skrev 2020-08-19 19:39:25 följande:

Haha här är en till! Kollar oxå statistik. Kollar typ varje dag fast ja redan vet vad som står XD...

När börjar vi springa i trappor, studsa på pilatesbollar och dricka hallonbladste? Nästa steg!
  • Elle N
    Lili158 skrev 2020-08-19 19:50:35 följande:

Pilatesbollen är framme, hallonbladste smakar inte jättegott kan jag hälsa hahah..

Haha! Du ligger på förhand alltså... själv sover jag bort så mycket tid jag kan. Ljudböcker och sudoku var annars dagens "sysselsättning". Nu blir det take-away för jag oooorkar inte laga mat, och ska hämta ett paket med en bröstpump som jag nog ska testa senare. Samla upp lite råmjölk ifall bebis skulle behöva extra i början, kanske blir någon "nytta" gjord idag alltså!

Kommer vara kul att jämföra den här graviditeten med nästa (vi vet att vi vill ha minst ett syskon)... då lär man ha fullt upp med barn nr 1
  • Elle N
    furelise skrev 2020-08-19 20:51:09 följande:

Jag var på UL v41+1 idag. Då upptäckte dem att vissa värden stämmer inte. Barnet rör sig som ska men är alldeles för litet. Väger för lite och enligt all mått är hon helt enkelt för litet, -26% under normalnivån. V32 vid sista UL var hon normal. Jag skickades direkt till förlossningen för flera undersökningar. De sa att barnet inte är i direkt fara men de sätter igång oss imorgon.

Skickar pepp och positiva tankar!
  • Elle N

Grattis, Liloma!

Här tror jag att saker är på gång... slemproppen gick i natt (BF+4) och har haft värkar sedan strax före 05. Fortfarande oregelbundna, och med varierande styrka, allt ifrån var tredje minut till var tjugonde.

Hoppas på en bebis imorgon iaf

• Elle N
    Jooosen skrev 2020-08-22 12:04:32 följande:

Åh spännande!! Då är det säkert dags inom närmsta tiden! Vart ska du föda?

Uppsala! Pratade med förlossningen i morse, och de ska ha plats utan problem

Tycker mina värkar har blivit glesare nu under förmiddagen... blä, en jäkla väntan, det här! Kommer bli såå besviken om allt stannar av nu.

Sitter f ö med TENS-apparat kopplat på ländryggen, riktigt skönt låg frekvens över tiden och kraftiga impulser distraherar skönt ifrån värkarna när de kommer.
  • Elle N
    liloma skrev 2020-08-23 17:43:17 följande:

Spännande!!

Tycker TENS-apparaten var väldig skön att ha hemma under värkarna! 

Grattis till Blandbubbel!

Ja, TENS var bra så länge värkarna var någorlunda regelbundna. Nu har jag levt sedan igår eftermiddag med oregelbundna värkar och mensvärks- och ryggont över tiden. Inne på kontroll nu. Lite högt blodtryck, bebis röjer runt som en galning och har väldigt hög puls. Livmodertappen var iaf tillbakavikt, så defikitivt latensfas.

Men jag är orolig. Förlossningspersonalen mindre så... vill lita på dem, samtidigt är det ju jag som ska kunna känna efter om något känns fel. Ifrågasätter mig själv.
  • Elle N
    MsSuzyLee skrev 2020-08-24 12:15:25 följande:

Hur har det gått?

Måndag förmiddag kom hon äntligen! (40+6)

Blev kvar på förlossningen då bebis hade förhöjd hjärtfrelvens i över 2 h, och sen hade mina värkar kommit igång igen. Skulle skickats hem med morfin och sovdos, men blev kvar pga täta värkar och långt till sjukhuset. Tur var det för varken morfin eller sovtablett funkade. Fick mer och mer ont och fick till slut en epidural fastän jag hade 1 cm tapp kvar. Då öppnade jag mig dock rätt snabbt till 3 cm. Sen dog värkarna ut medan jag sov lite, så värkstimulerande dropp sattes in... öppen till 10 cm på strax över en timme!

Sen hade jag en bra timme med lustgas, och sedan hade jag tre timmar ifrån helvetet då allt gjorde ont och jag mådde sämre och sämre och ville dö.

Fick till slut hjälp att sätta mig i någon magisk position och hjälpte till att vrida hennes huvud lite, eller vinkla mig på något sätt, och sedan guida hur jag skulle krysta, och så var hon magiskt ute på typ 3 värkar!

Så nu är jag i ätit-Brie-macka-klubben
Svar på tråden BF augusti 2020 - stannar på FL