• mandelskrutten

Ni som struntat i kallelser! Varför??

Ni som struntar i kallelser för livmodertappstest, varför?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Ni som struntat i kallelser! Varför??
  • Anonym (..))
    Anonym (Därför) skrev 2020-01-01 01:33:54 följande:

Jag har inte gjort det för har varit deprimerad och tyckt att livet är meningslöst ändå hela mitt vuxna liv så jag bryr mig inte helt enkelt, har jag cancer så vill jag inte ha behandling, därför bäst att inte testa sig för om man då gör det och får konstaterat att det är cancer så blir man ju tvångsvårdad! För tydligen så får man inte bestämma själv bara för att man är deprimerad. Vet de inte att man har cancer, om man har, så kan de iaf inte tvinga en till behandling och så upptäcks det förhoppningsvis inte förrän det är långt för sent att göra något åt och sen har man det som motivation till att neka behandling då.

Nej, tvångsvård är det inte tal om. Man får tacka nej till behandling om man vill.
  • Anonym (kat)

Avbokar eftersom att jag bara haft sex med min man och han bara med mig, jag inte ens är 30 och jag inte har någon cancer i släkten.

• Anonym (J)

Fobi. Social fobi och ovilja att visa upp mig på det där sättet.

Kan väl lägga till att jag varit på koll nu, kunde inte komma ifrån det när jag var hos bm för att få preventivmedel när jag träffat min nuvarande man. Känns bra att ha det gjort men gyn-kollar är verkligen inte kul.

• Anonym (U)
    mandelskrutten skrev 2019-12-17 19:50:56 följande:

Tänk om du har cancer och måste behandlas?

Varför är folk rädda för undersökningar?

Handlar nog inte alltid om rädsla. Jag lämnar cellprov men gör inte mammografi. Jag mår fysiskt illa av för hårt tryck mot mina bröst, den är en sån fruktansvärt äcklig känsla. Vet inte varför. Har A-kupa, kanske är mycket på liten yta?
  • fluu

Min mamma ignorerade de flesta kallelser under stora delar av min barndom. Hon var väldigt fattig då och hade varken råd att betala vård eller att missa jobb. Själv hörsammar jag alla kallelser även om jag inte ligger i riskzonen.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Anonym (Funderar)
    fluu skrev 2020-02-21 07:46:21 följande:

Min mamma ignorerade de flesta kallelser under stora delar av min barndom. Hon var väldigt fattig då och hade varken råd att betala vård eller att missa jobb. Själv hörsammar jag alla kallelser även om jag inte ligger i riskzonen.

Men vården är ju nästan gratis i Sverige och högkostnadskort dessutom. Gratis att göra obligatoriska tester.

Mår din mamma bra?
  • fluu
    Anonym (Funderar) skrev 2020-02-21 08:54:44 följande:

Men vården är ju nästan gratis i Sverige och högkostnadskort dessutom. Gratis att göra obligatoriska tester.

Mår din mamma bra?

Hon var som sagt mycket fattig och offrade allt för mig. Nu har hon det bättre ställt då hon fick ett bra jobb i samma veva som jag flyttade hemifrån. Hon har till och med börjat skämma bort sig själv och unnar sig lättsinnigheter. Det är fint att se. Numer hörsammar hon också alla kallelser.
  • Anonym (Funderar)
    fluu skrev 2020-02-21 09:01:23 följande:

Hon var som sagt mycket fattig och offrade allt för mig. Nu har hon det bättre ställt då hon fick ett bra jobb i samma veva som jag flyttade hemifrån. Hon har till och med börjat skämma bort sig själv och unnar sig lättsinnigheter. Det är fint att se. Numer hörsammar hon också alla kallelser.

Åh tur att hon inte fick något farligt trots struntade i kallelser..
  • fluu
    Anonym (Funderar) skrev 2020-02-21 09:02:40 följande:

Åh tur att hon inte fick något farligt trots struntade i kallelser..

Ja, det är tur. Därför är det så fint att se att hon nu har utrymme för att kunna ta hand om sig själv.
  • Anonym (Linna)
    Anonym (U) skrev 2020-02-21 07:45:45 följande:

Handlar nog inte alltid om rädsla. Jag lämnar cellprov men gör inte mammografi. Jag mår fysiskt illa av för hårt tryck mot mina bröst, den är en sån fruktansvärt äcklig känsla. Vet inte varför. Har A-kupa, kanske är mycket på liten yta?

Min syster gick inte heller på mammografi, hon tyckte det gjorde fruktansvärt ont och mådde dåligt när hennes små bröst trycktes ihop. En dag kände hon en knöl i bröstet, blev operation veckan efter och dom tog bort cancern. Fick strålning ca 5 - 6 veckor efter op.

Ur den synvinkeln är det väldigt bra att ha små bröst, det är ju mycket lättare att känna knölar själv då. Så känn på dina bröst ofta om du inte vill/kan gå på mammografi.
  • Anonym (U)
    Anonym (Linna) skrev 2020-02-21 09:57:36 följande:

Min syster gick inte heller på mammografi, hon tyckte det gjorde fruktansvärt ont och mådde dåligt när hennes små bröst trycktes ihop. En dag kände hon en knöl i bröstet, blev operation veckan efter och dom tog bort cancern. Fick strålning ca 5 - 6 veckor efter op.

Ur den synvinkeln är det väldigt bra att ha små bröst, det är ju mycket lättare att känna knölar själv då. Så känn på dina bröst ofta om du inte vill/kan gå på mammografi.

Tack för förståelse och råd. Jag trodde först du skulle såga mig som så många andra.
  • Anonym (Linna)
    Anonym (U) skrev 2020-02-21 15:39:24 följande:

Tack för förståelse och råd. Jag trodde först du skulle såga mig som så många andra.

Varsågod =).
Svar på tråden Ni som struntat i kallelser! Varför??