• mandelskrutten

Ni som struntat i kallelser! Varför??

Ni som struntar i kallelser för livmodertappstest, varför?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Ni som struntat i kallelser! Varför??
  • Anonym (Man över 50)

Förstår inte varför man inte skulle kolla?

Tidig upptäckt ökar ju chansen rejält för ett bli botad om det är förändringar.

Visst det är säkert inte kul å ligga där, men läkare bryr sig inte, det är deras jobb å ett kön är ett kroppsdel.

Som man kollar jag prostatan årligen med psa prov å att dom känner på den, visst inte kul men det är inte alternativet heller.

Så gå på kolla er om ni blir kallade.

• Anonym (Ena)
    Anonym (Övergrepp) skrev 2019-12-17 21:20:34 följande:

Jag gick inte pga övergrepp i barndomen och våldtäkt vid 15 års ålder. När jag väl gick eftersom jag misstänkte att något inte stod rätt till så var det cancer. Den hade fått utveckla sig i 10 år mest troligt. Med tanke på att jag haft väldigt få sexpartners och vid det tillfället inte haft nästan något sex alls på just 10 år (som singel).

Det gick dock bra. Fick göra två koniseringar, avböjde bestämt att de fick plocka livmodern. Den hade inte spritt sig och slapp strålning och cellgifter.

Men jag trodde väl aldrig att det skulle hända mig. 

Hade jag haft en dotter hade jag gett henne rådet att ta vaccinet. Och då är jag ändå en sådan som aldrig tar sådant själv (influensa, svin eller fågel).

Blir så ledsen när jag hör om sånt här. All kärlek till dig. Hoppas du mår bättre idag Hjärta
  • Anonym (Ena)
    Mandel skrev 2019-12-18 09:37:59 följande:

Hamnar väl i så fall under att jag inte bryr mig. Dör jag så gör jag och jag kan inte påstå att många skulle sakna mig, så varför ta ledigt från jobbet och förlora arbetstid när det enda viktiga jag har i  mitt liv är just mitt jobb?

Säg inte det. Du skulle vara saknad här på FL FlörtHjärta
  • Anonym (Övergrepp)
    Anonym (Ena) skrev 2019-12-18 22:32:32 följande:
    Blir så ledsen när jag hör om sånt här. All kärlek till dig. Hoppas du mår bättre idag Hjärta
    Tack du <3 Har haft så mycket elände och otur i mitt liv att detta mest kändes som ett i raden. Jag kör på och tar var dag som den kommer. Är väl fortfarande en struts (som många andra här) när det gäller annat 

Vid 37 år hade jag bara haft 3 olika män. Den jag levt längst med och har barn med var den som "smittade" mig. Vi hade separerat men sågs ändå ett kort tag efteråt. Efter honom var jag inte med någon på nästan 10 år. Självvalt. Ville bara ta hand om mig själv och mitt barn.

När jag sen tänkte ge det en chans igen så började jag blöda vid samlag. Hade ju aldrig tagit några cellprover då jag tänkte att varför.. jag har ju inte sex. Men när detta hände så googlade jag (förstås) och HPV kom upp. Gick för provtagning. Fick snabbt besked om cellförändringar och de ville göra biopsi. Vilket visade grava cellförändringar. Fick snabbt tid för glödtrådskoniwering. Ur biten de tog bort fanns en tumör på 1,5 cm. Då ville de  göra en kirurgisk konisering (även om de trodde de fick bort allt på första.

Först då berättade jag för någon (min chef) att jag behövde vara sjukskriven i 3 dagar (behövde sövas). Berättade även för min familj, som jag inte velat oroa (i onödan). Men inga spår var på nya biten. 

Har inte haft fler cellförändringar på 8 år. Men blöder gör jag än om jag har sex. Så det har jag lagt på hyllan (vill inte göra killar "livrädda" så de springer och testar sig för clamydia även om jag berättat vad som hänt. Sen har HPV nästan lika dåligt rykte som HIV, folk tror det bara är promiskuösa som får det. Har nu varit ensamstående i 20 år och tror helt ärligt jag blivit för egen för att vilja ha en karl i mitt liv igen.

Väldigt långt svar ;) Men vill ge min erfarenhet i en tråd som trots allt gäller ett viktigt ämne.
  • Cavill
    Anonym (Man ö

Så gå på kolla er om ni blir kallade.

Tack, det ska jag. 
  • Anonym (Kia)

För att jag är HPV-negativ. Är man positiv så måste man inte utveckla cancer för det, men är man negativ så är man säker. Och så ingen ny partner efter det, förstås.

• Anonym (Hmm)

Finns nog många anledningar. Själv tvingar jag mig att gå då jag hat haft flera vännet med stora förändringar som fått göra ingrepp.

Men tycker inte det är sätskillt kul att avinga sig upp i gynstolen. Har dock funkat rätt bra när kollen var hos den vanliga mödravården där jag gått under mina graviditeter. Men senaste ceölprovet hade de flyttat över till en av de privata barnmorrske mottagningarna i stan och det vat vedervärdigt. Fanns inget väntrum, utan man sitter på stolar direkt utanför underslkningsrummet och väntar på sin tur. Hörde typ allt som sas hos patienten före mig. Sen fåe man komma in till en gammal, sur tant som var väldigt oförsiktig och skäklde på mig.för jag spände mig. Hon frågade mig hur jag lyckats föda tre barn om jag var så larvig och sa att om inte undersökningarna lyckas är det mitt eget fel. Vet faktislt unte om jag klarar gå dut nästa gång det är dags.

• mandelskrutten

Det är det jag är rädd för att får man får hemska besked blir man livrädd att tex simma då det är mkt bakterier i badhus..

Även att träffa ny man eftersom det sätter sina spår och rädsla samt kan skrämma bort en kärlek dessutom då män vill ha mycket sex och inga oroliga kvinnor med problem i underlivet.

• Anonym (En)
    mandelskrutten skrev 2019-12-18 21:03:45 följande:

Kunde din mormor ha sex trots cancern?

Jo men det tror jag absolut. Tror att hon levde typ 50 år sen cancern, dom måste ju haft sex.
  • Anonym (En)
    Anonym (Kia) skrev 2019-12-19 00:34:40 följande:

För att jag är HPV-negativ. Är man positiv så måste man inte utveckla cancer för det, men är man negativ så är man säker. Och så ingen ny partner efter det, förstås.

Hur kan man kolla det? Låter ju otroligt bra.
Svar på tråden Ni som struntat i kallelser! Varför??