• FrokenBo

Förlåt! Verkligen inte meningen att uppröra någon. Jag ser det som att vi uppdaterar, peppar, gläds och sörjer med varandra i denna tråd. Detta både i beskrivande text och bild.

Uppdatering: KUB idag. 11+2 1:3844 för Downs o 1:20000 för de andra trisomierna. Trots väldigt låg risk så valde jag att bekosta ett NIPT-test. Svar inom 12 dagar. Är sjukt nojjig...!

Annars en livlig rackare som sprattlade. Fick se o höra hjärtljudet. Men ser inte jättemkt morfologiskt så tidigt så jag ska på ett UL om 3 v igen dvs i v14. Mutt illamående har äntligen lugnat sig också. Så himla skönt.

Hur har det gått för er andra?

Styrkekramar till er systrar!

• FrokenBo

@jangeles Förstår fullständigt din oro. Min var oxå oerhört stark men lugnade sig när jag fick se det lilla livet sprattla omkring <3 Dock kommer oron ganska snabbt tillbaka...

Vad förargligt att det inte finns ngn som kan göra UL i närheten. Men måste det verkligen vara en privat aktör som gör det? En nära vän till mig ringde o grät sin oro till BM o fick minst 3 extra UL gratis. Så ring o tjata vettja. De måste ta din oro på allvar! Det är deras skyldighet.

Stort lycka till!! Återkoppla gärna <3

• FrokenBo

@Jangeles Ååååå vad bra! Vad glad jag blir för din skull!! Hejja! Man måste stå på sig.

@Shishii Håller tummarna för dig imorn på KUB UL!! Återkoppla gärna!

Jag fick mitt NIPT-resultat i tisdags. Det är en genetiskt frisk liten pojke :) <3 Lättnadens suck! Nu inväntar jag bara mitt morfologiska UL den 4e mars. Om allt är ok då så är det dags att ?go official ? :) På lör har jag en mental gräns. Det var nämligen då, 12+6 som mitt foster dog förra gången och jag var tvungen till en abort på sjukhus (miniförlossning).

Ska bli skönt att slippa hemlighålla! Då kan man ju äntligen gå med kläder som inte spänner eller trycker över magen. Är så oerhört känslig för minsta tryck nu. Tom mjukisbrallorma känns som ett järnbälte runt magen. Det handlar dock endast om känsla och att jag lagt på mig 3 kg och inte om att graviditeten är synlig. Men det kanske kommer om en månad eller så :)

• FrokenBo

@Shishii Oj, jag kan inte riktigt redogöra för detaljerna men jag ger dig var jag fick för info. Det är ju ett kombinerat test där de väger samman olika faktorer, dels värden på blodprovet, dels måttet på nackspalten på fostret och dels mammans ålder, vikt mm.

Jag är 40 år och fick följande resultat. Risken för Downs dvs TR21, är enbart beräknat på ålder 1:86 men med allt sammanvägt fick jag 1:3844 dvs vääääldigt stor skillnad. Förhöjd risk sade BM var 1:200.

Risken för TR13 o 18 är på min ålder 1:130, sammanvägt fick jag 1:20 000 och riksgränsen var även här 1:200.

Hoppas det gav dig något iaf... Stort lycka till!!

• FrokenBo

Just ja, sedan undersöker de ju morfologiskts oxå dvs tittar att allt ser fint ut med fostrets utveckling typ att den har två hjärnhalvor, ett pickande hjärta, armar o ben samt de organ de kan identifiera.

Tips är att skriva ner frågor du vill ställa innan för när du väl är där så kommer känslorna ta över o du glömmer ALLT. Den emotionella reaktionen går inte att förbereda sig på. Det är ju första mötet med det nya lilla livet. Sedan blir du besviken att du glömde ställa dina frågor. Det kommer iaf jag att göra till nästa UL om 2v :)

• FrokenBo

@Shishii Men vad härligt!! GRATTIS!! Hur kändes det att se det lilla livet? :) <3

• FrokenBo

Hej på er!

Igår var jag på morfologiskt UL. Lusse Lelle 14 veckor + 3 dgr gammal. 9,4 cm lång fr huvud till stjärt o ca 15 cm inkl benen. Lusse låg o sov hopkurad som en boll så barnmorskan fick buffa på honom för att få honom att sträcka på sig lite. BM gick igenom o pekade ut allt det hon kunde identifiera typ hjärnhalvor, hjärta, ryggrad, magsäck, urinblåsa mm. Moderkakan satt i framkant på livmodern så den kommer att fungera som en stötdämpare vilket gör att jag troligtvis kommer känna sparkar senare än ?normalt?. Min livmoder hade inga cystor eller myom heller. Summa sumarum såg allt jättefint ut o jag är otroligt lättad! :)

Annars har mitt illamående lagt sig i princip helt. Tröttheten är fortfarande asjobbig o jag hoppas verkligen att den ger med sig snart.

@jangeles och @shishii hur går det för er? Hur mår ni?

• FrokenBo

Hej på er!

Jag är nu i 15+4. Illamåendet är över men inte tröttheten :( I söndags berättade jag för resten av familjen och därmed blev det officiellt. Igår för chefen och idag för mitt team. Alla tog det jättebra! Jag hade haft sjuk ångest inför att berätta på jobbet. Ikväll är jag helt slut! Antagligen en massa spänningar som släppt.

Annars har magen nu vuxit en del. Därför var det extra skönt att bli officiell så att jag nu kan släppa ut den. Jag har nämligen en väldigt platt mage annars så jag har den senaste veckan fått tänka på hur jag sitter o vilka kläder jag haft för att inte avslöja. Men nu är jag äntligen friiii :)

Jag har RUL 8 april. Ska bli spännande!

Hur går det för er andra o hur mår ni?

All styrka till alla som kämpar på!! <3

• FrokenBo

@shishii ä du officiell än?

Haha, min kula är inte direkt en kula än. Ser mest ut som att jag blivit tjock. Skulle vilja klä mig så att folk fattar att så inte är fallet men det känns lite preggodesperat. Hahaha! Oavsett så är det skönt att kunna gå i rymligare kläder nu :)

• FrokenBo

@shishii Nope, känner inget än. BM sa att min moderkaka ligger som en stötdämpare i framkant på livmodern så kommer troligtvis känna sparkar senare än vanligt. Du då?

Annars är jag lite nojjig för Corona... hade nog inte varit det i vanliga fall men vill inte äventyra min graviditet. Finns så lite kunskap kring detta upplever jag. Hur känner ni andra?

• FrokenBo

Hej på er!

RUL idag o allt såg fint ut. Jag är så himla lycklig o tacksam för det! <3 Är 19+3 idag så i påsk firas halvan.

Hur går det för er andra?

• FrokenBo

Hej på er! @shishii @jangeles :)

Jösses vad frånvarande jag varit i denna tråd! Härligt att läsa att era RUL gått bra. Hur går det nu? Hur mår ni? Känner ni av era små guldklimpar ordentligt nu?

Själv är jag nu i v 28 (27+2). Detta är ju min första o jag har moderkakan i framkant så det tog ett tag innan Lusse gav sig till känna. Men nu sprattlar han ordentligt på regelbundna tider. Jag har blivit otroligt mkt lugnare sedan jag började känna honom! Innan dess levde jag ju i ovisshet och helt beroende av UL för att få bekräftat att allt stod rätt till. Men nu får jag bekräftat flera ggr varje dag att Lusse lever o frodas :) Så himla tacksam!

Jag har BF 30 aug och min ambition är att arbeta in i kaklet men kanske gå ngn vecka innan. Sedan kan ju kroppen vilja annat så vi får se vad som händer. Har sagt till chefen att det är bonus om jag kommer tillbaka efter semestern.

Hur mår ni annars? Några åkommor?
    Själv har jag ont i ryggen, har huvudvärk vissa dagar och har börjat bli trött igen iaf vissa dagar (lite som de första 15 veckorna). Annars kan jag inte klaga. Men jag har svårt att skilja på vad som är gravidsymptom och vad som är symptom av att arbeta hemifrån. 

Har ni några mer UL inplanerade? Jag ska göra både i v 32 och ett i v 38. 

Styrkekramar till er o alla som kämpar med att bli gravida!!!

• FrokenBo

Hej på er!

Skönt att höra att ni båda mår bra trots lite gravidkrämpor. Samma här men jag försöker se det som angenäma bekymmer :) För mig är det ryggen som är besvärlig. Har sedan ett par veckor börjat går till sjukgymnast och på gravidträning 2 ggr/vecka. Har dessutom fått hyra en sk Tens-maskin dvs en maskin med elektroder som man stimulerar spända muskler med. Det är väldigt skönt och kan rekommenderas. Det är dessutom väldigt skönt att komma igång med preggo-anpassad träning :) Utöver det så är det väldigt värdefullt för det blir som en mamma-grupp fast innan förlossning. Har fått en massa bra tips på olika saker jag behöver göra m bla F-kassan som jag annars hade missat :P

Annars har jag blivit väldigt trött igen. Måste dra ner oerhört på tempot o lyssna på kroppen. Känns bra att ha semestern framför sig nu :) Däremot har jag det oerhört jobbigt med värmen. Bor i en extremt varm lgh dessutom. Jag som annars äääälskar sol o värme. Detta får bli ett mellanår helt enkelt :)

Jag är nu i v 31 (30+1) och har BF 30/8. Jag ska ha semester v 28-31 planerar sedan att jobba v 32 och 33 med överlämning på jobbet. Tar sedan semester v 34 och 35 och jag är som sagt beräknad till sön v 35.  Jag jobbar på kommunen som chef för ett team som ansvarar för dricksvattenförsörjningen. Jag har således inget fysiskt krävande jobb och har kunnat jobba hemifrån mestadels av tiden sedan Coronas inträde. 

Annars har jag inte tänkt så mkt gällande Corona o förlossning. Jag kan bara lita på att allt kommer att gå bra. Är tacksam att vi ha många och stora sjukhus i Sthlm. Jag kommer nog att be mamma att vara lite extra försiktig veckorna innan BF så att vi kan ses iaf. Annars känner jag att man får ta dagen som den kommer. Det är ju oerhört svårt att sia om dels hur situationen ser ut men även hur man själv kommer att reagera, känna o tänka efter BF. 

Jag har faktiskt lyckats skramla ihop det mesta till lilla Lusse. Är så nöjd över det! Både fr ett ekonomiskt perspektiv men ffa fr ett miljömässigt perspektiv. Jag kan inte motivera att köpa en massa dyra nya saker som endast kommer att nyttjas till ett barn. Fick tex min bästa väns Bugaboo-vagn som jag lämnade in på totalservice. Känns toppen! Har handlat ytterst lite bebiskläder på rea bara för att ha till start. Annars har jag en lång lista på bra-att-ha-saker hemma till efter förlossningen. Typ amningsinlägg, bröstvårtsalva, blöjor (både till mig o Lusse), nappflaska och ersättning (om amningen inte skulle komma igång) mm.

Jag har glömt bort, är det era första eller har ni kids sedan tidigare? Om det är första, hur har ni tänkt kring förberedelse-kurs? Själv tycker jag det känns sådär att pynta nästan 2000 kr/pers för en 2h kurs på webben... Har köpt boken "Att föda utan rädsla" som jag tänkte läsa under semestern. 
    Hur tänker ni?

Nu längtar jag galet efter semester o att bara få vila o lyssna på kroppen! :)

Styrkekramar!

• FrokenBo

Just ja, glömde fråga er om viktuppgång. Jag gick upp 7 kg fram till v 23 sedan dess har magen vuxit massor men jag har bara lagt på mig knappa 2 kg de senaste 6 veckorna. Jag är inte pinnsmal sedan tidigare men heller inte tjock.
    Hur ser det ut för er?

• FrokenBo

Hej på er!
    Hur går det? @Shishii @Jangeles Jag är nyfiken på leveranserna :) Vill minnas ni ligger lite före mig. Själv är jag beräknad till 29 aug så 2,5 veckor kvar o denna veckan är sista på jobbet. Jag ser fram emot förlossningen med skräckblandad förtjusning. Är sjukt less på att vara gravid nu. Vill bara påbörja mitt nya liv m lillen :)

• FrokenBo

Hej på er!

Lång time...!

Hur har det gått m förlossningarna o de första månaderna?

Jag fick en liten Lucas den 22 aug. Allt har gått toppenbra! Amningen funkar fint o han växer så det knakar. Han är väldigt snäll o jag är såååå himla lycklig! Sömnbristen känns i det avseendet sekundär ????????

Svar på tråden Ruvning dec 2019