Bejje skrev 2020-03-04 23:26:35 följande:
Avpixlat? Tror inte det är en existerande sida om jag ska vara ärlig.
Men oavsett, min poäng är att om jag som svensk, även om jag är så fattig att kronofogden hänger på låser, så ska jag betala vad tandläkaren nu begär medans illegala invandrare får det för 50kr. Hur kan inte detta vara både diskriminering och rasism?
Man ställer ju grupp mot grupp vilket är ett klassiskt exempel på rasism. Du får detta för 50 kr för att du är av denna härkomsten, mem du är född i Sverige, alltså får du betala 1500 kr, eller 5000 kr.
Det är i min mening lika illa som att på bussen säga, svenskar får åka för 30 kr, men är du utlandsfödd så kostar det 50kr.
Avpixlat har ju bytt namn, men innehåller samma osakliga smörja som tidigare.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Avpixlat
"
Bloggen har av svenska, finländska och internationella medier beskrivits som en rasistisk hatsajt, främlingsfientlig och högerextrem.[9][10][11][12][13][14][15][16][17][18]"
"Avpixlat har i svenska media betecknats som
rasistisk,
främlingsfientlig och
högerextrem.
[9][10][11][12] Aftonbladet skrev den 15 november 2012 att Avpixlat är en sajt
"som dagligen sprider rasism, muslimhat och attackerar privatpersoner med invandrarbakgrund".
[10]I december 2012 uppmärksammades att Avpixlat uppmanade sina läsare att förfölja, konfrontera och filma både journalister och representanter för alla riksdagspartier utom Sverigedemokraterna, med målet att "bringa personen ur fattning och göra bort sig" och sedan publicera inspelningarna "vid diverse strategiskt lämpliga tidpunkter framöver". Man uppmanade även läsarna till hembesök hos journalister och tog som exempel på hur man hittar adresser Aftonbladets kultur- och chefredaktör, vilket motiverades med att de var "personer på de redaktioner som har visat att de själva uppskattar metoderna i fråga".[27][28][29]
Sajten har också diskuterats av Publicistklubben med anledning av den då pågående diskussionen om näthat varvid Avpixlats Mats Dagerlind var närvarande.[30]
Avpixlat har vid ett flertal tillfällen anklagats för att sprida rykten och direkta osanningar.[31][32]"
https://www.aftonbladet.se/kultur/a/EGK0l/nytt-namn--samma-gamla-propaganda
"Att den högerradikala propagandaasajten Avpixlat i helgen döptes om till Samhällsnytt speglar rörelsens ambitioner att skapa en mer salongsfähig image. Namnbytet kombineras med en ny layout, en omvandling från ren opinionsbildning till mer av nyhetsartiklar och en mer saklig ton.
Nu låtsas man jobba med journalistik, och har till och med lyckats rekrytera en pensionerad före detta nattchef från en mellanstor tidning som chefredaktör.
Så försöker man ta fajten om läsarna med de mer nyhetsinriktade sajterna på yttersta högerkanten.
Att det fortfarande handlar om en propagandasajt är dock tydligt. Bara enstaka artiklar är något annat än negativt vinklade invandringsfrågor, och fungerar mest som alibi. I den enda längre opinionstexten relativiserar Mats Dagerlind nazismens brott genom att jämställa dem med kommunismens.
Till denna ding-ding-bubbla har man nu rekryterat järnrörsmannen Erik Almqvist och svenske mästaren på falska identiteter och fejkade debattartiklar ”Egor Putilov” som skribenter, namn som onekligen krockar med professionaliseringsambitionerna."
Jag ska berätta för dig hur rasism definieras... kanske kan det få dig att refrasera ditt påstående .. annar får jag säga att du inet alls har förstått vad rasism är, hur det definieras....
https://sv.wikipedia.org/wiki/Rasism
"Rasism definieras i allmänhet som system av föreställningar, tro och förfaranden som baseras på en världsbild eller ideologi där människan anses kunna delas upp i raser. I en snävare bemärkelse kan det definieras som fördomar, diskriminering eller antagonism riktad mot någon av en annan ras baserat på tron att en egen ras är överlägsen.[2]"
Menar du att de olika priserna är baserade på att att en grupp skulle överlägsen en annan grupp... eller att en grupp särbehandlas av rasistiska skäl...
Det är märkligt hur mycket av propagandan från SDsfären du refererar till och återger i dina tankar om dessa saker.. Intuition istället för deduktion?
Hur var det med det deduktiva tänkandet...