Anonym (Fundersam) skrev 2019-12-09 11:32:58 följande:
Jag är praktisk och jordnära
Men jag håller med dig om att anställa inom högre tjänster också - har retat mig i flera år på att det finns t ex utbildade läkare som inte anställs, trots att vi har läkarbrist, för att de själva och deras examen råkar komma från t ex Iran. Och visst, jobbar man patientnära så är det ju bra om man kan svenska, men det finns ju områden där det inte är lika viktigt - som kirurgi. Man kunde ju åtminstone låta dem gå bredvid, gå på praktik, visa vad de går för, men nej, det sitter långt inne.
Samtidigt är man beredd att anställa påstådda sjuksköterskor med examen från Rumänien, som av allt att döma drivit hönsfarm istället för att gå utbildningen - då föredrar jag en iransk läkare med utbildning.
Jag har jobbat som lärare på en folkhögskola där man hade en hel klass av läkare som fick lära sig "svenska för läkare". Den lärarkollegan fick vara kreativ, och försöka sätta sig in i medicinska sammanhang snabbt. Det fanns ju ingen bok att gå efter, hon fick skapa sitt material själv. Jättebra, det behövs.
Jag har nämligen också varit hos en hel del läkare med invandrarbakgrund och många har jag haft svårt att förstå. Eller så har de uppenbarligen inte förstått allt som jag sagt. Och det kan ju ha allvarliga konsekvenser. Jag har faktiskt upplevt det som ett problem.
Och just när det gäller kirurgi är det jätteviktigt! Jag har en vän som var operations-sjuksköterska och han fick sluta och vara vanlig sjuksköterska istället för att han hade en hörsel-nedsättning. Det är ju ett helt team när man opererar, och man måste kunna kommunicera med varandra helt utan problem. Annars är det livsfarligt. En kirurg jobbar alltså inte ensamt.