Inlägg från: Padirac |Visa alla inlägg
  • Padirac

Invandrare och problem

KlantSmurfen skrev 2020-01-29 00:42:58 följande:
    ....

Att vi finner en betydande ärftlighet av risken för våldsbrottslighet är alltså i linje med tidigare forskning, och innebär att nedärvda egenskaper eller sårbarheter bör betraktas som möjliga orsaker till våldsbrottslighet och som störfaktorer av andra etablerade risksamband. Det är viktigt att påpeka att även om våra studier antyder att genetiska skillnader inom befolkningen i Sverige är en delförklaring till skillnader i våldsbrottslighet, säger de inte någonting om genetiska skillnader mellan grupper kan förklara gruppskillnader i brottslighet. Detta är en helt annan fråga, vars svar kräver molekylärgenetiska data och kunskaper om enskilda geners funktion som ligger långt in i framtiden

....

Men Amir Sariaslan tog studien ett steg vidare genom att jämföra alla barnen med sina kusiner. Kusiner delar 12,5 procent gener.

- Fördelen med att jämföra kusiner här i Sverige är att de nästan aldrig delar uppväxtmiljöer och i synnerhet inte samma hushåll, det är ju inte så vi lever här. Det gör att man nästan per automatik separerar arv och miljö.

Och vad upptäckte han?

- Resultatet var nästan chockerande. Vi fann visserligen att den kusin som växte upp på botten av den ekonomiska skalan hade en högre risk att begå våldsbrott än sin rika kusin - men risken var plötsligt halverad
    Epigenetik styr bla känslor, uppfattningar och därmed handlingar, Epigenetisk påverkan klingar av efter ett antal generationer, kusiner är för närbesläktade för att epigenetiska uttrycka ska ha avprogrammerats.

Epigenetiska uttryck av gener kommer av miljö .. 
  • Padirac
    KlantSmurfen skrev 2020-01-29 19:56:06 följande:
    Man vet att epigenetik kan påverka när det gäller våldsbrott men det b.l.a Amir Sariaslan forskat om handlar om kriminalitet och inte bara våldsbrott.
    en.wikipedia.org/wiki/Monoamine_oxidase_A

#222 (som av någon anledning är borttaget) "Eftersom benägenheten till brottslighet inte består över generationer så är det inget genetiskt" 

sen skriver du om epigenetik?
    Ja, jag gjorde skillnad på genetiskt och epigenetiskt - det senare är hur förvärvade egenskaper ärvs, dvs hur miljöpåverkan kan ärvas -  något som artikeln du delade pekade på.
  • Padirac
    KlantSmurfen skrev 2020-01-29 19:56:06 följande:
    Man vet att epigenetik kan påverka när det gäller våldsbrott men det b.l.a Amir Sariaslan forskat om handlar om kriminalitet och inte bara våldsbrott.
    en.wikipedia.org/wiki/Monoamine_oxidase_A

#222 (som av någon anledning är borttaget) "Eftersom benägenheten till brottslighet inte består över generationer så är det inget genetiskt" 

sen skriver du om epigenetik?

Från wikipedia:

Epigenetik
     är den del av genetiken som behandlar förändringar i genuttryck eller fenotyp som är oberoende av förändringar i DNA-sekvensen. Epigenetiken handlar om hur DNA läses av och hur DNA uttrycks.[1][2] Cellens tillstånd i detta hänseende – det vill säga dess epigenom – kan leda till att generna omprogrammeras och därför uttrycks annorlunda än vad DNA:t signalerar. Epigenomets signaler kan med andra ord överrösta det DNA som ärvts från föräldrarna. Epigenomet påverkas av den yttre miljön (dietgifterhormoner, miljöfaktorer med mera).[3]

Prefixet epi kommer av grekiskans επί vilket betyder "på", och syftar till att förändringarna sker utanför själva DNA-sekvensen.

• Padirac
    KlantSmurfen skrev 2020-01-29 20:48:34 följande:
    Jag förstår inte vad du vill ha sagt.
    Det var en text som förklarade skillnaden mellan genetik i betydelsen DNA som ärvs i DNA-sekvensen, det som klassiskt kallas arv, och epigenetik, det som klassiskt kallas miljö, men har visats sig kunna ärvas i en viss utsträckning iom att samma epigentiska uttryck följer med i några generationer pga olika mekanismer.

Förvärvade egeneskaper  - genetiska uttryck, epigenetik - kan alltså gå i arv i ett antal generationer. Det är alltså inte genetiska i betydelsen ärvda i DNA-sekvensen i en folkgrupp,  utan allmänmänskliga och globalt möjliga epigenetiska uttryck pga miljö och reaktioner på miljö.

https://ki.se/forskning/epigenetik-en-bro-mellan-arv-och-miljo

https://www.fokus.se/2013/09/det-nya-arvet/  

Hur kommer det sig att invandrare oavsett vart de invandrat till eller från är mer brottsbenägna än de som 'bott i generationer' någonstans?  Varför är svenskar överrepresenterade i fråga om våldtäkt i Finland? osv.. Är det genetiskt? Nej, inte i betydelsen som handlar om arv i DNA-sekvensen,  Är det som SD säger en 'essens', nej det är ju bara PerNordahlsska för ras. Är det epigenetiskt?  Är det socioekonomsiak faktorer, är det neuropsykologisk hälsa eller psykologisk hälsa?

Artikeln du delade svara inte på dessa frågor, den öppnar för fler av dessa möjliga förklaringar, tillsammans eller var för sig.   
  • Padirac
    Anonym (Stefan) skrev 2020-01-30 11:27:45 följande:
    Fast det här stämmer ju inte alls med den studie från BRÅ jag länkade till. Det finns ett flertal invandrargrupper i Sverige som inte alls är överrepresenterade i brott utan ligger på samma nivå, eller rent av lägre nivå, än infödda svenskar. Inte minst östasiater. Däremot är överrepresentationen oerhört stark hos grupper från Mellanöstern och Afrika. Det i sig behöver givetvis inte bero enkom på genetik. Men stora avvikelser i kultur bidrar uppenbart också till stora problem.

Alla studier som görs på enäggstvillingar som skiljts åt från födseln visar på väldigt stora likheter i utfall och beteende trots totalt skilda sociala miljöer de växt upp i.
    Det finns mig veterligen ingenting som styrker att det skulle finnas genetiska förklaringar - i betydelsen ärvda DNA-sekvenser-  baserat på härkomst. Däremot vill SD och vurmarna använda det mer än tveksamma 'nedärvd essens' som förklaring.
  • Padirac
    Missermajser skrev 2020-01-30 20:07:27 följande:
    Dom beslutade att ta bort "essens" på sin senaste kongress såg jag. Dom skriver att det beror på att kritiker misstolkar dem. Deras väljare sväljer nog det eftersom de flesta inte känner till tanken bakom den tyska nationalismen. Iden om att man måste vara född i en svensk familj för att helt kunna greppa den svenska folksjälen.
    Ja, jag har inte sett deras omformulerade principprogram ännu. Men de har väl knappast tagit bort själva kärnan i deras politiska övertygelse: att vissa människor inte kan bidraga till samhället pga deras geografiska härkomst.
  • Padirac
    Anonym (12345) skrev 2020-02-10 19:07:53 följande:
    Man kan ju jämföra hur det ser ut i deras länder.
    Varför är det som det är i arab/ muslim länder men inte lika mycket uppe i norr?
    Du känner inte till så mycket av Europas historia förstår jag.

Den europeiska freden är ca 75 år och projektet som kom att kallas EU är en starkt bidragande orsak. Under den första delen av dessa 75 år har inomeuropeiska diktaturer funnits och terroristgrupper har verkat i fler länder under samma tid.

Så vad tror du? 
  • Padirac
    Anonym (12345) skrev 2020-02-10 19:07:53 följande:
    Man kan ju jämföra hur det ser ut i deras länder.
    Varför är det som det är i arab/ muslim länder men inte lika mycket uppe i norr?
    Under samma tid som den Europeiska freden rått har det kalla kriget utspelats i bla mellanöstern, med avkolonisering av området, bildandet av nya stater, storpolitiska intressen med stöd till 'fiendens fiende' ...

Tror du att det som händer och har hänt i mellanöstern inte är kopplat till andra länders intressen och maktambitioner?   

• Padirac
    Perjonsson skrev 2020-02-14 03:36:09 följande:
    Padirac !!! Ynkligt av dej att anmäla mina inlägg så att de raderas bara för att de imte passar din politiska åsikt.
    Sanniningen tycker du o FL tydligen inte ska få komma fram.
    Men nu är det så att forskning på ett brittiskt universitet har slagit fast att män med arabiskt ursprung är 200 gånger mer förekommande eller snarare 200gånger mer benägna att våldta än vanliga britter. Är jag förvånad.....nej.
    På migratiomsverket finns det en skrift som säger att väst asiater dvs de från mellanöstern (araber) förekommer 4-5 gånger mer i brott än öst asiater.
    Är det då konstigt att jag imte tycker de ska vara kvar här då jag vill att det ska råda frid o fred här.
    Så nu kan du anmäla denna sanning också.
    Om du har fått inlägg raderade så beror det med största sannolikhet på att du brutit mot reglerna på FL, det har inte med mina eller andras åsikter att göra. 
    Perjonsson skrev 2020-02-15 02:05:35 följande:
    Tänker inte jaga länkar åt er. Jag vet att det är sant och en av forskarna i england är svensk och intervjuades i tv. Det räcker för mej.
    Trovärdigheten du gör anspråk på skulle vara högre om du gav källor mer specifika än att du sett en svensk forskare i England på TV. 

• Padirac
    Rataxes skrev 2020-02-16 00:44:58 följande:
    Kretinregeringen har haft 5 och ett halvt år på sig att åtgärda de fasansfulla skattesänkningarna. Är det månne plastpåseskatten som ska få dessa orcher att sluta förnedringsråna?

Var uppgifterna i SvD också felaktiga?

Sluta ursäkta dåligt beteende med att skylla ifrån dig.
    Jag tror du är i fel land och har missat distinktionen mellan land och stad - Kretin är en ort i Tjeckien

https://sv.wikipedia.org/wiki/K%C5%99et%C3%ADn
Svar på tråden Invandrare och problem