Inlägg från: Anonym (Stefan) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Stefan)

Invandrare och problem

Bejje skrev 2020-03-04 21:58:40 följande:

Jag menar upplevd och uppmätt välfärd. T.ex. om du för 20 år sedan gick till sjukvården och hade hörselproblem och det tog 1 månad innan du fick din hörapparat så kanske det idag tar 5 månader.

Om du för 20 år sedan gick till sjukvården och de hittade cancer så kanske du fick behandling efter 3 månader, men idag tar det 8 månader.

Utöver det läser man stadigt om hur folk missbedöms, man har cancer, men skickas hem med diagnosen hypokondriker eller lite alvedon.

Sedan går månaderna och det blir allt värre, man går dit igen och läkare hittar då allvarligt utvecklad cancer, som kanske har gått så långt att det inte går att göra något åt det.

Kombinationen att väntetiderna är så långa samt att det förekommer för mycket felbedömningar, kan göra att folk inte kan botas mot det dom kom dit för från början.

Så ja, att vårdtiderna/väntetiderna har ökat är inget påhitt, det är fakta. Det har att göra med att för lite pengar satsar på vården, d.v.s. att det är så sittande politiker vill ha det.

Att.köerna är längre än förr är alla överens om. Sen beror det såklart inte enkom på invandring. Men självklart kommer alla befolkningsökningar sätta press på all välfärd om de som kommer har lägre genomsnittsinkomster än de som fanns i landet tidigare.

Invandring kan förbättra vården. Förutsatt att andel vårdpersonal år HÖGRE i den invandrade delen än den inhemska. Otvivelaktligen är flyktinginvandring något som belastar vården. Andelen läkare och sskor per capita från de som kommer från Afghanistan, Syrien eller Somalia är mkt lägre än hos den inhemska befolkningen. Därför kommer de nyanländas andel vårdpersonal inte på långa vägar kunna täcka upp migranternas behov.

Sedan blir det givetvis så att om invandrarna har större våedbehov, vilket är rimligt om de kommer från eftersatta länder, så kommer pressen på vården, och därmed köerna, öka. Jävligt basic om man tar av sig skygglapparna.

Överlag behöver en person i Sverige ha en månadslön på i snitt över 40 000 i mån för att nå "break even" för att täcka sina kostnader. Även den genomsnittlige svensken som jobbar hela sitt liv till lägre lön än detta är därmed en kostnad och försörjs delvis av andra. Invandrargrupper från vissa länder har HÖGRE snittlön än svenskar. Men stora grupper har mycket lägre vilket gör att de blir enorma.kostnader och därmed dränerar välfärden för andra.
  • Anonym (Stefan)
    Padirac skrev 2020-03-06 23:24:36 följande:

Nu är det din logik som sviker dig. Var har jag sagt att jag tycker den ene eller andre ska betala den eller den summan?

Du resonerar återigen utifrån antaganden som du tagit ur luften. Inte mycket till deduktivt resonemang.

Bejje, kom igen nu. Tänk till. Vad kritiserar jag? Vad tror du att jag anser utifrån det? Stämmer det antagandet med vad jag skriver?

Tänk inte i kategorier nu, utan läs och dra utifrån det de slutsatser som går att dra.

En asylsökande som har behov av "vård som inte kan anstå" får denna tandvård för 50 kr.

En infödd vuxen får betala betydligt mer även om denna är urfattig och har behov av "vård som inte kan anstå".

En anhöriginvandrare som är 65 kan i princip gå i pension kort efter att ha anlänt och få garantipension. Utan att betala 1 kr i skatt i Sverige. Skillnaden mellan denna och den pension någon som jobbat till låg lön hela livet är försumbar.

Vad tycker du om dessa förhållanden?
  • Anonym (Stefan)
    KillBill skrev 2020-03-07 13:27:24 följande:

Alla svenskar (även de som inte kan betala) har rätt till tandvård som inte kan anstå. Det hanteras inom ramen för försörjningsstödet. I Sverige har vi sedan många år tillbaka en humanistisk syn på medmänniskor och gör därför inte skillnad mellan fattig och rik. Det är rätt vidrigt att Sverige idag har ett parti som SD som anser att vi inte ska hjälpa människor i nöd. 

Du får inga extra stöd för tandvård som inte kan anstå. Har du försörjningsstöd och lever på marginalen blir det ofta inget tandläkarbesök pga kostnaden..

En asylsökande får försörjningsstöd på samma premisser OCH akut tandvård för 50kr. Vad tycker du om det?
  • Anonym (Stefan)
    Bejje skrev 2020-03-07 18:02:58 följande:

Vet inte om det skiljer idag mot för 25 år sedan, men när min mor hade hamnat mellan jobb och hade mig som tonåring att försörja så fick hon ingen hjälp. Visst, hon hade en inkomst i form av låg A-kassa, men jag blev dyrare och dyrare i drift och saker som att köpa skridskor eller skidor eller annat som jag behövde i skolan gick inte. Det var hyra/räkningar, mat  och liknande som pengarna gick till.

Hon fick sedan problem med en tand som värkte otroligt mycket. Hon försökte få hjälp av socialen för detta, men de vägrade och tyckte hon skulle kunna klara av den kostnaden på de pengar hon hade. Kan tilläggas att min mor inte hade några lån heller utöver huslånet så det var inte direkt så att hon satt sig själv i klistret likt lyxfällan eller så.

Så hon fick gå länge med en tand som konstant gjorde ont. Jag skulle säg att det är vård som inte kan anstå, men inte fan hjälpte någon min mor heller.

Kan som sagt inte svara på hur det skulle vara idag under samma förhållanden men misstänker kraftigt att det skulle fungera på precis samma sätt.

Något som däremot har ändrats under åren sedan dess är att socialtjänsten är än mer restriktiva till bidrag för svenskar idag jämfört med då.

Som du ser på ovan länk är killbill ute och cyklar. Har du inte råd med.tandvård får du avbetalningsplan eller ta ett lån enligt 1177.

Exempelvis en somalisk invandrare däremot får betala 50kr för att få ordning på en mun som aldrig varit hos en tandläkare på 40 år. Sedan får samma invandrare (vid put) en garantipension utan att ha jobbat en dag i Sverige, sannolikt marginellt lägre ån din mors.
  • Anonym (Stefan)
    KillBill skrev 2020-03-07 19:20:39 följande:

Nej, antingen har du svårt med läsförståelse eller så ljuger du medvetet. Citat:

Som en sista utväg kan du ibland få ekonomisk hjälp från socialtjänsten.

DU har dålig läaförståelse. Vet du vad "ibland" betyder?

"Det är inte alltid socialtjänsten ger ersättning för akut tandvård"
  • Anonym (Stefan)
    KillBill skrev 2020-03-07 22:14:48 följande:

Om du var påläst skulle du veta att människor som lever på försörjningsstöd inte anses ha råd med annat än det som försörjningsstödet ska räcka till och dyker det upp andra kostnader tex tandvård som inte kan anstå kommer detta bekostas av socialtjänsten. Svenska myndigheter måste behandla alla samhällsmedborgare lika och det är således inte slumpen som avgör vem som får hjälp.

Finns inga som helst belägg för detta. Vet massor av fall där människor på försörjningsstöd nekas tandvård. Bara att googla. Din förnekelse är total som vanligt.

"Till Samhällsnytts försvar kan man ändå påpeka att när pensionärer måste genomgå akuta tandvårdsingrepp så kommer de i de flesta fallen att betala betydligt mer än papperslösa och asylsökande."

www.svd.se/missvisande-om-billig-tandvard-for-asylsokande
  • Anonym (Stefan)
    AndreaBD skrev 2020-03-10 08:42:37 följande:

När det gäller tandvård så tar de vad de kan ta. En pensionär klarar att betala lite, en flykting har inga pengar, någon som arbetar klarar att betala mycket - jag betalade nyss 1900,- för en undersökning, där allt var bra. Inget att laga. Men jag klagar inte över att pensionärer och flyktingar betalar mindre. 

Vad skulle du tycka om du jobbat till låg lön hela livet och din pension knappt översteg en nyinvandrad anhöriginvandrares som kom hit som 65 åring och gick direkt i pension? Är det ok tycker du?
  • Anonym (Stefan)
    AndreaBD skrev 2020-03-10 12:46:23 följande:

Det kommer ju att bli så för mig med. Våra pensioner kommer att bli skitdåliga. Av flera anledningar. Invandringen spelar dock ingen större roll där. Sedan kommer det ganska få såna äldre människor hit. De brukar faktiskt nekas. De få som ändå kommer in har väl giltiga skäl då. Jag brukar inte titta på andra och vara avundsjuk. 

En väldigt stor del av alla invandrare kommer behöva garantipension de aldrig jobbat ihop.

www.arbetsvarlden.se/for-manga-invandrare-vantar-garantipension-oavsett-loneniva/

sverigesradio.se/sida/artikel.aspx&artikel=7275002

Bara mellan 2019-2022 räknar man med uppemot 300 000 angöriginvandrare där många är äldre och saknar asylsläl. Om du tycker att en svensk ganska stor stad per år är "ganska lite" så får det stå för dig.

Att invandringen "inte spelar någon större roll" är knappast ett giltigt påstående. Det kommer kosta åtskilliga miljarder att ge invandrare som knappt jobbat garantipension och välfärd. Detta bidrar till att DU tvingas jobba längre innan pension. Dessutom innebär det att stora pengar, som annars kunde lagts på välfärd ovh sjukvård, kommer gå till invandrare. Du kanske dör i en vårdkö pga detta. Men om du tycker det är värt det för att försörja anhöriginvandrare är det såklart helt ok för dig att ha den åsikten!
  • Anonym (Stefan)
    AndreaBD skrev 2020-03-10 18:26:58 följande:

Spelar det någon roll om de får pension eller försörjningsstöd? Om de har uppehållstillstånd och är för gamla eller för sjuka för att jobba, så måste de ju försörjas. Det är ju självklart. Och att anhöriga i rimlig omfattning får komma efter, det tycker jag är ganska rimlig. ja. 

Det rimliga är att anhöriginvandrare utan asulskäl inte får någon ersättning av staten utan att deras anhöriga är försörjningsskyldiga för dem. Som det är i 99% av världens länder.

Det är ju knappast så att du kan flytta till din man/bror/son som anhöriginvandrare till Japan, England, USA, Kanda, Singapore osv och få försörjningdstöd eller pension där. Du får bli omhändertagen av din släkting eller stanna där du är.
Svar på tråden Invandrare och problem