Inlägg från: Anonym (Men oj.....) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Men oj.....)

LVU efter rättegång - vad händer?

Anonym (Anonym1) skrev 2019-12-01 20:38:34 följande:

Hon la fram väldigt mycket i rätten redan i torsdags, precis som min sambos advokat men hon verkade inre behöva mejlen, för jag pratade med henne i telefon och över mig innan rättegången och sa att jag hade bevis på mejl att vi godkänner fosterhem osv men hon sa att hon redan hade allt hon behövde, så varför hon inte använde dom i rätten, vet inte jag! Men hon sa att vi kan lägga fram bevisen om vi överklagar om dom nu väljer LVU.

Men enligt henne så sa hon att vi borde ha en positiv chans att vinna denna rättegång och det känns som att vi fick fram mycket även om socialen och dom yrkade på LVU och enligt advokaten så sa hon att socialen fortfarande yrkade på lVU i rätten och att dom hade sagt att det var för att dom inte trodde på att vi skulle sköta möten, umgänge, telefonkontakt osv. Detta skrev advokaten i ett mejl när jag frågade lite mer om själva rättegången och sambon har också sagt mycket saker.

Våra advokater la fram väldigt mycket på rättegången och tog upp t ex att vi aldrig har motarbetat socialen, utan att vi tacksamt har tagit emot hjälp, att vi åkte självmant ner till utredningshemmet, var där i 8 veckor och tog emot hjälp + att vi ändrade mycket på oss och det står även i dokumentationen, att vi varit villiga till placering och vård i fosterhem osv. Jag hade mitt förhör i telefonen. Advokaten ringde först upp mig på telefonen och frågade om rätten fick ställa frågor till mig och jag svarade ja. Hon berättade även att socialen hittat 2 fosterhem åt barnen och det accepterade vi också! Senare så ringde rätten upp och jag fick svara på en massa frågor i 23 minuter och 16 sekunder. Sen frågade dom om jag ville fortsätta att vara kvar i luren men då påpekade andra i bakgrunden att det vore bättre om jag skötte om barnen så du la vi på när mitt förhör var klart.

T ex barnens advokat ställde idiotiska frågor för att vända och vrida på alla frågor och det kändes som att hon ville krossa mig men jag svarade sanningsenligt på varje fråga, vilket advokaterna tyckte var riktigt bra och att vi gjort bra intryck i rätten. Jag grät också i telefonen nån gång men det var för att dom frågade lite om min bakgrund och saker som hänt + att all oro jag haft inför rättegången, fick mig att tillslut släppa allt och bara gråta men rätten förstod och lät mig lugna mig lite och sen fortsatte jag berätta och till er som troligen kommer att säga att jag sabbade allting igenom att gråta, så förstår ni nog inte vad en förälder går igenom i något sånt här och då har ni inga känslor. Alla människor måste få gråta ibland oavsett om det ser fel ut i andras ögon!

Känslor rår man inte över och kan sällan styra över och det är fullkomligt normalt i din situation att gråta. Kan aldrig tänka mig att någon inte kan förstå det.
  • Anonym (Men oj.....)
    Anonym (Anonym1) skrev 2019-12-03 12:06:44 följande:

Hejsan! Jo det är en hemsk situation :( jag har 2 söner sen tidigare och dom andra 3 tillsammans med sambon

Hur gamla är dina äldre två söner? Bor de också hos er?
  • Anonym (Men oj.....)
    Anonym (Anonym1) skrev 2019-12-06 12:02:32 följande:

Någon som vet hur man kan få reda på beslutet ifrån domstolen? Har kontaktat advokaten men hon har ej svarat och socialen har inte fått den heller. Enligt advokaten igår så skulle beslutet komma idag kl 11:00.

Din advokat ska bevaka utslaget och informera er så snart det kommit. Vi håller tummarna för att det kommer snart. Måste vara näst intill outhärdligt att vänta.
  • Anonym (Men oj.....)
    Anonym (Anonym1) skrev 2019-12-06 12:02:32 följande:

Någon som vet hur man kan få reda på beslutet ifrån domstolen? Har kontaktat advokaten men hon har ej svarat och socialen har inte fått den heller. Enligt advokaten igår så skulle beslutet komma idag kl 11:00.

Din advokat ska bevaka utslaget och informera er så snart det kommit. Vi håller tummarna för att det kommer snart. Måste vara näst intill outhärdligt att vänta.
  • Anonym (Men oj.....)
    Anonym (Anonym1) skrev 2019-12-06 13:38:36 följande:

Åhh denna väntan är ju olidlig alltså... varken vi, advokaten eller socialen har inte fått nån information kring vad rätten tagit för beslut, även fast beslutet skulle komma idag kl 11:00... :'(

Det förstår man verkligen. Hoppas verkligen att ni får beskedet idag och slipper gå hela helgen i ovisshet.
  • Anonym (Men oj.....)
    Anonym (Anonym1) skrev 2019-12-06 13:57:00 följande:

Jo man tycker ju det eftersom advokaten sa att beslutet skulle komma kl 11:00 idag och vi skulle få beslutet idag sa rätten så vi får väl hoppas att vi hör något snart

Forfarande inget besked?
  • Anonym (Men oj.....)
    Anonym (Anonym1) skrev 2019-12-06 16:53:26 följande:

Ja det var tufft men advokaten tycker att vi ska överklaga men vet seriöst inte om man ska göra det eller inte...

Ojoj...men nu vet ni och får utgå ifrån den situationen. Huruvida ni borde överklaga eller inte är svårt att säga. Kanske ni nu borde fokusera fullt ut på att samarbeta med soc och jobba på de förändringar ni måste få till för att så småningom kunna få tillbaka barnen. Det som är positivt i allt är att du verkar ha insikt i att förändringar måste till. Det är många i din situation som inte kan se de egna bristerna vilket du tycks göra. Och det är faktiskt början till en förändring.

Önskar er lycka till i fortsättningen och hoppas på att du återkommer ibland och berättar hur det går.
  • Anonym (Men oj.....)
    Anonym (Anonym1) skrev 2019-12-06 17:13:20 följande:

Just nu så kommer vi att fokusera fullt ut på barnen och sen till veckan så får vi åka på hembesöken, barnen ska inskolas i hemmen och sen flyttet. Efter det så kommer vi att fråga socialen om allt dom vill att vi ska ändra på så man får ett hum om framtiden och lite mer kring LVU. Ni får ursäkta mig om jag skriver lite luddigt men är både ledsen och chockad :(

Låter som en bra plan och att du är ledsen och chockad är full förståligt.
  • Anonym (Men oj.....)
    Anonym (Soc.) skrev 2019-12-08 05:39:00 följande:

Du fortsätter tjafsa i TS tråd fast hon bett om att slippa det.

Anonym (jur) skrev 2019-12-08 10:07:00 följande:

Och du fortsätter att på soc maner försöka fastslå en verklighet som hör till fantasin.

Ni har båda tydligt klargjort era synpunkter och råd till ts. Hon vet nu vad hon har för val och behöver själv komma till klarhet hur hon känner och tänker och vill göra och vad som är bäst för familjen. Tycker att ni ska respektera hennes önskan att inte använda tråden till att tjafsa om vems sanning som är den enda gällande.

Vill ni fortsätta med ert personliga bråk så kan ni ju starta en egen tråd och fortsätta där. Ni kanske tror att ert tjafs gagnar henne och familjen vilket sannolikt snarare förvärrar och förvirrar.

Ni ska också vara medvetna om att vi förmodligen inte har hela bilden som ligger till grund för varför det blev just lvu. Det ts behöver nu är stöttning i en positiv förändring för att så småningom kunna förena familjen igen. Det första steget har hon redan tagit till skillnad från många som är i samma situation nämligen insikt i att det finns brister i föräldraomsorgen.

Det är det allra viktigaste.
  • Anonym (Men oj.....)

Hur har det gått och hur mår ni?

• Anonym (Men oj.....)
    Anonym (Anonym1) skrev 2019-11-23 20:51:43 följande:

Hej på er!

Om socialtjänsten ansöker om LVU till politikerna och dom väljer LVU, som i sin tur leder till rättegång, vad händer då om rätten väljer LVU? Kommer barnet/barnen omhändertas på plats? Måste t ex föräldrarna vara närvarande under rättegången eller räcker det med advokat som för din talan om du t ex inte mår bra psykiskt pga det som händer?

Ts om du läser detta så snälla svara bara hur det går och hur ni mår nu. Du kan strunta i att svara på allt som dessa individer ovan gjort till sitt eget oändliga diskuterande hit och dit om vem som vet och kan bäst och vems fel det är osv. Tror att det är fler som bara vill veta hur det går för er och hur ni mår mm.
  • Anonym (Men oj.....)
    Anonym (Stina) skrev 2019-12-15 12:28:03 följande:

Observera att TS inte ställt en enda fråga om hur hon kan ha kvar barnen, hur hon kan göra placeringen enklare för dem, hur hon kan förbättra sitt samspel med dem eller hur hon kan få hem dem fortare. Hon undrade om hon kunde slippa gå på rättegången. Det är vad hon undrat och hon gick heller inte. Hon har inte sagt att hon mått dåligt av att barnen ska placeras eller att hon oroar sig för dem varken hemma eller borta.

Jag tror du läser in en hel del som TS faktiskt inte givit uttryck för.

Vad grundar du ditt påstående på att jag läser in en hel del i ts uttryck?

Vad gäller huruvida barnen är placerade enl lvu på goda grunder eller inte kan vi bara spekulera i, eller?

Att ts är förvirrad, rädd och har svårt att ta till sig alla dessa, säkert välmenade råd, är däremot inte så svårt att förstå.

Att överösa henne med långa haranger om varför hon ska överklaga och varför hon inte ska överklaga måste bli om något än mer förvirrande. Att ta till sig och sortera allt i den situation hon befinner sig i blir förmodligen så oöverkomligt så hon istället väljer att lämna tråden är ju knappast det stödet hon behöver. Att människor i hennes situation tar till sig mycket som kritik är inte heller ovanligt. Oavsett om omgivningen anser att ett lvu är befogat eller inte så behöver ts stöd just där hon befinner sig nu.

Och tid och hjälp till att reflektera över hur situationen har uppstått. Att i detta läge fortsätta att ifrågasätta, kritisera och överrösa henne med långa haranger om hur hon borde känna och agera leder absolut ingenstans annat än mer förvirring. Hon anser själv att barnen just nu mår bäst av ett familjehem så det har hon ju inte motsatt sig vilket tyder på någon insikt. Vad hon behöver nu är att soc och advokaten specificerar och gör en konkret lättbegriplig handlingsplan som för henne och familjen framåt så att familjen kan återförenas om möjligt. Det sista hon behöver är mer kritik.

För effekten av det blir endast att hon går i försvar vilket låser henne och hon får därmed svårare att reflektera över allt som hänt och händer. Hur välment inläggen än är.
Svar på tråden LVU efter rättegång - vad händer?