• CFly

Hur gör man för att starta en seriös tråd?

Hur gör man för att starta en seriös tråd på familjeliv?

Alltförofta då TS i en tråd skriver seriöst och vill diskutera ett känsligt ämne så kommer det massa människor som ser sin chans att spy galla utefter sina egna känslor och tolkar in en massa skit som tar fokus bort från den verkliga diskussionen. 

Jag är en person som tror på att folk är vuxna och seriösa människor. Som också vill gott. Men när man ser på vilken dagisnivå vissa skriver och hur elaka folk är som bara vill diskutera normalt så håller jag på och tappar hoppet om mänskligheten.

• Svar på tråden Hur gör man för att starta en seriös tråd?
  • CFly

Jo så är det väl.

Problemet är att jag håller mänskligheten ansvarig för vad skit som skrivs. 
    T.ex. om många skriver illa om något här på FL så tolkar jag det som att majoriteten av människor tycker så. 

För ingen rök utan eld eller hur?

Jag har en rätt förändrar syn på vad människor tycker till det sämre efter att ha varit på FL. Har rent av varit deprimerad i långa perioder för att jag tror att folk vill mig illa då folk kan skriva de mest elaka påhopp. 

Borde vi inte kunna bete oss bättre?

• CFly
    Anonym (Allt är relativt) skrev 2019-11-18 12:49:21 följande:

Beror väl helt på vilket ämne man diskuterar och på vilket sätt man skriver sin trådstart.

Har sett många som nog själv tycker att de skriver seriöst men där det bara är rent dravel och då får man svar därefter. Eller de som inte tål att bli ifrågasatt och tycker att man är elak och kör påhopp bara för att man vill testa att diskutera frågan ur annat perspektiv.

Inceltrådar är ganska populära just nu här och några av de kan vara rätt vettiga i början men det går inte att diskutera seriöst med någon som redan från början har sin åsikt huggen i sten..

Ok, om TS har en viss åsikt om något. Men bara för att de som kommer till tråden har en annan åsikt ger det inte dem rätten att förstöra tråden. Eller?
  • CFly
    Anonym (Hanna) skrev 2019-11-18 15:38:32 följande:
    Japp. Det är väl TS som startat tråden "är det ok för män att uttrycka sin sexualitet?"

Typisk inceltråd.
    På vilket sätt ska man starta en seriös diskussion om ämnet utan att den per automatik ska dömas ut som en inceltråd?

Tråden är faktiskt ett seriöst försök till att diskutera ämnet och inget annat. Varför ger det dig rätten att vara så nedlåtande om den?
  • CFly

Tänkte dela med mig av en annan del av hur jag känner. 

När jag kom till FL så var jag glad i hågen och trodde man kunde föra seriösa diskussioner här. Jag stod upp för allas lika värde och kom bra överens med alla kön. 

Jag hade inte hört talas så mycket om det här med feminism och jämställdhet, men tyckte det lät spännande ämne att diskutera. 

Då jag var ny inom ämnet så förstod jag inte allt men tänkte mig att feminister och kvinnor i gruppen är väl vänliga, respektfulla människor som inom andra områden i samhället. 

Är inte någon antifeminist och har aldrig varit. Var bara en nyfiken kille som ville veta mer och ställde frågor som jag tyckte var konstiga. Förväntade mig seriösa svar.

Gruppen kvinnor/feminister som svarar tog sig istället rätten att bara för att du frågar något som kan tyckas gå emot den allmänna feministiska bilden av något så är man per automatik ett godkänt villebråd. Inte snällt förklara deras syn på saken utan mer liknelse talat så tänkte dem att vi tar en kniv och hugger ner den här människan. Så var känslan i alla fall. De är ute efter blod om du råkar skriva något som på det minsta kan tolkas fel.

Jag funderade om människor är så här grymma. Så har vid flertalet tillfällen försökt igen. Men det finns ingen vilja att med respekt diskutera frågor utan folk ser sin chans att trycka ner en. Är det så konstigt att folk inte vet allt eller har olika syn? Men vem ger det en rätten att vara elak tillbaka för det?

Det här har under en tid blivit så pass deprimerande för mig så att jag långsamt brytits ned och tappat tron på folk. Den tidigare glada personen är numera en person som dissar folk på stan. Varför. Jo då det kanske är 1 av 10 kvinnor som är schysst i trådarna så måste ju det betyda att 9 av 10 kvinnor även i samhället är ute efter mitt blod. De ser mig som man som ett hot som måste bort. 

Ge mig en enda anledning till varför jag ska vara schysst mot kvinnor då? Om de vill mig så illa?

Den tidigare mig som kom bra överens med alla och var schysst mot alla har förändrats till att bli rädd för kvinnor, förakta dem. Är det här en utveckling man vill ha? 

De elaka människorna på FL förstår inte vad de gör eller vilka effekter det har när de trycker ner människor. :(

Ge mig en anledning till varför jag ska vara schysst mot människor som beter sig så?

• CFly
    Anonym (Allt är relativt) skrev 2019-11-19 08:30:40 följande:
    Bara för att du är TS ger det dig inte rätten att vara nedlåtande mot de som faktiskt svarar.

Har läst tråden och det är ingen som är dömande mot just dig och fattar inte hur du ens kan få deras svar till att vara nedlåtande. De försöker faktiskt svara seriöst men blir hela tiden dissad av dig för att de inte håller med.

Ska du starta trådar måste du kunna ta att du blir både ifrågasatt och kunna diskutera utan att bli kränkt över minsta lilla.
    Ifrågasatt är en grej. 

Men för att ta ett exempel så säger folk i tråden att "är du efter att normalisera våldtäkter är det det du vill?" Något åt det hållet. 

Det är ju faktiskt en väldigt allvarlig anklagelse som det inte står någonstans om. Den tillför inte heller något seriöst till diskussionen. Det är bara ett försök till att provocera för att man själv har känslor kring ämnet. 

Finns fler exempel så det stämmer inte. Folk i början var väldigt dömande. 

Om någon på ett vuxet sätt ger en avvikande åsikt så är det helt fine för mig.
  • CFly
    Djurvän03 skrev 2019-11-19 08:44:14 följande:
    Jag tror att många av de som är riktigt elaka på forum inte vågar säga någonting i verkligheten. Många tänker nog att de vågar skriva elaka saker, saker de aldrig skulle säga i vanliga fall, eftersom det är skrivet bakom en skärm och man inte behöver stå öga mot öga personen som tar emot det. Jag upplever att folk in real Life SAS är vänligare generellt sätt.
    Säkert mycket sant. 

Men då är de falska människor och ännu bättre anledning till att hålla sig borta och dissa sådana grupper i verkligheten.
  • CFly
    Anonym (Allt är relativt) skrev 2019-11-19 09:07:28 följande:
    Den frågan var inget påhopp. Snarare ett adekvat ifrågasättande för att hänga med i ditt resonemang.
    Håller inte med. 

Om jag skulle sitta med ett gäng vuxna runt ett bord och diskutera samma fråga skulle ingen kasta ur sig argumentet om att någon vill normalisera våldtäkter bara så där. Inlägget var menat att provocera samtidigt som det hade en del av bakomliggande känslor.
  • CFly
    Fjäril kär skrev 2019-11-19 08:58:47 följande:

Det två mest tröttsammaste sakerna med debatter är först att TS enbart väljer ut de svar som passar hens syfte. Vad är det då för vits att diskutera?

Och för det andra är det när TS efter fjorton inlägg hävdar att det inte var så hen menade.. Nähä? Varför skriver man inte som man menar från början då?

Det kan jag hålla med om. 
    Har själv inga bekymmer med andra åsikter om personen skriver dem på ett sansat sätt. 

Men när det börjar stå mellan raderna att man är dum i huvudet och emot världen samtidigt då är det något som är fel.
  • CFly
    Anonym (Allt är relativt) skrev 2019-11-19 10:42:06 följande:
    Fast hur du tolkar saker som inte står kan du inte skylla på den som skrivit. Det är just din egen privata tolkning som förmodligen trampar på en öm tå. Ingen annan utom du tar det för en provokation.

Titta en kvart på vilken tv-sänd debatt som helst så märker du hur folk debatterar och argumenterar utan att känna sig kränkta trots hätska kommentarer.
    Låt säga det skulle vara så. 

Fortfarande hävdar ju dem tolkningsrätt till trådstarten att den var rörig och den var fel osv. Samma verkar inte gälla tvärtom att det är deras tolkning av mina inlägg och inte någon sanning. 

Men se det går inte, för när kvinnorna tolkar så är det sanning. O när männen tolkar något så är det bara deras tolkning och inte sann.
Svar på tråden Hur gör man för att starta en seriös tråd?