Ivf 2020 - ofrivillig barnlöshet
Glitterlina
Hur gick det i onsdags?
Så läkarn skulle ringa nästa vecka
Glitterlina
Hur gick det i onsdags?
Hej på er alla igen,
Jag ligger fortfarande inlagd på Danderyds sjukhus för överstimulering... Kommer få stanna tills vidare då de inte verkar gå åt rätt håll ännu. Ökar i bukomfång och ökar i vikt fortfarande. Mår ganska kasst, magen är enormt uppsvullen, jag mår illa, svårt att andas och väldigt väldigt ont.... Någon annan som har erfarenhet från överstimulering?
Ett positivt besked jag fått idag är i alla fall att hcg nivåerna har ökat från 48 i fredags till 123 idag! Så himla tidigt fortfarande så vågar typ inte ta ut något. Vågar inte säga orden "jag är gravid" för jag tror typ inte på det!
Vad tråkigt. Hur är magen nu då, samlar du fortfarande vätska?
Hej,
Har precis reggat mig på familjeliv, men följt den här tråden ganska länge.
Jag och min man blev godkända för IVF för ett år sedan och började behandling så pass lagom att vi hann göra en insättning (som inte fastnade) innan corona och vår mottagning stängde ner.
Nu har de precis öppnat igen och planen var att vi skulle få göra insättning vid nästa ägglossning, ungefär i mitten på juni. Nu har jag dock lyckats bli gravid på naturlig väg ändå! Det känns naturligtvis helt fantastiskt, men samtidigt är detta första gången jag lyckats bli gravid och har en stor rädsla att det kommer sluta i missfall.
Jag ska ringa vår mottagning och berätta men jag vet inte vad de kommer säga. Kommer vi bli utskrivna från mottagningen på en gång? Tänk om det blir missfall (risken är ju rätt hög trots allt) och så lyckas vi inte bli gravida på egen hand igen. Då måste vi alltså börja om hela karusellen och dessutom vänta i ett år till. Eller är man fortsatt inskriven tills det faktiskt blir en bebis?
Är det någon som vet hur det här fungerar?
Fy. Precis varit på KUB, NUPP och ultraljud. Lilla pyret såg ut att må bra på alla sätt inkl NUPP men 1:21 sannolikhet för DS :( Erbjuden utökad test iom under 1:50.
NIPT kollar bara 3 kromosomer så vi fick även erbjudande att göra fostervattenprov eller moderkaksprov. Vi skippar NIPT och väljer fostervattenprov direkt istället. Det ger lägre missfallsrisk än moderkaksprov. NIPT kommer egentligen inte ge tillräckligt med info och tar typ 2 v att få svar på.
Visste att sannolikheten för DS skulle bli rätt hög pga min ålder (41) men inte SÅ hög.
Har tid 16 juni för provtagningen.
Aldrig får man vara riktigt glad
Nä inge kul alls, men samtidigt inte helt oväntat. 1:300 räknas som låg risk, 1:50 som hög risk och är gräns för invasivt prov.
Ja, lilla pyret såg ut att ha det bra. Såg hjärta, hjärnhalvor, ryggrad, revben, armar, ben etc. :)
Jag ska läsa på lite om fostervattenprov men de sticker in en nål genom magen och suger ut lite fostervatten. Inte lika stor missfallsrisk som moderkaksprov
Jag vet..flera som säger de men jag känner på mig att det är missfall :(. Känner mig inte gravid..o blöder samt kommer de lite slem men inga klumpar...Har inga förhoppningar alls! Vet svaret inombords även fast ja önska ja har fel! Jag fick iaf boka tidigare ul just för att jag tar medicin och vill inte proppa i mig hormoner till måndag om det ändå misslyckades! Hör av mig hur de gick efter besöket imorgon
Ja hoppas 2 veckor går fort! :)
Ja du kanske ska ringa å fråga redan nu om vad som händer med ös, om det finns någon plan om det är oförändrat. Ja det samma att följa dig :)
Asså jag tror jag redan börjar få nån sorts foglossning...nu har det börjat ila å göra ont runt svanskotan å rumpan liksom...kommer å går å ilar till!! Är det nån annan som upplevt det? Läste att de kan komma tidigt, trodde alltid de kom senare. 2 av 10 får det. Nån här som känner igen sig?
Det var missfall...Visste det eftersom jag blöder mycket och känner inga symptom längre! Hur skulle jag kunna få den turen att vara gravid hela vägen efter ett ivf försök...när man i flera år aldrig blivit gravid naturligt. Jag är oerhört glad att jag nu vet att min kropp kan bli gravid och att vi har 8 blastisar kvar i frysen och där ligger vårt framtida barn som redan är så oerhört älskad. Planen är nu att vänta ut blödningen och ta ett gravtest som ska visa negativt och sedan gör vi upp en plan för nästa återföring. Blir nog i Augusti med tanke på att dom har sommarstängt. Jag ska däremot be läkaren ändra på stimuleringen, ska be om sprutor inför återföringen då jag fick veta av min ivf läkare att progynon har visat ha en ÖKAD chans för missfall...jag åt ju progynon och det är inte säkert det var därför men risken finns ju där och det tänker jag inte göra om...så glitterlina tänker på dig inför din återföring att du vet om detta just med progynon! Sen är det många som inte får missfall med progynon men risken finns!
Idag fredag ringde ivf :) äntligen sa hon att alla prover, Lever, njurar blodkroppar osv har blivit bra å normala igen efter långdraget överstimuleringssyndrom :) äntligen på tiden. Kunde även äntligen sluta Fragminsprutorna oxå!