• Emer66

Min sambo hatar sin egen mamma

Jag har ett problem som jag tycker är riktigt jobbigt.

Jag flyttade ihop med min pojkvän i januari.

Han är 23 år och flyttade direkt hemifrån sin mamma, ihop med mig.

Jag uppfattar hans mamma som trevlig, och de verkar andra också göra.

Men min sambo verkar hata henne! När han pratar om henne kallar han henne för "haggan". Varje gång hon ringer och frågar "hur det är" och "hur det går för honom" blir han arg och säger att hon lägger sig i hans liv, och att hon förstört hans dag.

Han vill heller inte att jag ska hanågon kontakt med henne (min svärmor,) för då kan hon spionera påhonom genom mig.

Enligt honom vill hon bara "trycka ner" honom hon frågar hur det går med jobb eller körkort.

Jag har så många gånger försökt förklara att det är helt normalt att föräldrarna ringer frågar hur det går - även om man är vuxen. Men han köper inte det och menar att hon bara "hacka på honom".

Jag tycker det är jättejobbigt och vet inte längre vad jag ska säga.

Någom som har något tips?

• Svar på tråden Min sambo hatar sin egen mamma
  • Emer66
    Anonym (Greta) skrev 2019-10-24 15:43:33 följande:

Låt sambon själv välja hur han vill att kontakten skall se ut med sin mamma. Han har ju trots allt känt henne i hela sitt liv och det kan finnas mycket som ligger till grund för hans inställning till henne. 

Nej, det är verkligen inte mycket som ligger till grund
  • Emer66
    Panduro skrev 2019-10-24 15:49:18 följande:

Det finns säkert en anledning att din sambo resonerar som han gör. Han har förmodligen inte berättat allt för dig.

Fast det vet jag att han har.
  • Emer66

Han berättar allt för mig. Även känsliga och tunga grejer, så jag VET att de inte finns massa saker som han inte berättat om henne

• Emer66

Ni har helt rätt i att han har dåligt självförtroende.

Det finns inget trauma, utan han menar att hans mamma är nedlåtande.

Det värsta hon sagt är att hon inte tror att han kommer lyckas ta körkort.

Visst, det är taskigt. Men de flesta jag känner har betydligt större skäl att ogilla sin mamma.

Jag förstår inte varför han inte bara kan förlåta hennes brister.

Ingen förälder är ju perfekt.

• Emer66
    Anonym (A) skrev 2019-10-24 16:42:34 följande:

Då har han väl berättat varför han hatar henne, eller?

Ja, och det har jag skrivit. Han tycker hon är nedsättande
  • Emer66
    Anonym (N) skrev 2019-10-24 16:55:54 följande:

Min man har en dålig relation till sin mamma och systrar men det tog många år innan han klarade av att berätta varför. Är det något skamfyllt kanske han inte klarat av att berätta för dig.

Fast det är verkligen inte så. Tro mig. Jag vet mycket värre grejer om hams bakgrund, och han skäms inte det minsta.
  • Emer66
    BuoBä skrev 2019-10-24 17:43:40 följande:

Hon kanske har sagt liknande saker regelbundet de senaste 23 åren...

Nej det är det värsta hon sagt och enligt honom är det oförlåtligt
  • Emer66
    Anonym (Mamman?) skrev 2019-10-24 18:26:26 följande:

Min första tanke är att det är mamman som skrivit tråden för att få tips ur den synvinkeln. Annars kan ju Emer66 omöjligt veta exakt vad som sagts genom åren.

HAHAHA nej.

Men jag och min sambo kan prata om allt. Han berättar även tyngre saker. Faktum är att han inte har något filter.
  • Emer66
    Anonym (Pappas flicka) skrev 2019-10-25 16:08:35 följande:

Ogillar man sin förälder finns det sannolikt en orsak till att det är så. Jag avskyr min egen mamma. Folk i allmänhet tycker att hon är trevlig, för det är hon utåt sett. Dock så har hon förstört både mig och min barndom. Hon slet mig bort från min far, som älskade mig och tog väl hand om mig, och tog mig hem till sin vidriga man som misshandlade och tryckte ner både mig och mitt syskon. Själv stod hon där som ett mähä och såg på och tillät sin man att behandla oss illa. Till följd av detta lever jag idag med kronisk ångest (GAD) och kronisk depression. Har även haft ätstörningar större delen av mitt liv. Retar mig på minsta lilla min mamma säger och det finns en grund till det. Tänker att det kanske är likadant för din sambo med hans mamma.

Tråkigt att höra.

Men nej. Det handlar "bara" om att han anser att hon är nedsättande och inte respekterar honom. Han menar att hon lägger sig i och är hånfull.

Men jag umgåtts med dem samtidigt och uppfattar henne som en ganska vanlig mamma.

Känner många som har betydligt större skäl att hata sin mamma, (bland annat jagsjälv) vilket jag har sagt åt honom.
  • Emer66
    Anonym (Annika) skrev 2019-10-26 11:03:36 följande:

Så killen har varit med om "mycket värre saker", pratar hatiskt om/till sin mamma, har varken körkort eller jobb och har inget filter... Vilket kap! Eller?

Nej, han har inte varit med om värre saker?

Ja, han är arbetslös just nu, men har i övrigt haft jobb sedan han slutade gymnasiet.

Nej, han har inte körkort och ja, han är hatiskt mot sin mamma.

Han är en toppen kille i övrigt. Rolig och intelligent.
  • Emer66
    smulpaj01 skrev 2019-10-28 10:54:59 följande:

Hans absolut största misstag är att flytta direkt hemifrån in till dig. Se till att han skaffar jobb och eget boende om ni två ska ha en framtid. Flytta ihop kan ni göra om ett par år när han blivit vuxen och lärt sig ta hand om sig själv.

Vad menar du? Han har inga problem med att ta hand om sig själv eller hushållet. Vi har heller inget relationsproblem.

Problemet är att jag inte förstår varför han hatar sin mamma.

Vad skulle det hjälpa att vi flyttar isär?
  • Emer66
    UPPDATERING 

Jag kollade in på denna tråd nu, så här 3 år i efterhand, och kan bara konstatera att de få som skrev att de var en röd flagga hade helt rätt. 
    Jag borde ha litat på min magkänsla att något var fel. 

Ni som skrev att jag inte skulle bry mig,  vad fan vad de för råd egentligen?!  
    Om man inte kan ge ett rimligt skäl till sin egen sambo varför man hatar sin förälder, så har man antingen allvarliga kommunikationsproblem eller så är man störd på något sätt. 
    Det var det sista skulle jag för sent upptäcka. 
  • Emer66
    Anonym (Hmm..) skrev 2022-10-19 06:35:29 följande:
    Ojdå, vad hände?
    Det som hände var det som hände när man dejtar en psykopat eller hustrumisshandlare.  
    De är supertrevliga (i början) ,  intelligenta och charmiga.  
    Dessvärre psykisk misshandlade han mig, och jag lämnade när han började hota att slå mig. 

Det verkliga skälet till att han hatade sin mamma var för hon var en kvinna som ställde krav på honom. Kvinnohatare tål inte sånt. Men självklart var det inte vad han sa,  utan att hon var respektlös, nedvärderande m.m. 

Jag kommer aldrig mer dejta en kille som inte gillar ska mamma - om han inte har riktiga skäl för det som att hon våldtagit eller misshandlat honom.

Så jag hoppas att nästa person som dejtar honom (eller dylik snubbe) läser denna tråd. 

Tjejer ta hand om er. 

• Emer66
    Anonym (hmm) skrev 2022-10-29 01:18:50 följande:

Absolut ska man inte acceptera något våld.

Men varför dödade du antagligen relationen om ditt eviga tjat om personens mamma som han önskat få slippa ett tag o få bli lite självständig ifrån? 

Kanske han ville överraska sin morsa med både jobb o körkort? Fick han ens något utrymme för det ? Eller så kanske deras relation hade blivit jobbig senaste tiden och han ville få ha lite distans? Menar att bo ihop med någon som ständigt klagar o trycker ner en kanske gör att han inte ville ha kontakt med sin morsa på några år igen. Han verkar ha behövt break oavsett orsak.

Men du kunde antagligen inte låta bli att psykiskt misshandla honom ang hans mamma så han till slut nämnde, alltså varnade om vart du drev honom. 

O nu blev du lite kränkt och vänder på klacken som att du är helt oskyldig ? Säger inte att det inte var fel av honom, utan säger bara att du inte är oskyldig heller antagligen med all säkerhet. 

Även du har utfört psykisk misshandel. Antingen respekterar ni varandra eller så går ni åt varsitt håll. Men att frånslå sig all skuld kan jag tycka är fel. 

Ni båda verkar ha varit dumma i huvudet. 

Du har verkligen ingen aning om vad du pratar om, och är dessutom dålig på att gissa. 

1. För det första tjatade jag aldrig om hans mamma.  
    2. Han ville inte överraska sin mamma.  Om du ens läst vad jag skrivit så hatade han henne och kollade henne fula ord. 
    3. Jag har verkligen ingen skuld i detta. Inte alls. Och det tycker både hans och mina vänner.  Alla,  till och med han själv tycker att HAN förstörde relationen. 
    4. Man är inte  "dum i huvudet"  för att man undrar varför en person hatar sin mamma. Och det är inte psykisk misshandel att fråga varför.  
Svar på tråden Min sambo hatar sin egen mamma