• Emer66

Min sambo hatar sin egen mamma

Jag har ett problem som jag tycker är riktigt jobbigt.

Jag flyttade ihop med min pojkvän i januari.

Han är 23 år och flyttade direkt hemifrån sin mamma, ihop med mig.

Jag uppfattar hans mamma som trevlig, och de verkar andra också göra.

Men min sambo verkar hata henne! När han pratar om henne kallar han henne för "haggan". Varje gång hon ringer och frågar "hur det är" och "hur det går för honom" blir han arg och säger att hon lägger sig i hans liv, och att hon förstört hans dag.

Han vill heller inte att jag ska hanågon kontakt med henne (min svärmor,) för då kan hon spionera påhonom genom mig.

Enligt honom vill hon bara "trycka ner" honom hon frågar hur det går med jobb eller körkort.

Jag har så många gånger försökt förklara att det är helt normalt att föräldrarna ringer frågar hur det går - även om man är vuxen. Men han köper inte det och menar att hon bara "hacka på honom".

Jag tycker det är jättejobbigt och vet inte längre vad jag ska säga.

Någom som har något tips?

• Svar på tråden Min sambo hatar sin egen mamma
  • BuoBä

Låt din sambo sköta den kontakten och välja hur han vill ha det. Det är inte ditt problem.

• Anonym (Greta)

Låt sambon själv välja hur han vill att kontakten skall se ut med sin mamma. Han har ju trots allt känt henne i hela sitt liv och det kan finnas mycket som ligger till grund för hans inställning till henne. 

• Emer66
    Anonym (Greta) skrev 2019-10-24 15:43:33 följande:

Låt sambon själv välja hur han vill att kontakten skall se ut med sin mamma. Han har ju trots allt känt henne i hela sitt liv och det kan finnas mycket som ligger till grund för hans inställning till henne. 

Nej, det är verkligen inte mycket som ligger till grund
  • Anonym (K)

Tycker det är upp till sambon. Jag verkligen avskyr min mamma vi har ingen kontakt förutom när det gäller runt mina barn... Så jag förstår han på ett sätt. Hade inte blivit jätte nöjd om min sambo hade kontakt med henne heller.

• Panduro

Det finns säkert en anledning att din sambo resonerar som han gör. Han har förmodligen inte berättat allt för dig.

• Emer66
    Panduro skrev 2019-10-24 15:49:18 följande:

Det finns säkert en anledning att din sambo resonerar som han gör. Han har förmodligen inte berättat allt för dig.

Fast det vet jag att han har.
  • Anonym (jenny)

Lite varningsflagga är det. I alla fall om det ligger något som han inte har bearbetat bakom det hela. Jag hade nog tänkt både en och två gånger om han skulle passa som livspartner och far till mina barn (även om det kanske ligger lite i framtiden). 

• Anonym (-)
    Emer66 skrev 2019-10-24 15:33:11 följande:

Jag har ett problem som jag tycker är riktigt jobbigt.

Jag flyttade ihop med min pojkvän i januari.

Han är 23 år och flyttade direkt hemifrån sin mamma, ihop med mig.

Jag uppfattar hans mamma som trevlig, och de verkar andra också göra.

Men min sambo verkar hata henne! När han pratar om henne kallar han henne för "haggan". Varje gång hon ringer och frågar "hur det är" och "hur det går för honom" blir han arg och säger att hon lägger sig i hans liv, och att hon förstört hans dag.

Han vill heller inte att jag ska hanågon kontakt med henne (min svärmor,) för då kan hon spionera påhonom genom mig.

Enligt honom vill hon bara "trycka ner" honom hon frågar hur det går med jobb eller körkort.

Jag har så många gånger försökt förklara att det är helt normalt att föräldrarna ringer frågar hur det går - även om man är vuxen. Men han köper inte det och menar att hon bara "hacka på honom".

Jag tycker det är jättejobbigt och vet inte längre vad jag ska säga.

Någom som har något tips?

Det finns två alternativ. Antingen så ligger det saker bakom som du inte känner till eller så är han en otrevlig person. Helt omöjligt för någon utomstående att veta och det är upp till dig att avgöra vilken linje du ska gå på.

Jag är i en liknande situation, min sambo har en otroligt komplicerad relation med sin mamma där han har minimal kontakt och ofta säger mindre trevliga saker om henne, tappar humöret när dom pratar osv. Hon är däremot psykiskt sjuk och efter att ha varit sambo med honom i ca 10 år så förstår jag honom fullt ut. Han har dock haft tidigare flickvänner som inte alls förstått, som tyckt att han varit otrevlig och hård men dom har helt enkelt inte fått hela bilden...
  • Anonym (siaka)
    Emer66 skrev 2019-10-24 15:44:29 följande:
    Nej, det är verkligen inte mycket som ligger till grund
    Då är det ännu konstigare och mer oroväckande.

Hans relation till den första kvinnan i hans liv är urdålig. Vad säger det om honom när det gäller er relation och hans framtida relationer till era barn? 

Varningsflagg!
  • Emer66

Han berättar allt för mig. Även känsliga och tunga grejer, så jag VET att de inte finns massa saker som han inte berättat om henne

Svar på tråden Min sambo hatar sin egen mamma