Inlägg från: Anonym (Men va?!) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Men va?!)

Löss - hur ska man göra?

Vi fick besked från skolan att löss inte var skäl att stanna hemma när min som fick det förra vintern. Kamma igenom håret ordentligt, sätt upp det om det är långt och säg åt henne att hålla lite distans. I trean är ju inte barnen på varandra lika mycket som i förskolan.

Lämna barn i skolan medveten om att de har löss? Låter knasigt. Här blir barnen hemskickade så fort det upptäcks i skolan. Välkomna tillbaka efter behandling.
  • Anonym (Men va?!)
    Fast löss är ju ingen sjukdom. Ska barnet missa en skoldag på grund av löss då? Man kan väl sätta upp håret, och informera läraren. Lössen kan ju inte hoppa. Sitter barnet inte huvud mot huvud med en kompis så smittar det inte.

Eftersom det går runt i skolor och förskolor som en smärre epidemi i omgångar skulle jag säga att det "smittar". Ingen vill väl ha löss om man slipper. 

Har ni inte kvällsöppna apotek i närheten, där ni bor så se till att lusmedel hemma då så slipper era barn missa skoldagar pga det och ni slipper föra det vidare.

• Anonym (Men va?!)
    Du får tycka det är hur knasigt du vill. Det var det besked jag fick från skolan.

Jag tror dig Limajo. Bara sån extrem motpol till vår skola där man får hämta barnet pronto om de hittar löss. Inte snack om att gå färdigt skoldagen ens.

Hur som, för egen del tycker jag att löss är jobbigare än magsjuka så för er som känner tvärtom kan ni ju tänka på oss löss-fobiker så ska jag tänka på er vid magsjuka

Ni kliar det i min skalle..
  • Anonym (Men va?!)

Tips till efter behandlingen ts, när det här återkommande kammandet sätter i gång. Kamma håret medan hon har balsam i håret. Dels är det lättare och dels så glider ev kvarvarande ägg bort lättare då sägs det.

Svar på tråden Löss - hur ska man göra?