Det är extremt farligt, det kan gå hur som helst. Jag har sällan hört om någon som kommer därifrån med bättre samarbete.
Familjerätten har problem med sin personal, hög personalomsättning, många svåra ärenden och ibland lägger de ut myndighetshanteringen hos externa konsulter.
Familjerätten saknar systematiskt kvalitetsarbete med mätningar, utvärderingar och statistik (annat än antal ärenden). Personalens utbildning varierar mycket, vilket är den enskilt största anledningen till att möten hos dem är extremt farliga. Kvaliteten är synnerligen ojämn.
Om vårdnadshavarna som träffas är kloka och vuxna så kan ju samarbetsamtalen avlöpa fint men då behövs ju inte FR alls.
Vid konflikter mellan samtalspartnerna kan det gå snett. FR har ingen metod för falsifiering eller jämkning. Att ljuga i FR kan löna sig förfärligt och då kan FR hjälpa till att öka på obalansen.
Enligt förvaltningslagen har du rätt att ha med en stödperson. Om jag var du skulle jag även spela in samtalen. Utifrån vad jag hör kan FR annars helt förvränga vad som sagts.
Som vän av offentlig sektor tar det emot att säga att den här sortens myndighetsutövning antingen skulle upphöra helt eller kraftigt professionaliseras. Ingen publicerad forskning eller universitetsrapport pekar på nöjda medarbetare. Sorry.