• klyban

Hur kan man hjälpa en drogmissbrukare?

Första man alltid bör göra, det är ta ett förutsättningslöst samtal.
    Det betyder man pratar endast, och endast försöker förstå vad som sker och helt utan krav eller pekpinnar.
    Då samtalet är till för förstå, och förstår man, så ökar chanserna dramatiskt att man löser nått.

hur många meter var det? 88-ägd och avklarad!
  • klyban
    Anonym (Miss) skrev 2019-10-17 07:07:27 följande:
    Det har redan gått över den gränsen skulle jag tro. Varför skulle syskonet plötsligt vilja prata förutsättningslöst när denne bara fått utskällningar tidigare? Då blir man inte så öppen. Snarare tar man mer droger för att lindra ångesten och prata med en påtänd person är meningslöst.
    De behöver nog ta i med hårdhandskarna innan det är försent. Jag hade blivit fly förbannad i stunden, och säkert försökt manipulera och försköna för att slippa, men jag hade tackat mina räddare när jag blev ren, och fick insikt.

Den som inte prövar, den får aldrig reda på detta.
    Och när vi har svaret, så går vi vidare oavsett.
    Men alla som har droger som orsakar problem, för faan prata före ni börjar gorma och skrika.

Någon borde göra en lista som man bockar om man finner en närstående eller släktingar tar droger.
    Då många verkar tro arg är det enda och bästa och göra, dock funkar det på alldeles för få för applicera det på alla.
    Prata är det som har bäst framgångar, sen bör man även veta vad man pratar om.
    För säger någon att cannabis är den lömskaste och farligaste droger av de alla, så tar samtalet slut redan där.
    Och hur ska man då kunna arbeta mot drogfrihet och avslutad konsumtion då?

• klyban
    Anonym (53) skrev 2019-10-17 12:45:52 följande:
    Svårt o hjälpa nån som inte vill ha hjälp.. Prova som ovanstående säger o anmäl

Polisen kan inget om beroende vård, att tänka på för sin närstående.

Men en annan stor fråga är vad beror konsumtionen på, är det en symtom av psykisk ohälsa.
    Eller en serie av dåliga val, saken är att man måste agera olika på de två och bra större chans att göra nått om det är av dåliga val, än av psykisk ohälsa.
    För då måste man även lösa den på nått sätt, innan man når till droger.(Och då för en varaktig avhållsamhet av tunga droger)

• klyban
    Anonym (Sunt) skrev 2019-10-18 11:32:00 följande:
    Nej, tvärtom så vore det bra! Det kan komma att hjälpa både ditt syskon och andra på vägen till ett bättre liv.:)

Dock finns inget som säger det ska bli så.

Vi ser ju i länder som kopplat bort polisen ifrån en hälsofråga, och satsar på sjukvården i stället.
    De har minskad mycket problem kring droger och hälsa.
    Så varför ringa polisen med deras skrala och obefintliga kunskaper om hälsa och sjukvård?
    Ibland undrar jag om det är viktigare att trycka ned någon i skorna, än hjälp någon få ett bättre liv.

• klyban
    Anonym (Sunt) skrev 2019-10-18 11:44:44 följande:
    Nja... Vill man bli nykter bör man sluta tvärt och lägga in sig för att få hjälp om abstinensen blir jobbig. Sedan jobbar man på måendet och lär sig strategier för bättre mående som inte i längden blir destruktivt med ännu mer ångest. Träning tex!

Jag skulle tro att det är svårare faktiskt om det beror på dåliga val och en personlighet med kicksökande och impulsivitet. Svårare att motivera till till ett nyktert liv. Och utav motaviation är det typ omöjligt!

Dock ger inte polisen någon hjälp på det hälsomässiga planet, så varför ska man söka dom när man är i behov av vård?

Beror det på dåliga val, så går det kalla tillbaka dessa val.
    Men psykisk ohälsa måste behandlas(Då drogkonsumtion är en symtom av ett dåligt mående hos denna patientgrupp.), det är en gigantisk skillnad mellan dessa två grupper och hjälpa med att sluta med droger.

Dock sant man inte kan motivera någon göra nått den inte vill.
    Men man kan inte stå med polisen varje gång på ett hälsoproblem, för det berättar bara man är ointresserad av någons hälsa.
    (Och inte heller är det svart och vitt, utan det finns många scenarion där polis är den enda man ringer, men vill man hjälpa sin närstående, varför inte prata nyktert med dom en gång, så kanske man lär sig nått.)

• klyban
    Anonym (Sunt) skrev 2019-10-18 12:10:21 följande:
    Du kan ju inte jämföra vårat system som inte fungerar optimalt med ett annat system där man lägger mer och helt andra resurser. Det är olagligt dessutom så det finns goda skäl att faktiskt upplysa polis om vart droger finns. Någon langar ju till syskonet och tjänar pengar på hens olycka. Det handlar inte om att trycka ner någon i skorna, det tycker jag inte att man ska göra heller och ser personligen inte ner på någon som fastnar i ett missbruk av något slag!

Upplysa vart droger finns?
    De finns överallt, och endast ett fåtal knapptryckningar ifrån, eller närmaste ghetto.
    Hela alkoholindustrin tjänar på skador och död, mer än det mesta annat, kanske socker når till den nivån av skador och död)
    Så vad menar du med tjäna på någons olycka, och med den i tankarna?
    Om man diskuterar berusning, så kan vi inte låtsas om saker inte existerar för det är jobbigt och diskutera hela ämnet.

Svar på tråden Hur kan man hjälpa en drogmissbrukare?