• entusiastiska kvinnan

Tänder min lärare på mig?

Jag går i andra ring på gymnasiet, 17 år gammal därmed har en manlig lärare som brukar kolla på mig lite då och då. Alltså, lite rakt i ansiktet till skillnad mot hur han kollar på andra elever. Allt började med när vi hade honom som vikarie i historian, under åk 1, där han kom fram till mig och frågade om jag förstod uppgiften samtidigt som kan kollade in i ögonen på mig. Detta utan att jag bett om hjälp så att säga. Kan även tillägga att vi stött på varandra i tunnelbanan och suttit på samma bänk i tunnelbanan, han ignorerar mig (bor 2-3 hållplatser från varandra). Vidare, har jag även honom numera honom som lärare, där han har sagt att mina texter är en av de bästa i klassen. Fick även höra att han höll ett hyllningstal åt mig inför hela klassen när jag hade bytt skola och inte var närvarande i klassen. Jag är tjejen som oftast pluggar väldigt väldigt hårt samt har höga ambitioner. Utseende: Mörkt och långt hår, normalviktig och sportig (har kurvor, smal överdel och kraftig nederdel), ljus/blek, lång (ca 167cm), har glasögon, har väldigt enkelt smink samt klär mig klassiskt. Dock finns det en skillnad på hans uppmärksamhet mot mig. I klassrummet verkar han inte alls kolla på mig medan han i korridorerna brukar kolla då och då. Detta som i sin tur får mig att bli lite misstänksam? Han är 29 år och jag 17 år. Kan det finnas någon orsak till varför han kollar? Borde jag fråga honom om varför han gör det?

• Svar på tråden Tänder min lärare på mig?
  • Vargaflickan
    entusiastiska kvinnan skrev 2019-10-08 22:13:50 följande:
    Jag hoppas på att du inte uppför dig på detta vis vid andra forum, ett vidrigt nedsättande beteende som inte är passande någonstans, i synnerhet när du är vuxen.
    Trampade viseversa på en öm tå ts? Jag tror också att det är du som VILL att din lärare skulle vara tänd på dig, för inget i din text eller svar tyder på att han är det minsta intresserad av dig.
  • Bananböjaren

Det är uppenbaratt du är kär i din lärare. Din lärare däremot verkar sköta sitt jobb exemplariskt. Du låter fantasin skena vilt.

• Bananböjaren
    roflgrodanbolltroll skrev 2019-10-09 06:54:00 följande:

Manliga lärare under 30 och gymnasietjejer...vad kan gå fel liksom? Hur tänker man där när man anställer??

Vilket sexistiskt inlägg och vilken otroligt taskig manssyn du har.
  • felix le chat

Om din magkänsla och intuition är att han är sexuellt attraherad av dej så
    har du förmodligen rätt.

Tycker du skall anmäla.

Klassas som förberedelse till sexuella trakasserier.

• viseversa
    entusiastiska kvinnan skrev 2019-10-08 22:13:50 följande:
    Jag hoppas på att du inte uppför dig på detta vis vid andra forum, ett vidrigt nedsättande beteende som inte är passande någonstans, i synnerhet när du är vuxen.
    Nej för du letar minsta bevis på att han är tänd på dig. Man undrar ju på allvar och jag tror det är vad du önskar själv. Folk säger att INGET du skriver visar att han är tänd på dig men ÄNDÅ fortsätter du leta bevis på det.
  • Vargaflickan
    felix le chat skrev 2019-10-09 15:27:23 följande:

Om din magkänsla och intuition är att han är sexuellt attraherad av dej så
    har du förmodligen rätt.

Tycker du skall anmäla.

Klassas som förberedelse till sexuella trakasserier.

Jag hoppas att du skojar...
  • Ess
    entusiastiska kvinnan skrev 2019-10-08 22:08:24 följande:
    Varför skulle jag vilja det? Alla läraren är måna om att jag är en ambitiös elev därmed aldrig skulle kunna tänka dig att jag hittar en partner, även för mig. Att min lärare är tänd på mig eller inte får jag ta ansikte mot ansikte om det skulle vara så att jag fortsätter att få blickar. Slutdiskuterat.
    Ta inte upp det för du kommer skämma ut dig totalt.
    Ser inget i det du skriver som tyder på att han är tänd på dig.
  • JeannaQ

Jag tror att han uppskattar dig för att du är en duktig elev och visar dig som föredöme när han "håller tal om dig".
    Att han tittar litet extra när han ser dig i korridorerna  är nog för att han gillar dig just för att du är ambitiös  och tar studierna på allvar. "Där är hon, som är så duktig!"
    tänker han säkert, en lärare blir glad om en elev är duktig.
    Att han ignorerade dig i tunnelbanan tyder ju på att han verkligen inte vill flirta
    eller ha en närmare relation utan att du är en bra elev.
    Att han frågar "Förstod du uppgiften?" är ju bara en allmän fråga. Han vill veta om den som är bäst i klassen förstod uppgiften. i så fall kan han vänta att fler kan förstå den.
    Det är helt onödigt att du beskriver ditt utseende i detalj.
    Det säger ingenting om denna frågeställning du har. Alla har inte samma smak!
    Jag tror inte det spelar någon roll för honom om du har ljus eller mörk hårfärg.
    Jag tror som fler här, att han gör dig litet orolig på ett spännande sätt och du vill ha
    ett "avgörande" för att lugna ner dig själv.
    Förmodligen är det du som är tänd, inte han. Han verkar ju ha god distans till dig.

• Pilsner

Trolltråd. Ingen 17-åring kallar sig för "kvinnan". Dessutom för vuxet/gammalt språk.

• JeannaQ

Att han tittat på dig innan han var din lärare kan bero på att han hört av andra lärare att du är en duktig elev.
    Det kan bero på hur du själv bemötte honom i korridorerna. Du kanske tittade på
    honom så att han uppmärksammade dig.
    Finns ju också en chans att han tittade för att du ser trevlig ut.
    Men det gör vi alla, blir litet mer uppmärksamma om någon ser tilldragande ut.
    Många lärare har sina favorit -elever utan att de därför funderar på eleven i övrigt. 
    Eller går omkring med känslor för just den eleven.

• Perjonsson

Du ts är helt klart kär i han och söker signaler för att han är intesserad.

Om du som oerfaren tjej blir ijop !ed en 12år äldre mogen kille är inte fel alls men då han ärdin lärare blir det väldigt olämpligt och kan förstöra hans lärarkarriär för evigt.

Mina omogna flickvänner då vi var i din ålder minns jag uppträdde väldigt klängiga och i det närmaste förföljde mej som om jag var sista killen på jorden och det hör den tiden till. Så ta det kallt .

• jrockyracoon

Visst kan han vara tänd på dig. Men det är också möjligt att du inbillar dig. Det som talar för att han är tänd på dig är din beskrivning av hans blickar. Men du kan också ha läst in saker i dessa blickar som inte fanns där.

Jag är själv lärare och har faktiskt själv råkat ut för en kvinnlig elev som jag tror blev intresserad av mig.

Jag gick i skolkorridoren och hälsade artigt på några elever som jag inte kände särskilt mycket. Efter ett tag så märkte jag att de uppförde sig konstigt när jag kom gående. Jag märkte att en av dem var intresserad av mig.

Jag bestämde mig för att tydligt visa att jag inte var intresserad och vid ett tillfälle så undvek jag ögonkontakt och hälsade inte alls. Tydligen gick signalen fram för sedan blev jag inte intressant längre.

Min slutsats av denna lilla historia är att det ofta krävs mycket lite för att unga tonåringar med lite erfarenhet ska börja inbilla sig att en vuxen är intresserad av dem. Vanlig artighet kan de tolka på fel sätt och läsa in saker i som inte finns där.

Huruvida dina iakttagelser och bedömningar av läraren är riktiga eller ej, kan jag inte veta. Men risken finns att du felbedömer din lärares intentioner.

• Susanne 977

Inget i texten kan leda till att tro att han är intresserad, snarare att du har en crush på honom som gör att du letar minsta tecken.

Det är normalt för lärare att söka ögonkontakt. Att han inte tar tillfället i akt när ni varit ensamma tyder ju mer på att han kanske uppmärksammat att du verkar intresserad och han försöker skicka signaler att han inte är intresserad.

Svar på tråden Tänder min lärare på mig?