Liberté skrev 2019-09-29 19:59:40 följande:
Varför ?
Saken är att kvinnans rätt att bestämma över sin kropp utan att mannen lägger sig i är hennes ensak.
Eftersom mannen då inte har något att säga till om när det kommer till abort så har han laglig rätt att lämna förhållandet och avsäga sig ansvar.
Det är så det fungerar, ge och ta när det kommer till jämställdhet.
Det fungerar så att ingen av parterna kan ha kakan kvar och äta den samtidigt.
Av denna anledning så kan man inte som kvinna gnälla när mannen säger "nej tack jag använder min lagliga rätt att inte vara närvarande far" då¨det är hon som avgör om han får bli far till barnet eller ej.
Du verkar blandade ihop lag och moral.
Bara för att någonting inte är olagligt så innebär det inte att det är moraliskt, finns en massa gravt omoraliska saker som är fullt lagliga. De flesta i tråden ser detta från en moralisk synvinkel, det är ingen som säger att hon ska ringa polisen. Detta var inte någonting TS gjorde medvetet, de trodde båda att de var skyddade men en olycka hände, detta är något de orsakat tillsammans. Skulle du komma med samma åsikt om hon upptäckt det i vecka 19?
Alla har rätt till sina känslor och jag tror att detta kan vara en affektreaktion från TS man. Ge honom ett en eller ett par veckor och prata sedan igen är mitt råd, för till och med jag kan förstå hans spontana rädsla/känsla för ännu ett barn när han redan har tre själv och det totalt finns fyra i hushållet. Även med att de barnen redan är så självgående och TS och hennes man troligtvis inte är jäteunga. Sen på det mitt i en husrenovering och TS med ett nyuppstartat företag. Det är ju knappast en ideal situation.
Förklara vilken hemskhet en abort skulle vara för dig om en vecka och om han fortfarande inte ändrat sig om en eller två veckor så lämna. Men om han är en vettigt förälder till sina pojkar så låter det som chock och affekt, tänker han annars praktiskt förskjuta detta barn? Hans barn är tonåring, hur Tänkte han förklara och motivera det till dem? Att han tänker för evigt låtsas som att ett av hans barn inte finns?
Så min gissning är att även om detta skadar och bryter upp ert förhållande så gissar jag att han kommer att till en viss del finnas i barnets liv.