Anonym (Stina) skrev 2019-10-14 22:16:54 följande:
Men att man använder skydd betyder inte att man lovar, eller måste, göra en abort vid en eventuell graviditet. Det borde varenda vettig, mogen vuxen fatta. Har man sex kan det bli en graviditet och man kan även, som i TS fall, upptäcka den sent och då kan det hända att man får sig en bebis, oavsett hur mycket skydd man använt och oavsett om man ville ha barnet från början eller inte.
Det tricksas ordentligt här, argumenterar du emot mig? Väldigt lite av det du skriver argumenterar emot min sak.
Vad vi vet så finns det ett preventivmedel i bilden och en tidigare diskussion att den ena parten inte vill ha barn. Då vet antagligen båda parterna var den andre står.
Sedan vet vi inte om det diskuterats vad som händer om det ändå skulle bli barn trots spiralen, har de båda diskuterat detta? För att om man sagt att man inte vill ha barn i framtiden, kommit överens och inget annat har sagts så kan man ju inte göra annat än att förmoda att den ena parten har förstått allt som det innefattar. Om så är fallet så har de misslyckats som ett
par att klargöra detta, dvs det är inte den enskildes fel som ni gärna försöker få det att verka.
Så nej, jag har inte sagt att någon måste göra abort.
Anonym (nä) skrev 2019-10-14 22:17:16 följande:
De har kommit överens om att använda preventivmedel, inte göra abort om preventivmedlet inte levererar. Abort till är inte för mannens skull, det är helt upp till kvinnan vad hon vill göra med sin kropp. Och ja jag lägger skulden på mannen, det är ju han som inte är nöjd med situationen om TS föder barnet. Han har själv satt sig i den sitsen. Vill man inte ha barn får man skydda sig ordentligt eller avstå vaginalt sex.
De kanske de inte har gjort om man får spekulera, men visste de båda parterna om detta är då frågan. Jag tycker att det är en såpass viktig fråga att man inte bara kan spela bort det med att man inte har lovat/diskuterat någonting om det.
Anonym (Sadsmiley) skrev 2019-10-14 20:05:08 följande:
Men ännu en gång, det viktiga är barnets framtid vilket du aktivt knuffar undan för att försvara människors rättigheter som ingen har ifrågasatt
Jag får nog citera mig själv för att folk inte läser ordentligt. Ännu en gång ingen som har ifrågasatt människors rättigheter att göra egna val, det handlar om en bräsch i en överenskommelse där en part har sagt nej till barn, ett nej är ett nej, och båda parter har varit oförsiktiga och kanske delvis otydliga med vad de båda vill.
Med de premisserna är det ju inte konstigt att den som sagt nej är missnöjd och inte vill fortsätta en relation om den andre totalt struntar i vilket. Ingen vill ju vara i den sitsen i sin relation oavsett kön.
Så nej, det är inte den enskildes fel ännu en gång. Det är fortfarande båda som agerat fel som ett par.