Anonym (ace) skrev 2019-10-02 04:04:12 följande:
Om jag har förstått TS rätt har mannen redan från början sagt att han inte vill ha fler barn. Det är ingen åsikt som kommit i samband med graviditeten, det är något som båda vetat om hela tiden.
Det är inget moraliskt förkastligt i att säga "jag vill inte ha fler barn, jag lämnar hellre vår relation och därefter några år senare göra exakt detta.
Både TS och mannen har haft samma möjlighet att undvika denna situationen genom att sterilisera sig själva. Det är inte någons enskilda fel eller ansvar, det är deras gemensamma fel och ansvar.
TS man har vad jag kan utläsa inte försökt tvinga eller pressa TS att göra något alls, han talar bara om vilka val han kommer göra. Han låter TS själv välja vad hon vill göra.
Det är inte förkastligt att säga att man inte vill ha fler barn.
Det förkastliga ligger väl snarare i att TS man inte har gjort något för att en graviditet inte ska uppstå.
TS trodde att hon hade en spiral,men den verkar ha åkt ut. Så hon trodde att hon var skyddad.
Och inga skydd är ju 100 % säkra så detta hade kunnat hända ändå.
Detta borde även TS man veta. Så även han hade kunnat skydda sig ,eller kanske ännu bättre,,steriliserat sig.
För även om TS sagt sig vara på det klara med att han inte ville ha fler barn så kan han inte förvänta sig att TS ska göra abort när hon är nästan halvvägs in i graviditeten.
Hur hade han gjort om TS hade gått ännu längre innan hon upptäckte att hon var gravid? Om hon gått förbi gränsen för när abort är tillåtet?