Inlägg från: Anonym (nä) |Visa alla inlägg
  • Anonym (nä)

V 16 - maken vägrar barn

det var hans eget fel som gjorde ett barn, och nu lägger han på dig att fixa det och betala priset för att fixa hans liv

ibland går livet inte som man önskar det kanske din man borde inse

och så har han mage att upplysa dig om att han inte tänker ta ansvar och konsekvenserna av sina handlingar

än är inte sista ynkryggen född

• Anonym (nä)
    korngryn skrev 2019-10-12 19:58:27 följande:
    Om nu ts går emot makens uttryckliga önskan och behåller barnet, förutsätter jag att hon inte kommer vara så fräck att hon kräver underhåll. Det räcker ju liksom att köra över honom totalt i en sån här viktig fråga, att sen komma och kräva pengar också känns lite väl övermaga.
    du framställer "behålla" som något aktivt, så är det förstås inte, en abort är till för kvinnor som inte vill vara gravida, inte för män som inte vill bli fäder.
  • Anonym (nä)

Män ska fan inte tala om för kvinnor vad de ska göra med sina kroppar, alltså jävla svin som försöker få en kvinna att genomgå en abort mot sin vilja

• Anonym (nä)
    korngryn skrev 2019-10-13 18:23:50 följande:
    Ja, det borde han absolut ha gjort, men nu gjorde han inte det och det går inte att ändra i efterhand. Han trodde antagligen att ts spiral var 100 % säker och han verkar inte ha engagerat sig särskilt mycket och läst på om hur det funkar, för i så fall hade han vetat att inga p-medel, inte ens sterilisering är 100 %.
    Om han inte har brytt sig om att engagera sig så är det väl verkligen hans eget fel att det blev som det blev. Men ändå ska han slippa försörja barnet som han gjort tycker du. Och kvinnan ska betala priset för att rädda honom.
  • Anonym (nä)
    korngryn skrev 2019-10-13 18:50:13 följande:
    Ja, eftersom ts vill behålla barnet. Då får hon ju också räkna med att ha barnet 100 % av tiden och stå för hela inkomstbortfallet och alla kostnader. Hade det varit tvärtom, att HON ville göra abort och han behålla, kunde det kanske vara rimligt med underhåll.

Det rimliga är väl att den som vill ha barnet betalar det mentala och ekonomiska priset.
    Hon behöver inte räkna med att stå för alla kostnader själv. Man är två om att ett barn och fadern ska också betala för barnet han gjort. Underhåll är ett lågt pris att betala för övrigt när han kan slippa ifrån allt annat ansvar genom att hålla sig undan.
    Det rimliga är att den som vill ha abort betalar det mentala priset. Men det funkar inte så därför har kvinnan all rätt att välja bort abort.
  • Anonym (nä)
    molly50 skrev 2019-10-13 19:09:53 följande:
    Fast mannen är ju inte heller oskyldig till att situationen överhuvudtaget har uppstått.
    Man är två om att ha sex.
    Och vill man absolut inte ha fler barn så får man väl försöka se till så att det inte blir så.
    Inte bara förlita sig på att den andra parten ska fixa det.
    Exakt man har själv det ultimata ansvaret för att fixa sitt liv, man kan inte förvänta sig att någon annan ska betala priset för att städa upp i röran.
  • Anonym (nä)
    Anonym (Sadsmiley) skrev 2019-10-14 17:46:58 följande:
    Ja och man har rätt att avstå från sex även om man skyddar sig, vad är din poäng?

De har säkert diskuterat det emellan sig själva som PAR hur deras skydd ska gå till och om jag inte läst fel så bar TS på en spiral som försvunnit, inget skydd är vattentätt trots allt.

Så det finns ingen anledning för dig att omyndighetsförklara TS beslut på hur hen valt att beskydda sig
    korngryn skrev 2019-10-14 14:07:00 följande:
    Nu tror jag i och för sig att ts kommer klara sig alldeles utmärkt trots makens egoism. Det eventuellt blivande barnet också.

Men ja, i den bästa av världar skulle barn vara önskade av båda sina föräldrar. Så samtyckeslag är väl i princip en bra ide (dock inte genomförbar i praktiken). Sen hindrar ju inte det att mannen alltid kan välja att hoppa av karusellen innan eller efter barnet är fött, även om han en gång samtyckte.
    Fast nu handlar det ju inte enbart om TS och vare sig hen kommer klara det, eller vad partnern tycker, det handlar först och främst om barnet. Att skaffa barn är ingen liten grej och bör vara något man diskuterar och kommer överens om först, en samtyckeslag hade varit i rätt riktning, bättre att man har två samtyckande parter än att inte ha det.

Självklart kan det ändå sluta med att de går skilda vägar, vare sig det är mannen eller kvinnans beslut men så är det ibland. Det hade funkat jättebra som app att man samtycker till barn först och sen har sex :)
    Mannen har isåfall kommit överens med TS om att förlita sig på en metod som kan ge barn, och det beslutet får han ta konsekvenserna av nu. Det här helt hans eget agerande som satt honom i den situation han är nu. Han valde en väg som inte var helt säker. Hade han velat vara helt säker så hade han kunnat sterilisera sig eller avstå vaginalt sex. Så han har redan samtyckt till att det kan bli en graviditet.
  • Anonym (nä)
    Anonym (Svårt) skrev 2019-10-14 19:04:55 följande:
    Tycker att sterilisering bagatelliseras i sådana här trådar. Det är ju ett irreversibelt ingrepp. Eller man måste räkna med att det är det i alla fall, även om det finns en del möjligheter idag både att försöka återställa sädesledaren, och att ta ut spermier ur bitestikeln via biopsi och göra IVF. Men chanserna är små att något av detta ska leda till ett barn, så den man som gör ingreppet måste räkna med att han blir steril för livet. Och särskilt för en man, innebär det väldigt många år då han i normalfallet skulle ha haft kvar sin fertilitet, och då mycket kan hinna hända.

Tänk om han förlorar de barn han har, i en bilolycka, flygolycka, brand eller epidemi? Eller tänk om han förlorar kontakten med sina barn när de blir vuxna, samtidigt som han har en ny ung kvinna i sitt liv, som gärna skulle vilja ha barn? Det här scenariot händer ofta t.ex. män som gifter sig med en ung kvinna från Thailand eller Ukraina. De vuxna barnen tar avstånd... men då har paret möjligheten att skaffa sig en ny kull!

Kondom är krångligt, dyrt och tar bort en del av känslan. Inget som etablerade par använder i längden (om det inte finns väldigt speciella skäl, som att den ena har AIDS). 
    Det är ju en avvägning han isåfall får göra. Knulla skönt och kunna skaffa fler barn om han trots allt ångrar sig eller gardera sig mot en graviditet med kvinnan som han inte vill ha halvsyskon till sina barn med.
  • Anonym (nä)
    Anonym (Sadsmiley) skrev 2019-10-14 20:05:08 följande:
    Anonym (nä) skrev 2019-10-14 18:38:01 följande:
    Mannen har isåfall kommit överens med TS om att förlita sig på en metod som kan ge barn, och det beslutet får han ta konsekvenserna av nu. Det här helt hans eget agerande som satt honom i den situation han är nu. Han valde en väg som inte var helt säker. Hade han velat vara helt säker så hade han kunnat sterilisera sig eller avstå vaginalt sex. Så han har redan samtyckt till att det kan bli en graviditet.
    Du menar att de som PAR har kommit överens om ett skydd mot graviditet som inte är vattentätt, för det finns ingen metod som är 100%. Det som friskt glöms bort är att de är två vuxna i en relation där man kommunicerat och kommit överens om saker och ting. TS är fullt kapabel till detta, eller försöker ni att få TS framstå som en inkapabel kvinnobäbis?
    Jag vet inte om de kommit överens, jag skrev att ISÅFALL har de kommit överens som svar på dina spekulationer.
    Han har gått med på att använda en metod som kan ge barn, då samtyckte han till att det kunde bli en graviditet. Och abort är inte till som en nödlösning för män som inte vill bli fäder, så det kunde han räkna bort från början.
  • Anonym (nä)
    Anonym (Sadsmiley) skrev 2019-10-14 20:52:14 följande:
    Som svar för mina spekulationer så har de ISÅFALL kommit överens som par, ännu en gång. Det är inte enbart mannen, och konsekvenserna får de lida tillsammans som ett par men fortsätt du att skuldbelägga den enskilde.

Har det fattats beslut kring skydd mot graviditet och man kommit överens om att man inte vill ha barn så har man helt klart gjort allt förutom att samtycka att man vill ha barn i framtiden. Man använder inte preventivmedel för skojs skull, det förstärker bara faktumet att det fanns en gemensam överenskommelse.

Jag kan inte göra något annat än att tycka synd om barn som kan komma att växa upp utan en biologisk förälder på grund av vårdslöshet från två vuxna människor.
    De har kommit överens om att använda preventivmedel, inte göra abort om preventivmedlet inte levererar. Abort till är inte för mannens skull, det är helt upp till kvinnan vad hon vill göra med sin kropp. Och ja jag lägger skulden på mannen, det är ju han som inte är nöjd med situationen om TS föder barnet. Han har själv satt sig i den sitsen. Vill man inte ha barn får man skydda sig ordentligt eller avstå vaginalt sex.
  • Anonym (nä)
    Anonym (Sadsmiley) skrev 2019-10-15 00:03:09 följande:
    Det tricksas ordentligt här, argumenterar du emot mig? Väldigt lite av det du skriver argumenterar emot min sak.

Vad vi vet så finns det ett preventivmedel i bilden och en tidigare diskussion att den ena parten inte vill ha barn. Då vet antagligen båda parterna var den andre står.

Sedan vet vi inte om det diskuterats vad som händer om det ändå skulle bli barn trots spiralen, har de båda diskuterat detta? För att om man sagt att man inte vill ha barn i framtiden, kommit överens och inget annat har sagts så kan man ju inte göra annat än att förmoda att den ena parten har förstått allt som det innefattar. Om så är fallet så har de misslyckats som ett par att klargöra detta, dvs det är inte den enskildes fel som ni gärna försöker få det att verka.

Så nej, jag har inte sagt att någon måste göra abort.
    Anonym (nä) skrev 2019-10-14 22:17:16 följande:
    De har kommit överens om att använda preventivmedel, inte göra abort om preventivmedlet inte levererar. Abort till är inte för mannens skull, det är helt upp till kvinnan vad hon vill göra med sin kropp. Och ja jag lägger skulden på mannen, det är ju han som inte är nöjd med situationen om TS föder barnet. Han har själv satt sig i den sitsen. Vill man inte ha barn får man skydda sig ordentligt eller avstå vaginalt sex.

De kanske de inte har gjort om man får spekulera, men visste de båda parterna om detta är då frågan. Jag tycker att det är en såpass viktig fråga att man inte bara kan spela bort det med att man inte har lovat/diskuterat någonting om det.

Jag får nog citera mig själv för att folk inte läser ordentligt. Ännu en gång ingen som har ifrågasatt människors rättigheter att göra egna val, det handlar om en bräsch i en överenskommelse där en part har sagt nej till barn, ett nej är ett nej, och båda parter har varit oförsiktiga och kanske delvis otydliga med vad de båda vill.

Med de premisserna är det ju inte konstigt att den som sagt nej är missnöjd och inte vill fortsätta en relation om den andre totalt struntar i vilket. Ingen vill ju vara i den sitsen i sin relation oavsett kön.

Så nej, det är inte den enskildes fel ännu en gång. Det är fortfarande båda som agerat fel som ett par.
    Nej vi vet ju egentligen inte hur de har diskuterat, kommit överens eller lovat varandra. Men hur du än spekulerar och vilka villkor du tycker gäller när man använt preventivmedel så har båda gått med på att det finns en risk för dem att blir gravida. Båda gick med på att använda en preventivmetod som kunde resultera i barn. Så båda bär ansvaret för att graviditeten blev. Vill man verkligen inte ha barn så får man främst ta ansvar för själv att det inte händer, par-relation eller ej.
Svar på tråden V 16 - maken vägrar barn