V 16 - maken vägrar barn
Svårt, för jag förstår ju din man också. Han har tre barn, som börjar växa upp nu. Han är färdig med den biten. Och du har vetat det från början. Jag kan tycka att du borde ha sett över p-medelssituationen bättre, när du visste hur landet låg. För det är väl inte så illa, att du egentligen visste att det var något knas med spiralen (eller att du till och med visste att den hade ramlat ut, vi kvinnor är bra på att ljuga för andra och samtidigt lura oss själva att det är sant)? För att du VILLE säkra upp en man med bra ekonomi och ett fint hus för livet?
Jag tycker hur-eller-hur inte att man ska göra abort så sent, om man inte har extrema skäl - och det har inte du, om du har berättat allting här. En annan tanke: din dotter kan få mycket glädje av ett syskon genom livet. Om hon inte har några halvsyskon på sin pappas sida heller, så finns det all anledning att satsa på det här barnet för hennes skull. Jag är själv endabarn, och det är en livslång känsla av ensamhet och utsatthet - i alla fall tills man får de egna barnen. (Men alla får ju inte några.)
Så det rimligaste att göra nu, är väl att du hittar ett boende, flyttar med din dotter, ställer in dig på att bli ensam mamma. Som tur är, är ju din dotter så stor att hon kan hjälpa till med babyn, eller i alla fall med hushållsarbetet. Yngre flickor än så har fått sköta hem och barn helt själva. Du får se det som en nyttig förberedelse för hennes vuxenliv. För du kommer INTE att orka med att sköta en baby helt själv och dessutom curla en tonårsdotter.
Och sedan får du väl hoppas på att maken mjuknar..? Om du låter honom vara och inte försöker pressa honom till någonting, så ökar chanserna att han får positiva känslor sitt nya barn med tiden.