• Anonym tipsare

Vaknar kl 4 varje morgon

Jag är helt apatiskt trött nu. Vår yngsta (ca 15 mån) vaknar kl 4 VARJE MORGON. Inte nog med det, det är ett jäkla gnäll nätterna igenom. Jag vet snart inte vart jag ska ta vägen. Jobbar dessutom heltid och kommer hem vid 17:30-18 varje kväll. Lägger ungen ca 18:30 (vi har testat att lägga senare men det gör ingen skillnad). Han sover bra dagtid. Ibland ett kort fm-pass och ett längre kring lunch/em, och ibland bara em-passet. Själva läggningen går oftast rätt smidigt då han är trött för det mesta vid den tiden. Får en stor flaska välling innan läggdags. Har testat både att han sover själv i spjälsäng och i sängen antingen med eller på mig. Ingenting hjälper. Det är helt becksvart i rummet. Han äter jättebra på dagarna. Aktiveras mycket med både utomhuslek och öppna förskolan, men går inte på vanlig förskola. Vad gör jag!?

• Svar på tråden Vaknar kl 4 varje morgon
  • syntharen

Sover han alltså ibland 3 ggr på dagen? Förmiddag, lunch och ibland eftermiddag? Jag skulle dra ner på dagvilan så det bara blir en gång om dagen, efter lunch. Kan förstås bli svårt när han vaknar kl 4 (jag vet hur det är, min äldsta son vaknade 4.30-5.00 från han var bebis tills han var runt 3-4 år... fortfarande som 9-åring är han väldigt morgonpigg) men ni får försöka trappa ner, dra ut vakentiden så det till sist blir en vila bara. Sedan är som sagt vissa barn väääääldigt morgonpigga som det inte går att göra så mycket åt tyvärr

• Moder1

Jag säger samma sak som ovan. Dra ner på dagvilan till ett pass efter lunch.

• Anonym tipsare
    syntharen skrev 2019-09-17 07:03:30 följande:

Sover han alltså ibland 3 ggr på dagen? Förmiddag, lunch och ibland eftermiddag? Jag skulle dra ner på dagvilan så det bara blir en gång om dagen, efter lunch. Kan förstås bli svårt när han vaknar kl 4 (jag vet hur det är, min äldsta son vaknade 4.30-5.00 från han var bebis tills han var runt 3-4 år... fortfarande som 9-åring är han väldigt morgonpigg) men ni får försöka trappa ner, dra ut vakentiden så det till sist blir en vila bara. Sedan är som sagt vissa barn väääääldigt morgonpigga som det inte går att göra så mycket åt tyvärr

Nej, han sover max 2 gånger per dag. Ibland på förmiddagen (för han är ju astrött eftersom han vaknat 4...) Men då blir det ofta bara 20-30 min. Sen sover han en gång till, som är antingen kring lunch eller tidig eftermiddag. Det passet är kanske en timme. Känns svårt att dra ner dagsvilan mer just nu, känns som han redan sover mindre än han ?borde?.
  • emphz

Sömn föder sömn. Prova få till ett längre sovpass mitt på dagen istället för 2 korta.

Vår dotter sover hemskt dåligt på nätterna om hon sover för lite på dagen. Hon behöver cirka 2 h, i ett sovpass.

Har ni provat ha lampa tänd? Tänker du skriver ett där är kolsvart i rummet. Vår dotter är super mörkrädd, vaknar hon och det är mörkt blir hon genast ledsen och vaknar till ordentligt. Med liten lampa kan hon orientera sig när hon vaknar till och kan då somna om själv.

• legomum

Mina killar vaknade vid 5 varje morgon fram tills de var 2,5-3 år. Sedan blev det långsamt bättre.

Var bara att lägga sig tidigare för att orka med helt enkelt.

De själva styrde sin sömn behövde de sova på dagen flera tillfällen så fick de göra det.

Kan det vara så att din plutt är hungrig? Kanske att han behöver lite påfyllning under förkvällen. Tror att det var det som gjorde att mina sov från 18 -05 när de var dryga året.

• legomum

Angående sömn på dagen. Det är olika för olika barn. Vissa 15 månaders sover bara ett pass medans mina sov 3 pass varje dag.

Finns inga rätt och fel. Barnets behov styr ju.

Svar på tråden Vaknar kl 4 varje morgon