Inlägg från: MammaTillDansband |Visa alla inlägg
  • MammaTillDansband

"Amningen från helvetet"

Inte för att det är någon tröst i nuläget, men ju fler barn en får, desto fler dåliga amningsråd får en också. Du har tydligen fått höra att bebisen ska ligga "mage mot mage", du med. Och visst, det funkar väl, men det är inte det enda som funkar. När min yngsta dotter var i din dotters ålder för ungefär 3 månader sen tyckte jag det fungerade bäst att variera amningsställningarna. När de är så små ligger de där du har lagt dem, så det är du som mamma som bestämmer, ganska snart kommer din dotter själv ta den position hon trivs bäst med.
    Precis som du gjort liggammade jag en hel del, och sen höll jag henne mha amningskudden i det "amerikanska fotbollsgreppet", alltså hon låg under min arm när jag satt upp. (Förklarar jag begripligt?)
    Det kan vara så att hon har lättare att få bra tag i någon av de ställningarna, med eller utan amningsnappen. Även om alla bebisar i princip har samma sugteknik, är ju inte deras munnar exakt lika och inte mammornas bröst heller, så standardiserade råd av typen "bebisen ska ligga si och så" fungerar inte på alla. Testa dig fram vad som går bäst för dig och din dotter!
    Du tycker att det blir mycket amning, och det är helt normalt, det kan bli långa pass i favvo-fåtöljen Glad . Fick bassning av min BVC-sköterska när min dotter var i din dotters ålder för att hon åt "för länge", jag hade berättat att hon lätt kunde ligga och snutta en timme åt gången. Det var inte enligt regelboken, tydligen, dottern kunde ju bli "för trött av att äta så länge". Jag tyckte i mitt stilla sinne att detta var dumheter, och fortsatte som innan med att amma min dotter precis så ofta och så länge som hon vill. När de blir ett par månader brukar de äta effektivare, få i sig mer mjölk på kortare tid, så då slipper du evighetsamningspassen.

Du och din dotter fixar det här, på ert sätt. Lycka till {#emotions_dlg.flower} !
    PS: Ett tips är att prata med ev kompisar som ammat, din mamma, svärmor, mormor eller farmor (om de lever), det kan ge perspektiv!

• MammaTillDansband
    bananen86 skrev 2019-09-17 10:24:38 följande:
    Vet inte vart du läst något om mycket amning? Men extra mycket amning upplever jag inte. Hon äter max en halvtimme åt gången. Oftast 10-15 min. Har börjat pumpa ur och ge några av gångerna på flaska nu, ammar såklart också. Har lagt träningen utan amningsnapp på hyllan, för det är då mina "psykbryt" kommer. Så nu känns det riktigt bra. Kör väl på så här ett tag får vi se :)
    Jag missförstod dig nog.
    Men heja dig och lilla dottern!
Svar på tråden "Amningen från helvetet"