Inlägg från: 2barnsmorsan |Visa alla inlägg
  • 2barnsmorsan

"Amningen från helvetet"

bananen86 skrev 2019-09-13 11:07:06 följande:

Försöker med hamburgergreppet varje dag, funkar ibland och Ibland inte. Ibland får hon till det så någon minut innan hon släpper och blir ARG. Igår slutade vår övning med att hon varken tog amningsnapp, vårta eller flaskan med ersättning (som hon alltid tar om hon är hungrig) för att hon blev övertrött/hungrig. Såklart känner de av att en annan blir uppjagad och ledsen också, vilket inte är så bra...

Alltså vissa barn är också sämre på att ta ett ordentligt tag så det behöver inte bara vara att du gör fel utan en kombination av du och ditt barn. Och möjligen att ni började med amningsnapp istället för att få hjälp att fixa ett bra tag på en gång.

Amningen med mina två barn var som dag och natt. Med ettan var det så som du beskriver. Jag häll inte ut mer än 2 månader för bebisen gick inte upp. Med tvåan så bara bebisen sög tag redan på BB, ett riktigt bra tag på en gång och så funkade det perfekt.
  • 2barnsmorsan
    bananen86 skrev 2019-09-14 14:09:24 följande:

Ja det hade ju varit bättre om de hade haft tålamod och tid att hjälpt mig direkt...

Ja. Men det är fan svårt att amma. Med mitt första barn blev jag stressad av alla råd, för det är ofta man får helt motstridiga tips. Känn inte skuld. Vill du få det att funka så kämpa på försök att hitta lugn och ro för dig och bebisen och gör det som känns rätt för er, ta mer stöd av Amningshjälpen om du vill det. Jag vet många som fått det att funka jättebra efter massa strul i början.

Och funkar det inte så är ju det lika okej det med, ersättning funkar också bra och har sina fördelar. :)
  • 2barnsmorsan
    bananen86 skrev 2019-09-14 15:01:16 följande:

Ja, som förstagångsmamma hade jag förväntat mig lite att det bara var att "stoppa dit tutten". Och för vissa kanske det går så lätt men absolut inte för alla och inte i mitt fall. Det allra jobbigaste tror jag är att inte veta så hon får i sig tillräckligt. Nu har hon ju skjutit iväg som en raket i vikt, så mjölk verkar hon ju få i sig, även om vi ibland har det jobbigt för att få till det.

Ja heller hur! Det trodde jag också när jag fick mitt första barn. Bara stoppa in tutten så börjar mjölken flöda. Oh no! Sen ovanpå det all press om amning. Det blir lätt så att man känner sig otillräcklig som mamma. Med andra barnet köpte jag hem ersättning direkt ifall att, men tänkte att jag ändå ville ge amningen ett försök, körde helt i min och bebis takt och stängde ute alla välmenta råd och åsikter och då funkade det plötligt. :)

Men skönt ändå att din bebis går upp i vikt, då har du ju i alla fall tillräckligt med mjölk. Det löser sig nog för er. Kram!
  • 2barnsmorsan
    bananen86 skrev 2019-09-14 17:59:38 följande:

www.babyhjalp.se/amma-bli-gravid/

Vad tror du, vågar jag köra utan pillren så länge jag inte gett upp amningen?

Har blött så himla mycket nu i en veckas tid att jag blir tokig. Blöder ju fasen mer nu än efter förlossningen. Det gav med sig efter bara ca två veckor och var inte ens mycket under den tiden.

Jag hade inte vågar lita på det. Kör åtminstone avbrutet. Eller kondom, eller pessar.

Det kluriga är att man inte vet säkert när första ägglossningen kommer eftersom den kommer före mens.
  • 2barnsmorsan
    bananen86 skrev 2019-09-14 18:38:54 följande:

Ja jag tänkte också det..? Därför jag började med cerazette från första början. Ja du, svårt det här. Men just nu är det ju lätt när det blir noll sex pga blödningarna och torra slemhinnor i alla fall. Cerazette är nog det värsta jag testat.

Cerazette verkar vara värsta skiten faktiskt. Jag har hört så många negativa saker om dem både gällande biverkningar och att de kan stoppa ägglossning långt efter att man slutat. Jag tål inga hormonella preventivmedel och har kört pessar när jag velat vara helt säker. Annars avbrutet.
  • 2barnsmorsan
    bananen86 skrev 2019-09-14 18:46:22 följande:

Ja jag var skeptisk redan innan, då jag läst så himla mycket negativt. Så det kom inte som en chock direkt ;)

Pessar verkar intressant!? Är det bökigt och svårt för en "nybörjare" att få in?

Jag har använt slidpessar. De går i princip inte att sätta in fel. Man får det utprovat hos barnmorska och de visar hur man gör. Det ser ut som en platt rund mjukplastgrej, material: ballong typ, det sitter fast mot väggarna bak i slidan och täcker livmodertappen.

Så finns det också cercixpessar som bara sitter precis på själva livmodertappen, det verkar lite svårare att sätta dit tycker jag men jag antar att det beror på var man har sin livmodertapp.

Det är värt att kolla upp. Mitt bästa preventivmedel alla gånger.
  • 2barnsmorsan
    bananen86 skrev 2019-09-14 18:56:24 följande:

Det lät ju bra... Men kom på en sak! Borde man inte kunna sluta med pillren och köra på ägglossningstester ett tag? Tills jag klurat ut hur jag vill göra.

Ja det borde du väl kunna göra. Tänk på att spermier kan leva i 4-5 dagar bara så ni är säkra på att ni skyddar er så långt innan äl och en dag efter. Smart!

Som när man försöker bli på smällen fast tvärtom. ;)
  • 2barnsmorsan

[quote=79901364][quote-nick]bananen86 skrev 2019-09-14 19:07:19 följande:[/quote-nick]Finns det förresten inte en sån där temp-grej? Vad heter det nu igen?![/

Du menar att man loggar sin morgontemperatur för att räkna ut ägglossning? Man kan ju egentligen både använda temperaturmetoden, kolla sitt sekret och använda äl tester om man vill räkna ut mer säkert. Ju fler källor till info liksom. Haha! Det finns nåt som heter justissemetoden som verkar bra. Men kanske lite omfattande....

Natural cycles om du tänkte på den, tror jag inte är så bra. Den räknar ut genom en algoritm som utgår ifrån att kroppen är helt regelbunden och kan ibland sätta ut äl helt fel.

Svar på tråden "Amningen från helvetet"